Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door lekkage van een kraan is er op een zwart marmeren aanrechtblad kalkaanslag ontstaan. De bekende anti kalk middelen mag je niet gebruiken, marmer bevat ook kalk dus dat geeft lelijke plekken.

Maar wat dan wel???

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Hee,

Ik had ook veel last van kalk- en schimmelaanslag in mn badkamer. Ik heb daar dan wel geen marmer maar gewone tegels. Dus, ik naar de G*m*a... Bus anti kalk, bus anti schimmel, bus dat het zo blijft, totaal € 30,00 !!

Ben gaan zoeken op internet en kwam al gauw onderstaande recept tegen, doe in een oude fles van G*a*s*x een derde dikke bleek en 2 derde water. Ik spoot de hele badkamer in, uche uche uche..... ging toen maar een peuk roken en weer ff kijken, ALLES was wit, al na 10 minuten.

MAAR ?

Hoe dit zich houdt ivm marmer ? ik weet dat niet. Probeer eens in een hoekje.

pm me maar voor een site waar 1 en ander op staat, ben niet helemaal zeker van de commerciele regels...ik twijvel..vandaar...

Ronald

Geplaatst:

Er is een Nederlandse firma die allerhande handen produkten verkoopt waaronder ook kalk of cement verwijderaar. Het merk bestaat uit 2 opvolgende letters maar dan omgekeerd. Kan trouwens ook hier wel eens vragen bij de lokale marmer boer wat zij gebruiken om kalk te verwijderen.

Salu2, D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Op dit moment zou ik niks doen.

Marmer zeker niet behandelen met eender wat dan ook dan ook, zeker geen zuurhoudend of etsend product.

Polijsten is misschien mogelijk, ga eens langs bij een steenhouwer.

Geplaatst:

Gewoon polijsten, zoals eerder vermeld. Met fijn schuurpapier beginnen, en als laatste met staalwol en een polijstmiddel.

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Alle vloeibare kalkverwijeraars die ik ken werken op basis van een zuur. Het was me wel duidelijk dat ik die niet kan gebruiken voor kalkhoudend marmer.

Stomen lijkt me wel het proberen waard, moet alleen effe zo'n apparaat zien te regelen.

Polijsten is ook een optie maar de plaat is ook nog behandeld met een beschermende laag. Ik vraag me af of je dan niet de schuurplekken gaat zien.

Ik zoek nog even verder.

Nog meer tips?

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

Goeie vraag. Het zat al in het huis. Maar volgens mij heb ik nog ergens de bonnetjes.

Heb wel een druppeltje anti kalk geprobeerd en dat schuimt onmiddelijk, dus da's niet goed.

• Moderator
Geplaatst:

Marmer is kalkhoudend, daarom zal elke poging een kalkvlek te verwijderen ook het marmer aantasten.

De enige oplossing is de bovenlaag af te slijpen en daarna die bovenlaag te kristalliseren.

Googel maar eens op marmerkristalliseren

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: andre123
Hoi
Is het wel marmer? meestal is een aanrechtblad van graniet.

Dat was ook mijn eerste gedachte... Over het algemeen is marmer zacht en heeft een top laag nodig van een soort epoxy om het enigzins hard te maken. Graniet wordt alleen maar gepolijst, het is hard zat van nature.
Als je ergens aan de onderkant van de plaat kan komen (in een kastje bijvoorbeeld) dan kan je daar heel gemakkelijk zien/voelen of het marmer of graniet is. Graniet is ruw en voelt keihard aan, marmer is gladder en "zachter"....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Marmer of graniet ??? Dat vroeg ik me ook al af, want marmer is eigenlijk veels te poreus als aanrecht. Maak ff een foto'tje dan kan ik wel zien of het marmer of graniet is.

Salu2,D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen