Ga naar inhoud


[8000]Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000?


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Oke het blijft een hobby en een ongeluk zit in een kleine hoekje en als je geen verstand van stroom hebt gewoon van afblijven en die van mij heb ik toen op de erste dag meteen zo opgelost

zie foto

post-18943-1318260069,6809_thumb.jpg

post-18943-1318260070,1254_thumb.jpg

post-18943-1318260070,5198_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Naast die twee draadjes zijn er nog minimaal 3 andere punten op de voeding waar je bij domme acties van jezelf een optater kan krijgen.

Ron



voor de duidlijkheid

post-18943-1318260070,8647_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes gedaan, maar volstrekte onzin natuurlijk.

Die voeding is al afgeschermd. Door een metalen kap namelijk.

Op het moment dat je die kap verwijderd, hoort het ding spanningsloos te zijn en zijn al die afschermingen die je hebt gemaakt zinloos.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom moet je ook met je handen uit de voeding blijven.

Van die elko krijg jij aan de 220v zijde geen klap, dus daarvoor hoef je ook niet te isoleren.

Pas als je in de voeding gaat lopen graaien, bestaat er een kleine kans een tik te krijgen, maar echt "risiko" loop je pas als je de voeding er uit haalt en je hand achterop de printplaat legt wink

Het is echt allemaal onzin. In een versterker ligt de voeding ook open en bloot als je de kap er af haalt. Als je zoiets open maakt hoort de stekker gewoon getrokken te zijn of moet je precies weten waarmee je bezig bent.

Zie ook de waarschuwing in de gebruiksaanwijzing!

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
Volgens mij heb jij nog nooit PFC spanning gevoeld hahaha. Onder die kap zit de PFC elco, +/-400V gok ik zo. Die is echt niet meteen leeg als je de stekker er uit is, zeker niet als er ergens een defect zit.

Die spanning, die zit dan toch ook op de pinnen van de stekker. wink
Ga je die pinnen dan ook uit veiligheid met krimpkous "netjes" afwerken? confused

Net zoals al eerder is aangegeven, als je de kap eraf haalt, spanningsloos maken en de uiterste voorzichtigheid in acht nemen.

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
Die volgens jou ontbrekende afscherming is onzin. Het risico dat je door die volgens jou ontbrekende
afscherming onder stroom komt te staan is gelijk nul als je met verstand in je hoofd te werk gaat en
de stroom er af haalt alvorens de box open te maken. Zelfs met stroom zou je wel redelijk achterlijk
te werk moeten gaan om daar aan de stroom te blijven hangen. Van de elco kan je op dat punt
(primair) bovendien geen stroom krijgen. Wat Ome To dus zegt is ook onzin.
Voor wat betreft 1 heb je een klein punt, punt 2 is wederom onzin.
Daar kan je pas over oordelen als blijkt dat die pin ook daadwerkelijk snel af zou breken en dat is
vooralsnog niet het geval dus geeft dat mij geen enkele reden om aan te nemen dat dit ook zal gebeuren. Deze techniek wordt bij duizenden apparaten op dezelfde wijze toegepast.

Dat isoleren van de twee draadjes van de voeding is de reinste kolder. De DM7025+ en tientallen andere receivers met netschakelaar hebben dat precies hetzelfde en de 7025 is net als de DM8000 waarschijnlijk bij CE en KEMA gekeurd en dus veilig bevonden.
Als je daar stroom van krijgt, heb je met spanning op het apparaat de kap er af gehaald en je hand zonder te kijken op de voeding gedrukt. Dan ben je gewoon een dom wicht en heb je die oplazer gewoon verdiend:-))
Naast die twee draadjes zijn er nog minimaal 3 andere punten op de voeding waar je bij domme acties van jezelf een optater kan krijgen. Een persoon die niet snapt dat je bij het verwijderen van de kap de stroom er af moet halen en zeker niet zomaar je handen op/in een voeding moet stoppen is gewoon niet capabel om zelf een HDD of DVD drive te plaatsen en moet dat gewoon aan een capabel persoon overlaten. Dat de stroom er af moet staat overigens ook als waarschuwing in de gebruiksaanwijzing!

Als je nou zou klagen over de zijpaneeltjes en het frontpaneel, zou ik het nog kunnen begrijpen, want de lak die daar op zit had iets mooier gemogen. De behzuing zelf vind ik juist enorm professioneel, geheel van staal, super goed over nagedacht.

Ik heb zelf aan de behuizing maar 1 verbeterpunt kunnen vinden en dat is de lak op de plastic zijpaneeltjes, waar ik verder weer niemand over zie of hoor klagen. Ik vind die paneeltjes niet netjes genoeg afgewerkt.Maar als ik duuzend pleuro's uitgeef, mag ik denk ik wel verwachten dat de kappen er niet als prototypes uitzien en gewoon machinaal gespoten zijn.

Ron




@Ron,

Wat betreft de sluitpin zal uiteindelijk alleen de praktijk duidelijkheid brengen.
Even afwachten dus.....

Een geheel stalen behuizing wordt al heel lang bij verreweg de meeste satellietontvangers toegepast.
Zoals bij DGStation, Echostar, Hyundai, ID Digital, Kaon(-familie), Kathrein, Koscom, Neotionbox,
Panasonic Sky, Philips, Porty, enzovoort, enzovoort.
Alleen bij Dreambox, Nokia en Technisat ben ik een ten dele plastic behuizing tegengekomen.

De plastic zijpaneeltjes ogen inderdaad niet perfect maar mijns inziens valt dat nog wel mee.
Ondanks het mindere spuitwerk heeft de Dreambox 8000 een "klassiek" uiterlijk
(in mijn ogen althans en over smaak valt zoals bekend niet te twisten)
dat hem mijns inziens tot één van de mooier ogende satellietontvangers maakt.

Mij lijkt dat je bij een 1000 Euro kostende satellietontvanger
(die als "High End" wordt gepresenteerd) veiligheidsvoorzieningen op minimaal
hetzelfde niveau mag aantreffen als, maar liefst natuurlijk nog beter dan,
bij "normale" satellietontvangers.

Ook indien men de Dreambox 8000 niet (meer) met het stopcontact verbonden heeft
is er nog stroom in diezelfde Dreambox 8000.
Met een niet aangesloten stroomsnoer en uitgeschakelde netschakelaar kan
man desondanks nog een vervelende stroomstroot ondervinden.
Inderdaad is het al vaker bij de Dreambox 8000 voorgekomen dat er mensen,
met (dagelijkse) ervaring en dus niet alleen beginnelingen, bij een geheel
van het stroomnet afgeschermde ontvanger een stroomstoot hebben gekregen.

Wat dat betreft kan Dream Multimedia een probleem hebben temeer daar naast
vele waarschuwingen om vooral de stroom eraf te halen middels stroomkabel/netschakelaar
in de handleiding (1.3.2) desondanks het volgende klip en klaar te lezen is:
"Door middel van de netschakelaar maakt u uw Dreambox volledig stroomloos".
(Duitse originele tekst: "Mittels des Netzschalters schalten Sie ihre Dreambox komplett stromlos.")
In de Verenigde Staten (waar Dream Multimedia volgens hun eigen website resellers heeft)
zal dat al heel gauw kunnen leiden tot hoge schadeclaims (die vaak toegewezen worden) van miljoenen Dollars.

Minstens vanaf de Dreambox 7025(+) is het probleem bij Dream Multimedia bekend.
Volgens Jürgen (van Dream Multimedia) doet men niets fout en zal men niets wijzigen.
Ergens begrijp ik het dan ook niet.
Waarom geeft Dream Multimedia niet enkele Eurocenten extra uit (veel meer zal niet nodig zijn)
om de veiligheid op minstens hetzelfde niveau als andere satellietontvangers te brengen,
of liefst nog meer, temeer daar de ontvanger als "High End" wordt gepresenteerd?

Een dubbelpolige (geaarde) netschakelaar en kabelkousjes zouden al een stap in de goede richting zijn.
Netschakelaars met onafgeschermde kabels heb ik, behalve bij Dreamboxen, bij geen
enkele andere satellietontvanger gezien.
DGStation, Hyundai, ID Digital, Kaon, Kathrein, Porty, VHSat, alle hebben kabelkousjes.
Verdere afscherming op strategische plaatsen, eventueel zelfs met een simpel plastic plaatje,
lijkt mij aanbevelenswaardig en kan in ieder geval geen kwaad.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw verhaal veranderd niets aan het feit dat de essentie van jullie verhaal; "dat ik stoom kan krijgen van twee draadjes BINNEN in de behuizing" onzin is.

Nogmaals:

1. Als je IN de behuizing gaat rommelen, hoort het apparaat (welk apparaat dan ook) spanningsloos te zijn.

2. Op de primaire kant staat zonder aangesloten netspanningskabel geen stroom, dus dan hoef je ook niets EXTRA te isoleren.

Het blijft klinklare onzin!

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch de gebruiksaanwijzing wilt citeren:

"Please do NOT remove the cover. Risk of electric shock!" en als je dat dan toch wilt doen, laat het dan door een professional doen! Staat er letterlijk.

Een proffesional weet dat de spanning er helemaal vanaf moet (stekker er uit dus) en weet ook dat hij met zijn vingers uit het primaire deel van de voeding moet blijven.

Verderop:

"Installatie van een harddisk alleen door getraind personeel of uw dealer". "Onjuist plaatsen van de harddisk of modificaties aan de hardware, doen de garantie vervallen."

Als je dan eigenwijs bent en het zelf denkt te kunnen, moet je wel met je poten van de voeding afblijven:-))

Nogmaals, a heap of crap! Juergen heeft wat mij betreft 100% gelijk. De kap is de isolatie/bescherming. Kema keur en CE zijn dat met hem eens en ik ook wink

 

Ron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we 't zeker willen weten dan moeten we de eisen voor isolatieklasse 2 opzoeken (da's apparatuur zonder randaarde). Daar heb je een dubbele isolatie nodig, eentje is de kast en de andere moet dan de isolatie over de onder spanning staande delen zijn.

 

't Is te lang geleden voor me dat ik dat nog allemaal wist en ik ben bovendien toch 230V-proof smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...