Ga naar inhoud


Het maken van een digitaal signaal


JeWeetWelWie

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het de goede plek is, maar we hebben de volgende case:

 

Een kennis van mij heeft in Bulgarije een hotel gekocht met 120 kamers.

 

In iedere kamer wordt het signaal van de Bulgaarse kabeltv doorgegeven en analoog bekeken. In de stad is er ook digitale tv. Deze kan met een digitale ontvanger (Humax, Samsung, dbox etc) bekeken worden. Het signaal is in Irdeto2 vergelijkbaar met wat we in NL bij Ziggo hebben.

 

Net als in Nederland is de Bulgaarse kabel vol.

 

Hij wil een paar (gratis) filmkanalen van DVD's toevoegen aan het programma aanbod in de kamers. (Of eventueel een paar West-Europese kanalen vanaf satteliet.) Nu komen we op het probleem dat er geen ruimte meer is om deze kanalen door middel van een modulator (bijvoorbeeld een videorecorder) aan het analoge kabelsignaal toe te voegen.

 

Nu hebben we het idee opgevat om het signaal digitaal te maken, te moduleren en dan toe te voegen aan het 'digitale pakket' zoals dat door de kabel aangeleverd wordt.

 

Alleen, hoe gaat dit in zijn werk?

 

Ik vermoed ongeveer als volgt: We hebben 5 signalen. Deze moeten worden samengevoegd tot 5 digitale signalen en deze moeten worden gesuperponeerd door middel van een modulator opdat de digitale ontvangers deze signalen op kunnen pikken en zichtbaar kunnen maken op de tv's.

 

In theorie zou dit wat zijn, alleen hoe voeren we dit in de praktijk uit (Hardware, software etc.)?

 

Heeft iemand een suggestie?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


In feite willen jullie zelf een headend opzetten voor DVB-C. Dat kan, want ook voor semi professionele toepassingen is er kleinschalige headend apparatuur te vinden waarvan de prijzen best mee vallen. Zie bijvoorbeeld de apparatuur van Grundig SAT Sytems (http://www.gss.tv/index.php?id=1177) of TechniSat (http://www.technisat.de/index0907.html?nav=Kopfstationen,de,69) en zo zullen er wel meer merken zijn die DVB-C multiplexers met geïntegreerde QAM modulatoren leveren waarin allerlei kaarten te plaatsen zijn voor analoge en/of digitale bronnen waarmee dan een DVB-C Transport Stream (TS) die op een frequentie gemoduleerd wordt.

 

Waar je kennis wel rekening mee dient te houden zijn de rechten. Het is namelijk niet zomaar toegestaan om zelf opgevangen signalen/DVD's als een soort digitale TV provider door te gaan geven aan meerdere ontvangstplekken binnen een hotel, ook niet als het om FTA satelliet signalen gaat. Daarvoor moeten doorgifte contracten gesloten worden met de originele signaal aanbieder en zullen rechten moeten worden afgedragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Archie

 

Je hebt gelijk, de prijs valt best wel mee. (een goede 1000 Euro voor een module om van 4 mpeg stromen samen te voegen op één frequentie.

 

Ik heb die 'grun-wie?' bestudeerd, het valt me alleen op dat er 'parallelle' poorten als input gebruikt worden althans op de 'HDM 20* QMX' serie.

 

Wat voor een apparaten zijn er dan nodig om van een, plat gezegd, scartkabel naar een MPEG-stream te gaan?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: JeWeetWelWie
Wat voor een apparaten zijn er dan nodig om van een, plat gezegd, scartkabel naar een MPEG-stream te gaan?

Geen idee. Je vroeg om wat meer informatie, dus heb ik je wat links gegeven om je op weg te helpen. Zelf ben ik niet werkzaam in deze branch en kan je daarom niet verder helpen. Voor dit soort apparatuur zal je toch echt met een dealer moeten gaan praten die weet wat er mogelijk is en wat je nodig hebt. Even contact opnemen met deze fabrikanten om te informeren of ze ook dealers in Nederland (of Bulgarije) hebben voor deze apparatuur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rigolo ziet het al voor zich, een MythTV installatie met 120 frontends :-) Wel een leuk project om op te mogen zetten, maar goedkoop zal het niet worden idd.

 

Goedkoper is het, als het toch om Films etc gaat om op elke kamer een simpele DVD speler neer te zetten. Dan beneden bij de receptie een grote berg DVD's neer leggen (sluit een deal met een plaatselijke videotheek) en laat de gasten maar een DVD'tje uitzoeken. En je kan natuurlijk dan ook ook "blanco DVDs" in een "neutrale bruine enveloppe" uitgeven voor het type films dat het meeste op hotel kamers gekeken wordt. :-)

 

En als het gaat om het zelf bepalen van de zenders die door worden gegeven dan is een analoge oplossing volgens mij nog steeds goedkoper. Dus met een aantal sat ontvangens een analoog signaal op die kabel zetten en de plaatsenlijke kabelboer gewoon afschaffen.

 

Success en ik ben benieuwd wat het wordt.

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet makkelijker om in het huidige aanbod scherpe freqfilters te plaatsen voor kanalen waar toch niet naar gekeken wordt.

 

En op die freq. modulators te zetten en zo je eigen video distributie kanalen doortegeven aan de versterker voor de rest van het hotel.

 

Lijkt me eenstuk cheaper en minder ingrijpend.

Mvg Barry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet natuurlijk voorzichtig zijn (ivm de grote boze Q). Het is namelijk de bedoeling om ook enkele Nederlandstalige zenders te laten spelen. Er zitten wel veel Duitse, Russische en Engelse zenders in het programma aanbod.

 

Nu valt het met de kosten wel mee. Je hebt voor E50,-- al een digitale ontvanger. Het hele hotel moet grotendeels opnieuw bekabeld worden (Antenne, VOIP en internet). Dit in verband met de beroerde kwaliteit van het huidige net.

Om een centraal Schotel Systeem te gaan installeren is een beetje ondoenlijk omdat er van 4 verschillende sattelieten ontvangen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...