Ga naar inhoud


Sateliet tv op de pc kijken


Gast superspinnie

Aanbevolen berichten

Gast superspinnie

Hallo,

 

Ik heb een pc waarop ik satteliet tv wil gaan bekijken. Er moet dus een pci kaartje oid inkomen waarop ik de kabel vanaf de schotel (met dubbele kop) kan aansluiten. Ik heb al even rondgezocht maar het vreemde vind ik dat er nergens bijstaat waar het smartkaartje van je satteliet partij in moet.

 

Dit moet toch? Je kunt toch niet alle zenders ontvangen zonder het smartcardje? Of heb ik het nou mis?

 

Welke hardware is voor mij geschikt en wat ben ik verder allemaal nodig? Ik ben leek op dit gebied dus vandaar de vraag op dit forum..

 

Alvast bedankt!

Groeten Vincent

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt naast de PCI kaart ook een zogenaamd CI slot nodig.

Daarin moet je dan een CAM steken (bijv. de Aston CAM), en daarin dan je smartcard van Canaldigitaal of TV Vlaanderen.

Wil je 2 tuners, dan moet je alles maal 2 doen, behalve de smartcard, daar moet je dan voor een andere oplossing zoeken (Smartwi bijv., maar ook interne cardsharing is een mogelijkheid).

 

De Digital Everywhere kaarten (FloppyDTV) schijnen nog een stapje beter te zijn, voornamelijk als je via Mediacenter (Vista) wilt kijken.

Bij die kaarten wordt de verbinding per Firewire gelegd (IEE1394) en zit er direct een CI module ingebouwd.

 

Als je HD wilt kunnen kijken, zorg er dan voor dat je een DVB-S2 compatible model neemt.

Zelf gebruik ik 2 Technotrend S2-3200 tuners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kunt je waarschijnlijk een CI-module en CAM uitsparen als je een [phoenix] smartcardlezer en poormanscam-software gebruikt. Scheelt toch zo'n 80 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz
Je hebt naast de PCI kaart ook een zogenaamd CI slot nodig.
Daarin moet je dan een CAM steken (bijv. de Aston CAM), en daarin dan je smartcard van Canaldigitaal of TV Vlaanderen.
Wil je 2 tuners, dan moet je alles maal 2 doen, behalve de smartcard, daar moet je dan voor een andere oplossing zoeken (Smartwi bijv., maar ook interne cardsharing is een mogelijkheid).

De Digital Everywhere kaarten (FloppyDTV) schijnen nog een stapje beter te zijn, voornamelijk als je via Mediacenter (Vista) wilt kijken.
Bij die kaarten wordt de verbinding per Firewire gelegd (IEE1394) en zit er direct een CI module ingebouwd.

Als je HD wilt kunnen kijken, zorg er dan voor dat je een DVB-S2 compatible model neemt.
Zelf gebruik ik 2 Technotrend S2-3200 tuners.

Ik heb ook zo'n kaartje besteld,maar ik heb 3 (misschien domme vraagjes).
1.ik werk nog met een vga monitor via een vga kabel,kan ik HD kijken,en welke resolutie moet ik instellen om goede HD beelden te hebben?Of gaat dit enkel met de nieuwe lcd/tft schermen?
2.Is een intel 3700 processor snel genoeg voor HD,of zal ik mij tevreden moeten stellen met SD beeld?
3.Met welke player kan je HD afspelen,ik bedoel de opname op een externe hd overzetten en het bekijken met een andere pc.
ik heb nog een FTA technisat kaartje gehad en de opname's waren goed ten tijde dat ik werkte met dvb viewer poormans cam en andere hobby emu's.Spijtig is dit kaartje ten ziele gegaan.Er is misschien wel niet veel aan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattv4iedereen

1.ik werk nog met een vga monitor via een vga kabel,kan ik HD kijken,en welke resolutie moet ik instellen om goede HD beelden te hebben?Of gaat dit enkel met de nieuwe lcd/tft schermen?

Neen, een LCD of TFT is geen verplichting.
Wat telt is de resolutie.
In principe heb je al HD vanaf een resolutie van 1280x720, hoewel je die resolutie niet echt veel zult vinden op een CRT scherm (zonder vervorming).
Zelf stuur ik mijn HD beeld naar mijn CRT TV, een Philips 32PW9551, die een HDMI ingang heeft.
Dat gaat via een DVI --> HDMI tussenstukje.
Dit is een van de enige CRT TV's die een HDMI ingang heeft, en HD signalen kan verwerken.

Origineel bericht van: sattv4iedereen

2.Is een intel 3700 processor snel genoeg voor HD,of zal ik mij tevreden moeten stellen met SD beeld?

Ik ken dat type processor niet, dus kan er mij niet over uitspreken.
Maar je moet een onderscheid maken tussen meerder niveaus van "moeilijkheidsgraad" voor je PC.
1. De gemakkelijkste is als je gewoon, zonder dat je het beeld op je PC toont, een ongecodeerde HD stream (bijv. BBC HD), die op je satkaart binnenkomt, naar harddisk opslaat.
Je PC doet daar in feite weinig bewerkingen mee, en het beeld wordt niet getoond, dus hoeft het ook niet gedecodeerd te worden.
2. Een stap moeilijker is als je dat HD filmpje dat je in de vorige stap opgenomen hebt, wilt afspelen.
Je PC doet op dat moment het decoderen van H264 en stuurt het ongecomprimeerde beeld naar je scherm.
Een gedeelte van dat decoderen kan door de videokaart versneld worden !
3. Het wordt nog een stap lastiger als je live HD kijkt van een gecodeerde zender (bijv. één HD), je PC houdt zich dan niet alleen bezig met het decoderen van H264 en afspelen op het scherm, maar als je met een softCAM werkt (AcamD bijv.), dan moet je PC ook nog eens het decrypteren doen (SECA2).
Werk je met een echte hardwarematige CAM dan komt daar in principe nauwelijks extra CPU last bij.
4. Als je in het vorige scenario dan nog eens begint te pauzeren en weer verder te kijken, maak je het de PC nog wat lastiger.
5. Als je dan nog eens een tweede gecodeerde stream op een 2e tuner met je softCAM decodeert, heb je zowat het maximum van belasting dat je zult gebruiken.

Origineel bericht van: sattv4iedereen
3.Met welke player kan je HD afspelen,ik bedoel de opname op een externe hd overzetten en het bekijken met een andere pc.

De files zelf hoef je niet om te zetten naar iets anders om ze te kunnen bekijken op een andere PC.
Media Player Classic, Videolan (VLC), de standaard Windows Mediaplayer zijn allemaal goede kandidaten.
Het wordt moeilijker als je ook nog eens de Teletekst of DVB ondertitels wilt kunnen weergeven.
Met ProjectX kun je in elk geval Teletekst ondertitels uit de opname halen en in een SSA of SRT file krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik draai hier nu met een Hauppauge HVR-4000, usb phoenix compatible cardreadertje, softcam er bij.. en hopsa!

 

x264 decodeer ik wel op mn GPU en niet op mn CPU:)

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
ik draai hier nu met een Hauppauge HVR-4000, usb phoenix compatible cardreadertje, softcam er bij.. en hopsa!

x264 decodeer ik wel op mn GPU en niet op mn CPU:)

Sorry voor de stomme vraag,maar wat is een gpu?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zeker ook nog moeten investeren in een grafische kaart,ik heb op die pc maar een 64Mb aan geheugen frown .

Mijn grafische kaart is kapot en gebruik tijdelijk de onboard versie.

en een agp is nu niet zo gemakkelijk meer te vinden,het is nu allemaal pci express.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

2dehands is er zeker nog zat te krijgen hoor!

 

Heb hier nu een Gainward (Golden Sample versie) "Nvidia 6800GT 256MB (AGP)" die ik gisteren terug heb gekregen omdat ie ooit geleend was en nu eindelijk terug kwam. Doe er eigenlijk niks meer mee en ik denk dat er meer mensen zijn die zoiets nog wel hebben liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich maakt een nieuwe videokaart niks uit als je gebruikt maakt van de XVideo extensie in Linux (al dan niet met Xvmc) of in het algemeen wanneer je MPEG2 of H264 streams software-matig gaat decoderen.

 

Het gaat pas interessant worden als je gebruik gaat maken hardware decoding (Linux in combinatie met VDPAU of Windows in combinatie met NVidia Pure coded of ATI AVIVO codec) waarbij het aanbevolen wordt om een videokaart te nemen met minimaal 256MB geheugen. Zo wie zo, als je PCI gebruikt dan is H264 decoding via de GPU gewoon niet te doen. PCI heeft wat dat betreft een bandbreedte probleem van en naar de GPU (meestal zijn de lanes naar de GPU ook nog eens beperkt en dan hebben wij het nog niet over de lanes naar het geheugen toe).

 

Als je softwarematig streams gaat decoderen, dan is een 600Mhz P3 voldoende voor MPEG2. Bij H264 wordt aanbevolen minimaal een P4 3Ghz (DualCore is aan te bevelen).

 

Een andere mogelijkheid (ik kijk even naar het Linux gedeelte) is het gebruik van een FullDVB kaart (alleen MPEG2 decoding), een hardwarematige MPEG2 decoder zoals de DXR3 of een decoder kaart als de ExtensionHD (MPEG2 en H264). Deze oplossingen werken uitermate goed maar zijn wel kostbaar.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

X264 op mn CPU verwerken koste op mijn intussen met pensioen zijnde X2 4400 ongeveer 65% load.

 

doe ik dat zelfde op mn Ati HD3870 dan heb ik amper 10% cpu load wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan draai je een "dvb-viewer" met een ATI kaart onder windows en niet onder linux! Voor onder linux is er van/voor ATI nog niks en is het nog even wachten (op ATI zelf of op de open-driver maar ik verwacht het eerder van de laatste).

 

Denk dat we over een ongeveer 6 maanden het ook op/onder linux kunnen verwachten nu alle belangrijke documentatie vrij is gegeven door ATI om een goede open-driver te bouwen met 3D mogelijkheden. Op de een of andere manier denk ik dat het hardware matig decoderen van MPEG2 en H264 sneller het zonlicht gaat zien dan een goede 3D ondersteuning (al heeft het een wel met het andere, lees: blijft de zelfde GPU, te maken).

 

Uiteindelijk wil ik een betere (dan dat ik nu heb maar deze voldoet prima aangezien ik geen HD heb/kijk!) SAT/HTPC bouwen op bv. een AMD 780G chipset. Als de decoding dan eindelijk door de "onboard video"/HD3200 gedaan kan worden kopen we een energie zuinige CPU erbij. Aangezien dan bijna alles wel snel genoeg zal zijn heb ik nu nog geen idee welke mischien wel zo'n Sempron cpu die erg zuinig moeten gaan worden wink

 

Time will tell... en veranderen kunnen we het altijd nog wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

nvidia kaarten werken volgens mij wel veel beter onder linux?

 

en die doen tegenwoordig ook al x264 hoor wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ATI HD4850 doet het ook prima, beeld is zeker ok, onder linux alleen nog geen x264 wink 3D is/was nog ver te zoeken dus goed gamen zat er onder linux met een AIT ook nog even niet in. Schijnbaar (zelf nog niet getest) is met de nieuwste driver wel de ondersteuning van OpenGL 3.0 gekomen en nog een aantal verbeteringen.

 

AMD Catalyst 9.1 Brings OpenGL 3.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...