Ga naar inhoud


Koopadvies nieuwe ontvanger


FreekS

Aanbevolen berichten

Beste Sat4All Leden,

 

Van mijn vader heb ik de opdracht gekregen om hier om koopadvies aan te vragen m.b.t. het aanschaffen van een nieuwe ontvanger.

De eisen zijn als volgt:

 

- Simpel te bedienen (Mijn moeder moet er ook mee om kunnen gaan)

- Satelliet EN Digitenne ontvanger

- Geschikt voor KPN/Digitenne smartcard

- PVR (opnemen) via interne OF externe HD

- TWIN Tuner: Zodat je tijdens het opnemen van het ene programma toch nog een andere zender kan bekijken

- Beter beeld geven dan de huidige standaard Samsung KPN Digitenne Ontvanger (Wordt erg blokkerig als er veel/snelle bewegende dingen in beeld zijn)

 

Mijn vader geeft voorkeur voor een Dreambox maar weet niet welke type hij het beste kan kiezen.

 

Prijsklasse: van 0 wink tot zo'n 300 euro

 

Alvast bedankt voor jullie tijd !!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt veel van de Samsung ontvanger zeggen, maar hij heeft een heel gevoelige tuner en is zeker senior proof. Zij zijn dus aardig verwend.

 

Ik denk dat het budget te laag is. Probleem is dat je gelijktijdig wilt opnemen en kijken, ik ken weinig combo's die dit goed doen, zeker als ze ook nog eea. moeten decoderen. Een Linux ontvanger met een actuele emu is dan sowieso aan te raden.

 

Je budget met Euro 150,00 verhogen zal wonderen doen of je zult geduld moeten hebben totdat de software van de nieuwste linux generatie wat meer uitgemolken is qua stabiliteit. Met name DVB-T is nog een probleem.

 

Eigenlijk is de enige ontvanger die op dit moment aan te raden is, de Dreambox 7025, deze wordt nu regelmatig 2e hands aangeboden. Voor Euro 350,00 zou je deze op de kop moeten kunnen tikken, zeker nu de 9000 eraan zit te komen en men tot vervanging overgaat.

 

Gezien je doelgroep, je ouders, is de vraag of je deze zo een uitgebreide ontvanger moet aanbieden. Maar juist een linux ontvanger zou je met de juiste basic image en een met een uitgebalanceerde zenderlijst kunnen benutten.

 

De Db7025 in deze tuner samenstelling heeft toch zijn nukken merk ikzelf. Ik ben niet kapot van de Philips TU-1216 tuner in de DB ontvanger, je moet echt een keihard Digitenne signaal op deze ontvanger sturen. Het probleem met de blokjes op de Samsung duidt wellicht op een minder signaal. De meeste combo's kunnen qua gevoeligheid niet tippen aan de Samsung. Wellicht zou ik eerst eens met een andere ontvanger proberen. Misschien eens binnenstappen bij Primafoon en even een andere ontvanger testen om te kijken of er wel een keihard signaal is.

 

Beneden de Euro 300,00 zou ik geen ontvanger durven aan te raden. Het dual decoding en gelijktijdig kijken zullen je budget snel uithollen. Ik ben geen Dreambox fan, maar wel fan van Enigma/Linux. De andere Linux boxen komen er wel aan, maar je vraagt wat nu beschikbaar is.

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satelliet en Digitenne en dan van allebei ook nog 2 tuners. Volgens mij had alleen Topfield die ooit, maar die kan ik niet meer vinden. Was wel iets van 450 euro.

 

Enige wat volgens mij een klein beetje op je eisen lijkt is de MVision HD200 combo. Die heeft DVB-S+T, Conax kaartlezer, USB PVR en zal via HDMI/component iig beter beeld geven dan de Samsung.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik heb met mijn ouders overlegd en hebben dan toch liever alléén een DVB-T Twin Tuner i.p.v. een Satteliet EN DVB-T Twin Tuner.

Mijn vader is een hobbyist en houdt ervan om te knutselen met Linux, zodoende dat hij op een dreambox duidde.

Ik neem aan dat dit dan wel binnen het budget past ?

 

Betreft het signaal: We hebben reeds een buitenantenne geplaatst en het signaal schommelt tussen de 85-95 % ontvangst en 95-100% ontvangst kwaliteit.

We zitten ook reeds aan de derde tuner. De allereerste Samsung enkel tuner hebben we toen vervangen door een andere (ben de naam kwijt), ook single tuner. Deze hebben we daarna vervangen door een Samsung Twin Tuner.

Ik moet er overigens wel bij vermelden dat wij TV kijken op een 42" Inch LCD TV, ik neem aan dat dit er ook mee te maken heeft.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan gaan voor de Topfield PVR die de KPN aanbied voor 289 Euries.

Over de bediening van het apparaat is gewoon heel goed nagedacht. Eenvoudiger en beter zul je niet vinden is mijn overtuiging.

Je kunt er 2 tegelijk mee opnemen en ondertussen ook nog een 3de afkijken.

Je moeder zul je er een groot plezier mee doen, je vader misschien iets minder omdat het geen knutselbak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Je moeder zul je er een groot plezier mee doen, je vader misschien iets minder omdat het geen knutselbak is.

Voor het knutselen zou ik dan een DVB-S en/of DVB-T kaart/stick voor de PC kopen. DVB-T USB stick heb je al voor zo'n twee tientjes, DVB-S PCI voor ongeveer 40 euro. Let wel op dat de TV-kaart drivers heeft onder Linux! (linuxtv.org wiki)

Phoenix kaartlezer erbij (twee tientjes) en je kan je lol op met knutselen onder Linux. Je kan er ook meteen een HTPC van maken..

De Topfield is denk ik idd een goede keuze voor gewoon alledaags kijken. Ik zou dus en-en doen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze toevalig nog toe zijn aan een nieuwe TV. Kun je voor een LCD TV met ingebouwde DVB-T tuner gaan. Daar kan je dan een DM600T bij plaatsen met harde schijf.

Met de SmartWi kan je dan het kaartje delen op de TV en de dreambox.

 

Je gaat dan wel fors over het buget, maar dit zou een oplossing zijn als je toch van plan was een nieuwe TV aan te schaffen.

Ongeveer 447 € voor de DM600T + SmartWi. Als een 2de kaart bij KPN gunstiger is dat natuurlijk een better oplossing. Denk op langere tijd de SamrtWi gunstiger is.

 

Ander voordeel van deze opstelling! Pa kan volop met zijn hobby bezig zijn zonder dat ma er ook maar iets van merkt. Tenzij ze iets wil opnemen.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
Als een 2de kaart bij KPN gunstiger is dat natuurlijk een better oplossing. Denk op langere tijd de SamrtWi gunstiger is.

Ik denk het niet, extra kaart kost maar €15 eenmalig bij KPN. SmartWi kost €130. 130 is ook op de langere termijn meer dan 15.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: TokeMUp
Als een 2de kaart bij KPN gunstiger is dat natuurlijk een better oplossing. Denk op langere tijd de SamrtWi gunstiger is.

Ik denk het niet, extra kaart kost maar €15 eenmalig bij KPN. SmartWi kost €130. 130 is ook op de langere termijn meer dan 15.


Zijn daar geen maandelijkse abbo kosten aan verbonden?

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor alle replies. Goed, de Topfield van KPN lijkt dan inderdaad de beste keuze... maar... Mijn vader vroeg of deze ook een netwerkaansluiting heeft, zodat hij films van zijn pc naar de receiver kan streamen om deze zo op de TV te kunnen kijken. Ik geloof echter niet dat de Topfield deze heeft...

 

Een nieuwe TV is overbodig, de huidige hangt er net 1 jaar. De knutselbak zal er ongetwijfeld wel bij komen, hij is nu al het kijken voor DVB-T setjes wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...