Ga naar inhoud

warmwater voorziening op gas aanleggen 16- 34 liter pm.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

op het werk hebben we warm water nodig voor de hogedruk reiniger en vaatwasser.

de vaatwasser verbruikt bij piek 18 liter pm.

en de hogedrukspuit 14-16 liter pm.

dus totaal 34 liter

water van 60-70 c

er zijn op internet zat industiele doorstroom verwarmers op gas te vinden , alleen wat is wijsheid ?

kosten die een gruwelijk vermogen aan euros

we kunnen ook kiezen voor een voorraadvat van 1000 of 2000 liter met indirecte verwarming.

dan heb je sommmige dagen veel te veel en soms veel te weinig water.

nu hebben we 1 oude hogedrukspuit hangen die electisch verwarmd ca. 15 liter p.m. (afgezekerd met 3 mespatronen van 63 ampere)

we hopen ook geld te besparen door in het vervolg met gas te verwarmen, dus warm water aanvoer

wie heeft er ervaring met dergelijke gas installaties en aandachtspunten

Geplaatst:

Wat is de kans dat beide tegelijkertijd hun max. verbruik hebben?

Je kan kijken naar een boiler van voldoende grote capaciteit die dan s'nachts ook alle tijd heeft om het water te verwarmen, en dan eventueel een (veel) kleinere doorstroom heater te gebruiken voor het "na verwarmen".

Wat ik mij echter afvraag is wat voor een vaatwasser jullie in gebruik hebben... Ik heb meerdere industriele vaatwassers in gebruik op mijn werk en die gebruiken geen 18 l/min... In een normale industriele vaatwasser wordt alleen het na-spoelen (final rinse op z'n Engels, ben niet zeker van de Nederlandse benaming), wat de laatste stap is in de vaatwasser, gedaan met schoon water. Het wassen en voorwassen gebeurt met water wat uit de na-spoel tank komt... En voor een Electrolux WTM300 welke toch voldoende capaciteit heeft 300 bakken per uur te doen dan kom je nog altijd niet op die 18 l/min.. (Max. 300 l/hr)

Dus misschien eens kijken of de vaatwasser niet kan worden vervangen door een veel zuiniger exemplaar??? Dat zal op de langere termijn zeker kosten besparing opleveren! (Water en energie om het water te verwarmen...)

En kwa verwarming voor de hogedrukspuit zal ik persoonlijk gaan voor elektrische verwarming...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Om 34 l/m direct te verwarmen naar 60 a 70º graden is een

slordige 100 a 120 kW nodig, dus niet haalbaar zowel elektrisch

als gas. Blijft over indirect.

Kortom een indirect gestookte boiler, neem voldoende voorraad.

Een en ander afhankelijk van de verbruiks duur.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Con maar je gebruikt toch nooit die 2 apparaten tegelijk, voor de afwasmachine kun je dat makkelijk af met een badgeiser, voor die 16 l/m wink En zoals ik al zei, de hogedrukreiniger zelf de warmte laten maken. Als jij nl met de cleaner ergens buiten het pand staat heb je mooi geen warmwater aansluiting blush

Hier ging ik van uit:
. . . .de vaatwasser verbruikt bij piek 18 liter pm.
en de hogedrukspuit 14-16 liter pm.
dus totaal 34 liter. . . .

En, het zou mij niets verbazen dat ze de hoge drukspuit alleen
maar binnen gebruiken tijdens het wasproces.

Daarnaast, een badgeiser van 32 kW doet een kleine 9 liter per minuut, dus voor beide gevallen te weinig.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

• Moderator
Geplaatst:

En dat alles voor een koek en zopie tent...

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

@big fellow

Citaat:
Wat ik mij echter afvraag is wat voor een vaatwasser jullie in gebruik hebben... Ik heb meerdere industriele vaatwassers in gebruik op mijn werk en die gebruiken geen 18 l/min..

het is er een van rhima , die wast inderdaad steeds in hetzelfde water , maar spoelt na met schoon water.

op moment van naspoelen moet er een tankje warm water in de vaatwasser 90c wezen om na te spoelen.

een heel programma duurt 3 minuten , maar nu wel zeker 4 minuten omdat het water nog niet op 90 c is.

en het programma pas gaat spoelen zodra het water warm is

dus zeker geen continu gebruik van die 18 liter per minuut!! maar wel een piek

ook het opstarten gaat veel sneller met een warm water aansluiting.

ook hopen we energie te besparen met het verwarmen van water op gas ipv electra

voor de hogedruk reiniger is het anders, in de voedingsmiddelen industrie moeten we wel degelijk warm water hebben voor de schoonmaak.

die verbruikt max 16 liter per minuut continu!

en zodra de hogedrukspuit draait willen we ook graag de vaatwasser kunnen gebruiken

Geplaatst:

@con

geen merk er bij gezet.

zou zoiets te betalen wezen

MC (59-132 kW)

Omschrijving

• warmtapwater ketel

Specificaties

• elektronische ontsteking

• unieke pakkingloze warmtewisselaar

• inlaat/uitlaat temperatuurmeter

• temperatuur tot 95°C

• rendement 89%

• veiligheidsventiel

• stromingsschakelaar

• storings- en in-bedrijfmelder

Toepassing

• zorgsector

• sportaccommodaties

• hotels

• food industrie

• proces industrie

• slachthuizen

• betoncentrales

in principe gaat de voorkeur uit naar een doorstroom toestel als hierboven

bij een indirect gestookt voorraadvat blijf je toch met te veel of te weinig voorraad werken voor de betreffende dag.

tja , het moet ook nog te betalen wezen , en de gasmeter moet groot genoeg wezen

Geplaatst:
Origineel bericht van: marco24
@big fellow

Citaat:
Wat ik mij echter afvraag is wat voor een vaatwasser jullie in gebruik hebben... Ik heb meerdere industriele vaatwassers in gebruik op mijn werk en die gebruiken geen 18 l/min..

het is er een van rhima , die wast inderdaad steeds in hetzelfde water , maar spoelt na met schoon water.

op moment van naspoelen moet er een tankje warm water in de vaatwasser 90c wezen om na te spoelen.

een heel programma duurt 3 minuten , maar nu wel zeker 4 minuten omdat het water nog niet op 90 c is.
en het programma pas gaat spoelen zodra het water warm is
dus zeker geen continu gebruik van die 18 liter per minuut!! maar wel een piek

ook het opstarten gaat veel sneller met een warm water aansluiting.
ook hopen we energie te besparen met het verwarmen van water op gas ipv electra

Ik neem aan dat de verwarming van het water in de vaatwasser met een elektrisch element gebeurt? Zo ja, wanneer is die machine voor het laatst ontkalkt, en wanneer is voor de laatste keer gecontroleerd of alle elementen uberhaupt werken?
Dit klinkt mij namelijk in de oren als een verwarmings element (of elementen) die niet 100% meer functioneren vanwege kalkaanslag en/of zijn doorgebrand.

Voor de hogedruk reiniger adviseer ik toch echt gewoon een reiniger met elektrisch element..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

de vaatwasser is nog geen jaar oud en zit op een waterontharder

met veel koude vaat en koud weer duurt het programma veel langer.

hogedrukspuit: we hebben nu een oud beestje electrisch (1991)

maar zelf hadden we een idee dat het verwarmen van water op gas i.p.v. electrisch 2x voordeliger zou wezen.

dus was ik aan het informeren naar 2 vliegen in 1 klap : warm water voor de vaatwasser (aansluiting in aanwezig op de vaatwasser) en tegelijk een losse hogedrukspuit aangesloten op warm water

dit scheelt aanzienlijk in aanschaf

een hogedrukspuit op gas kost gerust tussen de 7en 12.000euro

terwijl een losse hogedrukpuit tussen de 1000 en 1500 euro kost

die moet je wel voeden met warm water

Geplaatst:
de vaatwasser is nog geen jaar oud en zit op een waterontharder
met veel koude vaat en koud weer duurt het programma veel langer.

Afhankelijk van de hardheid van het water kan het ontkalken een maandelijkse klus zijn. Zelfs al zit hij aangesloten op een water ontharder... (Als de ontharder goed werkt voor 18 l/min dan heb ik graag het merk/type want dan bestel ik er meteen een paar voor op mijn werk... smile )

Een vaatwasser wordt normaal gesproken ontworpen voor een koude vaat, aangezien er niet veel (normale) situaties denkbaar zijn dat de vaat warm is... M.a.w. die tank zou in "no time" op temperatuur moeten wezen.
Aangezien Sjaak(k) de machine blijkbaar kent misschien dat hij je wat aandachtspunten kan geven voor de machine. Of misschien zegt hij ook wel dat de wachttijd normaal is...?

Geplaatst:

de vsm rhima wd-7 moet je niet voeden met water van meer dan 55 á 60 graden.

Anders krijg je errors in je display smile

tevens moet je waswater niet boven de 65 graden komen.

Dit weer ivm met de zetmelen.

En even een stukje uit de installatiehandleiding voor je erbij genomen.

De warmwaterleiding moet worden aangesloten op (2). Een eventuele slang,

waarop de machine wordt aangesloten, moet een binnendiameter van minimaal

12 mm hebben.

Indien de machine een water-gestuurde automatische kap heeft, wordt het koude

water aangesloten op (3).

De minimum watercapaciteit (druk) van het warme water moet 180 kPa zijn.

De minimum watercapaciteit (druk) van het koude water moet 300 kPa zijn (op

machines met een automatische kap en zonder een pomp).

De minimum watercapaciteit (druk) van het warme water moet 18 l/min zijn.

De minimum watercapaciteit (druk) van het koude water moet 300 kPa zijn (op

machines met een automatische kap en zonder een pomp).

edje

btw de vsm blijft net zolang doorwassen tot de boiler voor de naspoeling op temperatuur is gekomen.

Dit kan je ook zien tegen het einde van het wasprogramma omdat dan in het display iets gaat knipperen wat wijst op het feit dat er iets nog niet op temperatuur is.

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Geplaatst:

@edje-ken

Citaat:
btw de vsm blijft net zolang doorwassen tot de boiler voor de naspoeling op temperatuur is gekomen.

Dit kan je ook zien tegen het einde van het wasprogramma omdat dan in het display iets gaat knipperen wat wijst op het feit dat er iets nog niet op temperatuur is.

dat klopt , de vaatwasser blijft wel tot 1 minuut doorwassen (vooral met koud weer en veel koude vaat) omdat het naspoelwater niet warm is.

het is een irritatie aan het worden.

we dachten zelf een warmwatervoorziening voor de hogedrukspuit te maken en gelijk de vaatwasser mee te voeden dus.

Geplaatst:

@big fellow

Citaat:
Als de ontharder goed werkt voor 18 l/min dan heb ik graag het merk/type want dan bestel ik er meteen een paar voor op mijn werk

die toevoer van 18 liter per minuut word maar heel even in de wascyclus van 3 minuten aangesproken.

dus er word zeker geen 18 liter verbruikt!!!!

Geplaatst:
@con

geen merk er bij gezet.

zou zoiets te betalen wezen

MC (59-132 kW)

Zeg even het merk, dat mag hier als je maar geen winkels of leveranciers noemt.

HG CC

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen