Ga naar inhoud

Express AM1 probleem met 10967V

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inmiddels weer de kans gehad om wat te proberen.

Op twee maart j.l. had de express een probleem, namelijk werkte helemaal niet meer omdat de satelliet zich spontaan naar de zon had gedraaid om op te laden.

Nadat dit hersteld was had ik geheel geen lock meer op de 10967V, nog wel op de 10994V.

Het blijkt dat als je aan de linkerzijde van de LNB een stukje plastic plakt het signaal niveau van geen lock tot 54% kan stijgen dit wel in combinatie met de eerder vermelde hulpschotel.

Gebruik ik die niet dan heb ik wel lock maar slechts 45% signaal

Het signaal op de 10994V stijgt van 64% naar 66% (altijd mooi meegenomen.) alleen GRozny tv op de 11653 transponder daalt van 58% naar 52% op de andere transponders heeft het niet of nauwlijks invloed.

Nou hopelijk heeft iemand wat aan deze info, ik kan in ieder geval weer kijken.

• Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Het is haast niet te geloven, maar ook kan ik 10995 V met wat plastic behoorlijk opkrikken! De ontvangst is nu helemaal "hikvrij" wat nog nooit lukte hier met de TD-110.

Van een 5 cm diameter PVC buis ca. 4 cm afgezaagd, en dat daarna weer overlangs doorgezaagd zodat a.h.w. een "gebogen vlak" overblijft. En dit voor de linkerkant van de (ook 5 cm diameter) LNB getaped. Het PVC schotje schermt naar mijn idee een gedeelte van de schotel af.

De H transponders op AM1 worden er slechter van, en op andere satellieten is op de V transponders ook alleen maar verslechtering. Het is dus echt een speciale truuk die alleen bij storende buur-satellieten effect heeft. Goede tip!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:

Zo bij deze dan nog even de plaatjes.

post-43781-1318260186,9055_thumb.jpg

post-43781-1318260187,0682_thumb.jpg

post-43781-1318260187,081_thumb.jpg

Geplaatst:

Ja inderdaad de plaats op de LNB, en de vorm van het PVC is bij mij niet veel anders, alleen wat langer.

Goed dat je een foto plaatst, want in woorden was het nogal moeilijk uit te leggen.

Ik had trouwens sinds kort ook zo'n Clarke-Tech 5000C plus, maar de voeding heeft het na een paar dagen al begeven, en is nu in reparatie.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Wat een abacadabra-voodoo gedoe zeg.

Dat kunstof doet de polarisatie van de inkomende golven verdraaien.

Zet de skew van je LNC goed en je hebt een beter resultaat.

Doe me dit plezier en laat me ophouden met lachen want ik krijg er buikpijn van.

Op 40° oost kijkt de onderkant van de LNC al lang niet meer recht naar beneden zoals op de foto.

• Moderator
Geplaatst:

De geschiedenis herhaalt zich, het wiel wordt weer opnieuw uitgevonden.

>Leesvoer<

De eindconclusie was, dat je met de spectrum analyser je antenne door het optimum van de Express heen verder van de Hellas moet afdraaien, om zo min mogelijk signaal van de Hellas te ontvangen.

Ik denk, dat al jullie hulpreflectoren het Hellas signaal verzwakken.(En ik geloof niet in Voodoo).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Wat wordt er dan opnieuw uitgevonden?

En Drs. dacht je werkelijk dat we de skew niet al optimaal hadden staan?

Geplaatst:

Nou nog even een reactie dan maar.

Ja de skew van de LNB stond al optimaal voordat ik begon.

Oja en de schotel stond optimaal uitgericht.

Ik kan mij voorstellen dat als je geen Russische TV kijkt je hier ook niet zo mee bezig bent maar om het gelijk allemaal onzin te verklaren jammer.

Voor de mensen die wel naar russische tv kijken,ik ben gaan experimenteren naar aanleiding van berichten op de website allrussian.de. Hier hebben enkele mensen door hun LNB aan te passen met een stukje 50mm pvc pijp al een verbetering gekregen.

(zie foto)

Mocht iemand het leuk vinden om te lezen wat ze daar vinden.

Als je geen Russisch kan lezen kun je in google intypen :

allrussian.de 10967V, klik bij het resultaat op vertalen.

Klik dan boven aan de pagina op satelliet en dan in de index op satellieten.kies dan de satelliet waarover je wil lezen.

Veel leesplezier.

post-43781-1318260187,1814_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: quinten
de schotel stond optimaal uitgericht.

De ervaring, die wij een jaar geleden hadden, is dat de afstand tussen Hellas en Express zodanig klein is, dat wanneer je de schotel optimaal op dde Express uitricht, er op sommige transponders het Hellas signaal dusdanig sterk is, dat goede ontvangst niet mogelijk is.
Door of de schotel iets verder van Hellas af te draaien, en dus niet maximaal op de Express, of met de positie van je LNB in het brandpunt van de schotel te experimenteren, de ontvangst verbeterd kan worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Uiteraard. Als een bepaalde transponder van een satelliet marginaal is, en de andere transponders komen royaal binnen, dan optimaliseer je de uitrichting op die zwakke transponder!

Zo heb ik zelfs speciaal voor "Space TV" een wat oostelijker DiSEqC satellietpositie aangemaakt.

Nogmaals het Voodoo-PVC heeft (bij mij) ALLEEN nut op 10995 V, en niet zo'n beetje ook! Het zal vast ermee te maken hebben dat Hellas daarmee meer gedempt wordt dan Express AM1, echt snappen doe ik het ook niet maar het resultaat telt.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik heb nog steeds pijn in mijn buik van het lachen.

In Rusland wordt dat kunstof toegepast om circulair gepolariseerde signalen in linear om te zetten. Er zijn namelijk enkele transponders op 36° oost voor Rusland die L of R gepolariseerd zijn.

Dat kunstof fungeert als dielectricum en teflon funktioneert het beste.

Verder zit 39° oost maar 1° van de Epress AM1 af. Ga je die nu met een multifeed schotel ontvangen, dan heb je bij schelende ontvangst nooit een optimaal brandpunt en is het heel goed mogelijk dat 39° en 40° oost elkaar storen.

De oplossing is hier het gebruik van één enkele precisie schotel met het de 40° oost LNC in het midden en niet van opzij.

De skew staat volgens mij niet goed als ik naar de foto kijk omdat de LNC met zijn F-connector direkt naar beneden wijst en niet schuin staat. Misschien een optische Täuschung.

Als ik mijn schotel naar 40° oost draai, staat de LNC veel schuiner gedraaid.

Geplaatst:

Nou van mij dan ook maar een foto zodat de Drs. kan blijven lachen. Wat nog opviel: het PVC mag niet aangeraakt worden ook niet aan de buitenkant!

post-2897-1318260188,1791_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz
Origineel bericht van: quinten

Het zou leuk zijn als iemand van jullie kan verklaren waarom deze opstelling 5% meer signaal geeft op de 10967V en op de andere transponders geen invloed heeft.

@quinten,

Bedankt voor jouw foto's smile

Ik zal ook eens een keer gaan experimenteren.
Ben benieuwd hoe het bij mij uitpakt.

@quinten,

Ik heb het uitgeprobeerd.
Bij mij is er geen ontvangstverbetering opgetreden.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Geplaatst:

Is er iemand die op dit moment in Nederland/België signaal ontvangt

op 10967 V met een 120 cm. schotel?

sattaz

Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz
Is er iemand die op dit moment in Nederland/België signaal ontvangt
op 10967 V met een 120 cm. schotel?
sattaz

Ik hoor dus eigenlijk niet te reageren gezien jouw vraagstelling, maar ik doe het toch even.
Ik volg de discussie al een tijdje, omdat ik een -dacht ik zelf - nauwkeurig afgestelde 120cm schotel heb met een -dacht ik- gevoelige (Neuling)lnb.

Ook op dit moment, met redelijk optimale ontvangstcondities (ochtend, vrieskoud, strak blauwe lucht) geen sjoegel op de 10967/v op de Expres AM1. (Hoe ik ook draai met de motor.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen