Ga naar inhoud

Videokaarten doen (veel) betere scaling/deinterlacing dan HD sat boxen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Recent is de videokaart kapot gegaan in de Dell PC van mijn zoon.

Ik heb toen via Internet een nieuwe GeForce 9500GT (budget) video kaart besteld.

Op deze kaart zit 2 x DVI out. Op de 2e DVI zit een Samsung Full HD LCD TV aangesloten. Vanaf het internet heb ik de nodige HD demo content gedownload om mee te testen (720p/1080i/1080p), met de output fixed op 1080p 60 Hz. Overigens gebruik ik een goedkope DVI naar HDMI kabel van 7 meter van 15 Euro, gaat toch een kleine 4 Gbit/s video informatie overheen zonder (zichtbare) bitfouten. Maar dit terzijde.

Wat me opvalt is de zeer goede kwaliteit van de scaler en deinterlacer op deze kaart. Ik vermoed dat dit bij de (budget) kaarten van Radeon niet anders zal zijn. Deze kaarten doen ook H.264 decoding in hardware, zodat je met een relatief lichte CPU uit de voeten kan.

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe HD sat ontvanger. In dit kader vraag ik mij af of dergelijke videokaarten een betere scaler/deinterlacer hebben dan de gemiddelde HD ontvanger. Zie bijvoorbeeld wat dat betreft ook de negatieve berichten rondom de Dreambox 800.

In dat geval ga ik wellicht toch voor een HTPC.

Geplaatst:

Dreambox is natuurlijk ook een soort pc.

Het draait allemaal om de chipset en dan is sigma-designs toch echt beter voor tv/dvd etc.

Dus als het je daar om te doen is, kijk dan eens naar een HD extensie zoals popcornhour of een andere networked media player.

Geplaatst:

Vergeet ook niet dat veel software (nog) geen gebruik maakt van de hardware axeleratie van de videokaart.

Selfsat H50D2 & Stab HH90 + VU+DUO2 (VTI 6xx) + Onkyo TX-SR508 + LG 55UB850V UHDTV =  :rolleyes:

Geplaatst:

Klopt, de meeste videokaarten doen het ook beter dan de op dit moment verkrijgbare Blue-ray spelers.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen