theparasol Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 De winkelier kan zijn claims toch doorzetten naar de fabrikant? Ik zie het probleem niet zo. Als een fabrikant zijn producten slechts twee jaar garandeert ben je wel een enorme ezel om het met drie door te zetten naar je clientele. Als de distribiteur kapot gaat neem je contact op met de fabrikant en vraag je waar je de retouren voortaan naar toe moet sturen!
Gast DennUs Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 De winkelier kan zijn claims toch doorzetten naar de fabrikant? Eeeehhh, de importeur is failliet, dus waar gaan de we claim naartoe sturen? Naar een wazig kantoortje in Korea? :-)
theparasol Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Ja met adimo WHQ overleggen of je ze bij de nog in leven zijnde groothandel in Belgie mag aanleveren voor garantieclaims.
pukje Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Ik verbaas me dat een bedrijf die failliet gaat direct als oplichter bestempeld wordt. We weten niet de achtergronden . Een eerlijk en sociaal bedrijf gaat vlugger failliet dan een oplichter firma. Vaak gaan bedrijven failliet omdat ze het personeel niet ontslaan terwijl ze eigelijk de lonen niet kunnen betalen. Het feit dat het bedrijf met het personeel doorgaat onder een andere naam vind ik prima. Als b.v. GM geen geld van de staat gekregen had dan was GM ook falliet ,is daarom GM een oplichter ?
Jan Ambers Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Al bij al, als ik sommige topics lees; heerst er bij sommigen toch een hoogst bedenkelijke mentaliteit!!! Een winkelier mag bijna geen winst nemen, en moet een produkt leveren aan de prijs van de dozenschuivers, die geen voorraad nemen, geen investeringen doen in service & apparatuur, noch in winkelpanden, noch in personeel (dat liefst zoveel mogelijk wil verdienen) en dram maar door.... En gaat de invoerder of merk op de fles, dan moet ie de waarborg gevallen voor zijn rek nemen... Ik heb de indruk dat een winkelier, bij op de fles gaan van een merk, geen enkele verplichting heeft die hem niet toehoort! De invoerder draagt de verantwoordelijkheid van wat/hoe hij binnenbrengt, en de fabrikant is aansprakelijk voor zijn produkten, NIET de winkelier!!!
theparasol Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 @Jan Ik kan me helemaal vinden in je mening alleen zit de (Nederlandse) wet niet zo in elkaar en beschermd het de consument beter dan de detailhandel.
pukje Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Volgens mij is de product aansprakelijk op EU basis geregeld,dus in elk EU land geld het zelfde. De product aansprakelijkheid geld niet alleen voor de detailhandel maar ook voor importeur en producent. Is de wederverkoper en importeur van een chinees merk weg heb je een probleem ,de chinees kan je niet aansprakelijk stellen. En de detailhandel moet ook niet zo zielig doen die hebben 30 to 50% winst op hun verkopen en bij die winsmarges moet de product aansprakelijkheid ingecalculeerd zijn.
theparasol Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Als ik spreek voor de it branche dan is 30 tot 50% marges uit de jaren 80. Wellicht geldt dit ook voor sat shops?
katwezel Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 geen 2 verschillende dingen door elkaar halen , 1. productaansprakelijkheid is deels geregeld door de EG , die bepaald dat elk produkt moet voorzien zijn van een EC label aangebracht door de fabrikant of inporteur van het toestel , hij is hiervoor aansprakelijk 2. de waarborg rust op de inporteur van elk land afzonderlijk , als dus de inporteur failliet gaat kan en moet hij zijn verplichtingen niet meer na komen 3. het beste is om de "europese inporteur" of de fabrikant aan te schrijven (ingeval van problemen) en vragen of zij de eventuele herstelling door een andere dealer laten uitvoeren op hun kosten ( grote firma's doen dit gewoonlijk ) M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek Lokatie's hoevenen & blier (belgië)
pukje Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Origineel bericht van: katwezel 2. de waarborg rust op de inporteur van elk land afzonderlijk , als dus de inporteur failliet gaat kan en moet hij zijn verplichtingen niet meer na komen De detailhandel zou het wel graag zo willen uitleggen maar klopt niet Als je wat koopt hebt je een verbintenis met de verkoper niet met de importeur of producent ,met de importeur of producent heb je niets van doen.
pukje Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Toevoeging: Garantie heeft niets met productaansprakelijkheid te maken. Stel je koopt een CV ketel en daar zit garantie op en in de garantie voorwaarden staat b.v. garantie 1 jaar en reparaties voert de producent uit. Maar de productaansprakelijkheid staat BOVEN de garantie bepalingen en voor een CV ketel kan je verwachting dat die 3 jaar probleemloos werkt waardoor de verkoper 3 jaar aansprakelijk blijft voor het goed werken van de ketel.
clemens2 Geplaatst: 11 januari 2009 Auteur Geplaatst: 11 januari 2009 Er zit echt geen 30 tot 50 % winst op een ontvanger veel bedrijven werken zelfs maar met 4% tot 10% op het hoogst bij, gespecialiseerde bedrijven waar veelt tijd aan de verkoop en ondersteuning word gegeven 25 % maar dan houd het wel op. Een fabriekant kan fabrieks garantie afgeven voor een jaar maar het komt ook wel voor dat de fabrieks garantie maar 3 maand is. De winkelier is verantwoordelijk voor de wettelijke garantie naar de consument toe. Als een importeur failliet gaat kan een winkelier echt niet bij de fabriek aankloppen voor ondersteuning, en als hij dat al wel kon wie kan als zelfstandige chinees of koreaans en als je 10 ontvangers stuk hebt stuur ze eens naar china en weer terug. En een andere importeur in een ander land is al helemaal niet verantwoordelijk. sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie) samsung dvbt
theparasol Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Het zal allemaal wel maar dan gaan we in dit geval uit van prut apparatuur en ditto fabrikant. Ik stel me zo voor dat adimo niet content is met feit dat nederlandse importeur over de kop is. Als de detailhandel geen oplossing krijgt zal de naam adimo beschadigd worden ivm niet afhandelen van service / garantie claims. Als fabrikant ook maar een beetje "Fier" op het eigen product is dan zorgt deze ervoor dat er een oplossing komt!
Gast aart44 Geplaatst: 11 januari 2009 Geplaatst: 11 januari 2009 Origineel bericht van: theparasol Ik stel me zo voor dat adimo niet content is met feit dat nederlandse importeur over de kop is. Als de detailhandel geen oplossing krijgt zal de naam adimo beschadigd worden ivm niet afhandelen van service / garantie claims. Als fabrikant ook maar een beetje "Fier" op het eigen product is dan zorgt deze ervoor dat er een oplossing komt! Wie is Adimo dan?? Volgens mij bestellen ze bij een Koreaanse fabrikant volgens een eigen ontwerp gewoon wat ontvangers en laten er een eigen gekozen naam opzetten. In dit geval moet hij geschikt zijn voor de seca codering. Volgens mij als de fabrikant zijn geld heeft gehad en niet ook de dupe is van het failisement zal het hem verder worst zijn en maakt gewoon weer ontvangers voor de volgende klant. Niemand zegt dat de ontvangers niet goed zijn wat precies de reden is dat het mis is gegaan weet ik niet de fabrikant zal het ook wel niet weten. Overigens heeft iemand de service overgenomen helaas niet gratis dus tegen betaling.
Unetwork Geplaatst: 12 januari 2009 Geplaatst: 12 januari 2009 ik snap even de discussie niet want als je besluit een receiver te kopen ga je eerst toch even kijken naar de rating en naar de service. Snel word er geroepen dat een merknaam duur is en je snel meer betaalt, nu je betaalt, en dat doe ik persoonlijk graag, voor de service en de naam die erachter schuilt. Tja het kost wellicht een paar euro's meer maar dan heb je wel wat.. Goede merken zoals Dream, Philips, Humax etc. gaan niet over een nacht ijs met de keuze voor een importeur. Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar
Aanbevolen berichten