Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat moet helemaal niet want dan had de fabrikant het wel zo fixed gemaakt in plaats van regelbaar.

Het is ook niet uit te leggen hoe het wel moet, want dat is naar mijn voor een groot deel persoonlijke smaak.

Gewoon spelen dus tot je het zelf lekker vindt klinken. wink

Geplaatst:

Dat komt omdat het signaal die naar de SUB gestuurd wordt reeds gefilterd is (dwz. de heel lage frequenties). Daarom wordt er ook gesproken van 5.1 omdat die '1' eigenlijk geen volledig kanaal is.

Die cross-over kan wel interessant zijn als je frontspreakers reeds gevoelig zijn voor die erg lage frequenties.

Dan kan je die sub wat beperken zodat hij pas bij heel lage frequenties zal werken. Anders worden bepaalde frequenties teveel versterkt.

Bij de goedkope setjes mag je in de meeste gevallen die cross-over dus volledig openzetten.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Geplaatst:

Ik heb een dure set en bij mij staat die crossover ook helemaal open.

Natuurlijk zit er in de versterker ook nog een en die doet zijn werk wel.

Men zou kunnen stellen dat indien de versterker op een subwoofer uitgang is aangesloten de crossover in de sub geen zin heeft en dus volledig open moet.

Enkel als je sub mee aan de luidsprekeruitgangen hangt moet je de crossover nog instellen volgens de specificaties van je hoofdluidsprekers.

BTW: Bij 5.1 is de .1 wel degelijk een volwaardig kanaal. Dit word gebruikt om bij film de "daverende" effecten door te sturen.

Als extra gaat je versterker ook nog de frequenties die je gewone boxen niet kunnen weergeven mee naar de sub sturen.

Dit alles mits een goede afregeling waar je soms wel even mee bezig bent en waarbij een DB meter onmisbaar is.

Quo signo nata es?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen