Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is er verschil te zien tussen een HDMI aangesloten satelliet-ontvanger of een oude scart aangesloten-satelliet ontvanger.

Ik wil namelijk een nieuwe ontvanger gaan aanschaffen met een HDMI aansluiting, maar ik hoor van veel mensen dat je het verschil niet echt kunt zien bij een PAL [576 lijnen] uitzending.

Bij een HDTV uitzending natuurlijk wel, maar het gaat mij nog om de oude PAL uitzendingen die nu nog het meeste uitgezonde worden.

et8000

Geplaatst:
Origineel bericht van: josjansen
Is er verschil te zien tussen een HDMI aangesloten satelliet-ontvanger of een oude scart aangesloten-satelliet ontvanger.
Ik wil namelijk een nieuwe ontvanger gaan aanschaffen met een HDMI aansluiting, maar ik hoor van veel mensen dat je het verschil niet echt kunt zien bij een PAL [576 lijnen] uitzending.
Bij een HDTV uitzending natuurlijk wel, maar het gaat mij nog om de oude PAL uitzendingen die nu nog het meeste uitgezonde worden.

Moeilijk te beantwoorden vraag, want "scart" staat voor analoog, en dat heb je in meerdere varianten. De simpelste (slechtste) variant is "video". beter is "S-video" en nog beter is "RGB". Kwalitatief het allerbeste analoog is "Component", op zich niet minder dan HDMI. Zelf zie ik bij HD uitzendingen (op een full HD scherm) geen enkel verschil tussen HDMI en Component.

HDMI is echter wel de simpelste manier van aansluiten, en zou qua beeldkwaliteit nooit minder mogen zijn dan analoog. Daar de Scart verbinding echt een onding is zou ik deze bij voorkeur altijd proberen te verwijden. Als je al analoog wilt kijken gebruik dan (in volgorde van voorkeur) component, RGB of S-Video. Het enige voordeel van Scart is dat deze een schakelsignal kan doorgeven aan je TV, zodat deze automatisch op de juiste ingang springt. Soms is het dan ook handig naast Component / RGB / S-Video ook nog een Scartkabel aan te sluiten. Het beeld gaat dan via de een, het schakelsignaal via de ander....

Xtrend ET10000 triple tuner / 3 x Selfsat-H50D / 3 x Triax MFD-41D / Johansson 9640

LG 65EF950V / Onkyo TX-NR747 / 2 B&W DM 603 S3 / 2 x B&W DM 601 S3

Geplaatst:

Ik gebruik zelf een HDTV-ontvanger met zowel een Scart-aansluiting, als een HDMI-aansluiting. Ik gebruik op dit moment beiden.

Als ik de ontvanger aanzet, gaat hij automatisch naar het Scart-kanaal (Ext.). Als ik dan op de HDMI knop van mijn TV-afstandsbediening druk, krijg ik het HDMI-kanaal. Voor mij is er eigenlijk geen verschil in beeldkwaliteit tussen de Scart en de HDMI-kabel.

Wat ik wel een verschil vind, is dat via het Scart-kanaal het menu veel onduidelijker is. Dat is veel beter leesbaar op het HDMI-kanaal. Daarom is voor mij de HDMI-kabel fijner.

Maar verschil in de beeldkwaliteit zie ik voor zover niet tussen de Scart en de HDMI...

Geplaatst:
Origineel bericht van: Elwin
Ik gebruik zelf een HDTV-ontvanger met zowel een Scart-aansluiting, als een HDMI-aansluiting. Ik gebruik op dit moment beiden.

Als ik de ontvanger aanzet, gaat hij automatisch naar het Scart-kanaal (Ext.). Als ik dan op de HDMI knop van mijn TV-afstandsbediening druk, krijg ik het HDMI-kanaal. Voor mij is er eigenlijk geen verschil in beeldkwaliteit tussen de Scart en de HDMI-kabel.

Wat ik wel een verschil vind, is dat via het Scart-kanaal het menu veel onduidelijker is. Dat is veel beter leesbaar op het HDMI-kanaal. Daarom is voor mij de HDMI-kabel fijner.

Maar verschil in de beeldkwaliteit zie ik voor zover niet tussen de Scart en de HDMI...

Dan zou HDMI voor de rest ook fijner moeten zijn. Het kan niet alleen voor het menu gelden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Gast satbird2002
Geplaatst:

het grote verschil is dat je met hdmi en component 576p kunt laten weergeven mits je tv dat ook aan kan.

voor mij is er een duidelijk verschil aanwezig in kwaliteit scart is goed maar hdmi is beter, maar is mede afhankelijk van je apparatuur die moet wel van een goede kwaliteit zijn.

mocht je geen verschil kunnen zien tussen scart en hdmi dan is de de apparatuur niet toereikend.

Geplaatst:

Het maakt nogal verschil waar je het signaal op weergeeft.

Bij een full HD scherm zie je duidelijk verschil als je bijvoorbeeld een sd uitzending upscaled naar fullhd en dan via hdmi weergeeft.( geeft bij mij een beter resultaat dan het LCD scherm laten rekenen )

Scart geeft bij mij een wolliger beeld als hdmi ook als ik niet upscale.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Heel simpel HDMI is digitaal dus altijd beter als "scart", waarop alleen analoge CVBS/RGB/Component video zit whistle

HDMI is niet per definitie beter dan analoog (althans Component), maar wel eenvoudiger te voorzien van moderne vormen van kopieerbeveiliging. Voor de filmindustrie is dat van groot belang.

Xtrend ET10000 triple tuner / 3 x Selfsat-H50D / 3 x Triax MFD-41D / Johansson 9640

Geplaatst:
Origineel bericht van: josjansen
Ik heb dus een beeld diameter van 46 inch, moet ik het verschil dan duidelijk zien.

Ja.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

In 99% van alle gevallen heb je denk ik gelijk (ik ga je natuurlijk geen 100% gelijk geven.....) smile In Jos zijn geval zou ik zeker ook voor HDMI gaan.

Origineel bericht van: Lord Humungus
Heel simpel HDMI is digitaal dus altijd beter als "scart", waarop alleen analoge CVBS/RGB/Component video zit whistle

HDMI is niet per definitie beter dan analoog (althans Component), maar wel eenvoudiger te voorzien van moderne vormen van kopieerbeveiliging. Voor de filmindustrie is dat van groot belang.

Je kunt ook zeggen analoog is per definitie slechter als digitaal :D

En kopieerbeveiliging is geen argument natuurlijk om voor digitaal te gaan, althans niet bij hdtv smirk

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen