Ga naar inhoud

Uitrichten 2e hands rotor, zonder handleiding....

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi all,

Gister een poging gewaagd een Superjack DG-120 in gebruik te nemen i.p.v. een Duo LNB.

Het is mij gelukt om de motor aan te sturen vanuit de dreambox en handmatig naar oost en west (per stap) te draaien.

De Duo LNB heb ik in enkele minuten uitgericht op Astra 1, maar de motor krijg ik niet op Sirius uitgericht.

Hierbij heb ik moeite de juiste waarden te vinden voor elevatie en azimuth (ik denk dat daarin mijn probleem zit), want ik krijg geen signaal op de FTA BTV (bulgarije als meetpunt genomen).

Heeft iemand ervaring met deze rotor en wellicht de juiste waarden voor mij om rekening mee te houden? Ik woon in Schagen en heb me gister de hele avond nog op het net bevonden op zoek naar info, maar de informatie liep zo uiteen....

Gr. een Rotor N00b...

Geplaatst:

Hallo,

Heb je al gekeken op de internetsite Satellite Dish Pointer, hier kun je de satelliet Sirius aanklikken en je woonplaats invullen en je hebt de elevatie, skew vd LNB Azimuth etc.

Succces!

mvg Wiljo

Geplaatst:

Hoi,

Thnx voor de input. Heb zelf al gezocht op ***geen-reclame***

Heb ook al hulp van iemand op het forum en hoop dat ik zo bij de poging van zondag ga slagen smile

Probleem wat ik heb, is dat ik niet zo uit de voeten kan met al die termen. Heb geen handleiding bij de DG-120 en het is dus wat zoeken.

Maar heb goede hoop, dat het zodirect met de aanwijzingen van Rommelaar gaat lukken.

Gr. eNTiTy

Geplaatst:

Lijkt mij gewoon een Moteck 2100-clone. Daarvan moet je nog wel een gebruiksaanwijzing op het net kunnen vinden, en vroeger ook op dit forum.

Voor Schagen komt het hier op neer:

Buis 100% waterpas.

Rotor in nulstand zetten.

Latitude = 53 (staat op de rotorbeugel)

of Elevatie = 37 (idem)

Declinatie 7,6 (uit een tabel in het boekje)

30 - 7,6 = hoek v.d. schotel = 22,4

Alles op de buis draaien en op Sirius richten. (=5°. Schagen is 4,7 dus je moet later misschien wat bijstellen).

http://oud.4all.tv/forums/faq/index.php?ToDo=view&questId=123&catId=17

Geplaatst:

Vanalles geprobeerd. Wellicht de bomen in de wijk, die het verstoren en waardoor ik niet op Sirius kan locken. Misschien de goedkope single lnb, misschien de satfinder die het signaal ondertussen afknijpt naar de receiver, of misschien gewoon te dom ervoor....

Al met al balen dus.

Als er nog mensen zijn met ideeen, dan hoor ik het graag.

Volgend weekend weer een poging.......

Gr. J.D.

Geplaatst:
Origineel bericht van: eNTiTy

Als er nog mensen zijn met ideeen, dan hoor ik het graag.
Volgend weekend weer een poging.......

Gr. J.D.

Misschien in dit bericht van @paardengek staan drie links als je die doorgelezen hebt moet het lukken. laugh
Geplaatst:

Zonder handleiding en technische uitleg kan men best een motor instaleren.

Stap 1

Zorg dat men een willekeurige zender kan ontvangen die niet op Astra 19.2 zit.

Voorbeeld; Hotbird op 13 oost, verdraai desnoods manueel de schotel tot er ontvangst is op Hotbird.

De zenders van Hotbird moeten in het geheugen van de decoder zitten.

Stap 2

Stel op de decoder via usals, de latitude en longitude van uw woonplaats in. (Schagen Latitude=52.49N* /Longtitude=4.48E)

Stap 3

Sluit de motor even aan op de decoder zonder schotel, start uw decoder op en zet hem op BVN, Hotbird 13 oost.

U zal merken dat de motor even loopt en stopt op 13 oost,

Controleer dit op de schaal die op de motor staat, koppel de decoder af.

Stap 4

Zet de hellingshoek van de motor op (latitude) 53, het geheel goed vastschroeven.

Deze hoek komt van de latitude 53(*), hetzelfde staat ingegeven in de decoder.

Stap 5

Monteer de schotel lijnrecht op de motorbuis, er zou een markering moeten voorzien zijn.

De hellingshoek van de schotel t.o.v de motorbuis kennen we nog even niet.

Stap 6

Plaats nu het geheel op de buis, die 100% waterpas staat.

Schotel(hoek) en motor(aan buis) lichtjes vastzetten, men kan nog steeds wat bewegen.

Stap 7

LNB aansluiten op de motor en zorg dat deze recht en optimaal in de schotel zit.

En nu op zoek naar Hotbird tot er beeld is op BVN, net zoals men dat doet zonder motor.

Richt de schotelhoek optimaal uit alsook de positie van de motor op de buis.

Het geheel steeds vaster zetten tot alles perfect werkt.

Stap 8

Test daarna uit op Astra 16, 19.2, 28.2 oost en 30 west, corrigeer desnoods nog lichtjes.

Als alles goed gaat zou de ontvangst nu moeten lukken van 42 oost tot 30 west.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Hoi mebo 870, ik wens jou en verder iedereen, prettig Kerstdagen en 'n gezond 2009.

maar wat de je antwooord betrefd heb ik toch wel behoorlijke bedenkingen n.l., ik denk namelijk dat in Belgie net als in Nederland, ( Bvn ) alleen op Astra 19,2 oost, en niet op Hotbird 13 oost te ontvangen is.??? Tenminste tot nu toe.

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:
Origineel bericht van: wolverine
http://nl.kingofsat.net/pos-13E.php

denk da je daar toch mis in bent want ik zit nu net even te kijken naar bvn op hotbird

------------------------------------------------------
(Sorry Mebo870 en Wolvererine,) ( bvn tv), zag ik na controle i.d. ook op hotbird 13oost. Ik ging net als de meeste??? er van uit dat hij alleen op 19,2 oost te ontvangen was. Dus ook ik merk dat je nooit te oud bent om te leren. Ik had er alleen derekt spijt van, dat ik daarop mijn ontvanger afstelde, mijn Dreambox kreeg n.l. gelijk 'n vastloper op bvn hotbird.

hobby gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen