Ga naar inhoud


Kit tussen tuinsiertegels 60x60


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat de (sier)bestrating in mijn tuin een zooitje is heb ik besloten om nieuwe tegels te laten leggen.

Naast het feit dat de oude bestrating niet meer oogt, groeit er ook nogal wat onkruid tussen de kieren (voegen) van de verschillende tegels en koppelstones.

Als ik van een wat langere vakantie terugkom lijkt het meer op het rooien van bomen dan onkruid weghalen.

Mijn keuze is nu gevallen op de Excluton betontegels Trentino 60x60x4,7.

Deze keuze heb ik hoofdzakelijk gemaakt omdat dan beduidend minder voegen aanwezig zijn waar onkruid kan groeien maar uiteindelijk zal ook daar onkruid groeien.

 

Nu las ik ergens iets over een bepaald soort kit die je tussen de voegen kan spuiten waardoor onkruid geen kans meer krijgt om te groeien.

 

Heeft iemand ervaring met een dergelijke soort kit?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Helaas helpt dat maar een beetje. Het meeste onkruid komt namelijk na een tijdje van boven en niet van onderen.

Cement in de voegen strooien moet je zeker niet doen. Daar krijg je vlekken van op je tegels die er nooit meer helemaal uit gaan.

Gewoon het zand onder de tegels (voor het leggen en na het glad strijken) bestrooien met flink wat cement poeder (zonder water dus), tegels leggen en vervolgens invegen met voegzand. Voegzand is zwaarder dan witzand! Daarna licht bevochtigen.

Daarnaast natuurlijk minimaal 1 x per jaar (voorjaar) de voegen besproeien met onkruidverdelger.

 

Ron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Discotrain

Toxic..ben blij dat je meer verstand van schotels hebt dan van straatwerk... nu kan ik een keer ingrijpen laugh

 

Onkruid komt altijd van boven..door wind komt het zaad je in het zandbedje naast de tegels ook wel voegengenoemd en zo groeit het onkruid.. zodra het begint te groeien ben je eigenlijk al te laat want de wortels zitten al onder de stenen...tjah...

 

het beste kan je gewoon straaten op normaal ophoogzand/gelegrond

zodra het staatwerk ligt ga je naar een half jaar goed met een spijker door de voegen.. dit doe je ook in het voorjaar(weet het is klo.. werk.. daarna ga je er met onkruidgif overheen spuiten..(roundup) is het beste wat je kan kopen..(let wel op niet ieder tegel/steen/klinker kan hier tegen)

 

Kitten kan wel maar is niet echt een optie.. water kan dan namelijk ook moeilijk weg..maar het kan wel..

 

de tegels in een cement vlakte leggen moet je nooit doen..stel je wil een keer een kabel leggen dan krijg je het staat werk nooit meer vlak als er een dikke knobbel cement onder zit..

zakken van straat werk gebeurt altijd of het nou een terras is of een oprit het gebeurt een keer dus je moet het altijd weer kunnen herstellen..

 

het inwassen van de tegels kan je doen met qwartzand.. is heel duur maar wel het beste spul wat je kan krijgen.

 

 

gr

 

De stratenmaker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwartszand is niet zo duur, ca. 20 cent per kilo. We gebruiken dit bijvoorbeeld om vloeren die een vochtscherm hebben gekregen, in te strooien en daarna de vloer te egaliseren, het kwartszand dient voor de juiste hechting met de egaline. Het kwartszand wordt kruislings ingestrooid.

 

Maar ikzelf heb in mijn tuin Schellevis tegels liggen, deze hebben nagenoeg geen voegen. De stratemaker heeft tussen de minimale voegen een soort fijn zand met een toegevoegd component gestooid, het overtollige weggeveegd en met een gieter dit bevochtigd. Na een paar uur is dit kei en kei hard en heeft onkruid geen kans meer. Enkel kun je wat alg aanslag krijgen maar dat schrob je zo weg.

 

Hoe dit speciale zand heet weet ik zo niet maar google eens op Schellevis tegel.

 

Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de vele antwoorden begrijp ik dat kitten eigenlijk geen veelvuldig gebruikte en wellicht ook geen goede optie is.

Zoals meerdere al hebben genoemd gebruik ikzelf ook al jaren met succes Round-up.

Het vervelende is alleen dat ik dit met een 5 liter drukfles verstuif en dan moet je altijd wel opletten dat dit spul niet op je planten komt want dan is het exit voor de(ze) plant(en).

De tegels die ik gekozen heb hebben geen facet (schuine kant) en worden zonder voegen gelegd dus ik denk dat het i.c.m. Round-up dan nog wel met het onkruid meevalt.

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen.

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

even en kleine opmerking,haal geen round-up

is veel te duur ,als je op de sticker kijkt van round up zie je dat de werkzame stof glyfosaat is

laat nu onder deze naam dat spul te koop zijn ,zelfde hoeveelheid ,zelfde sterkte, alleen 8 euro p/l goedkoper

we blijven nederlander he

satzoeker`

 

No,No y No

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...