Tonskidutch Geplaatst: 19 januari 2009 Geplaatst: 19 januari 2009 Hoi heb de stoute schoenen aangetrokken en de suse 11.1 op mijn HP geïnstalleerd eerst met acronis de windows partitie kleiner gemaakt en toen suse laten kiezen hoe de ongepartitioneerde ruimte in te delen was dus advies van suse gevolgd (vanuit windows kun je nu 4 partities zien (bij suse weet ik dat nog niet te vinden hoe dat te tonen) maar de vraag is dus of die 20 GB voor home data wel genoeg is EN/Of kan ik dat nog aanpassen? chiao Tonskidutch Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Big fellow Geplaatst: 19 januari 2009 Geplaatst: 19 januari 2009 20GB zou meer dan zat moeten wezen normaal gesproken. Wat is die 90GB? Is dat leeg? Afhankelijk van het soort partitie is het mogelijk om het wel of niet aan te passen. Ik gebruik meestal een LVM systeem waarmee ik een partitie kan laten groeien indien noodzakelijk.... Ik neem aan dat bij jouw installatie een gewone indeling is gemaakt, dus geen LVM, en dan wordt het wat lastiger. Het mooie van linux/unix is dat je gewoon een partitie kan "mounten" onder een directory waardat noodzakelijk is. Dus je kan een nieuwe partitie mouten onder "/home/ton" indien noodzakelijk. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 19 januari 2009 Auteur Geplaatst: 19 januari 2009 ah dat is waar ook ik kan eventueel op de qnap mounten die staat dag en nacht aan. die 90 heeft suse zelf aangemaakt, als ik dat vooraf geweten had zou ik misschien iets anders hebben gekozen ipv de aanbeveling van suse. maar ik ben nog maar net ermee vertrouwd geraakt dus dacht ik dat ik de aanbeveling gewoon moest overnemen. (ik zag afgelopen zaterdag nog bij een kamaraad de VMbox van sun en dat zag er zo mooi uit dat ik ook maar eens beiden wilde laten draaien, maar daar heeft hij een aparte share partitie op fat32 voor aangemaakt. Ik neem aan dat ik ook die op de NAS kan instellen) LVM klinkt ook mooi maar ik wil eigenlijk de OS'jes fijn en klein houden en alle data op de NAS (dan hoeft het niet te groeien. bedankt voor je commentaar. chiao Tonskidutch Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Big fellow Geplaatst: 19 januari 2009 Geplaatst: 19 januari 2009 Zorg ervoor dat je home directory en je systeem directories wel lokaal staan! Als je die namelijk via een netwerk mount hebt draaien en je netwerk werkt niet of een ander probleem, dan kan je misschien niet meer inloggen op je machine. Dus /home/ton lokaal houden, /home/ton/werk kan je op je qnap zetten. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 19 januari 2009 Auteur Geplaatst: 19 januari 2009 oké, dat is natuurlijk logisch maar dan rijst de vraag... m'n kamaraad zij dat hij door die apart te zetten (eh wel een lokale separate partitie) dat hij bij herinstallaties heel snel ook zijn instellingen weer terug heeft of heb ik dat verkeerd begrepen? chiao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Tonskidutch Geplaatst: 19 januari 2009 Auteur Geplaatst: 19 januari 2009 uhm ik krijg wel nog geen geluid, ofschoon de geluidkaart onboard netjes herkent is maar da's een aparte vraag. chiao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Big fellow Geplaatst: 19 januari 2009 Geplaatst: 19 januari 2009 Nu bijft natuurlijk de vraag waarom je een herinstallatie zou doen. Maar ok, als je een backup maakt van je home directory dan zal je in principe alles moeten hebben, tenzij je op de machine ook mail laat binnenkomen. (Dus niet lezen, echt laten sturen naar de machine) Want als dat het geval is moet je ook even /var/spool/mail backuppen. Ik ken de laatste versies van SuSe niet meer, maar in een normale installatie staat nagenoeg alle configuratie in de /etc directory. Als je een FAT32 partitie op je systeem hebt dan kan je gewoon lezen en schrijven daarnaartoe. Dus gewoon een folder aanmaken onder windows, en dan gewoon in linux je home directory daarnaartoe kopieren. Geen geluid? Heb je gecontroleerd of het geluid wel aanstaat? Dus gewoon in je mixer van SuSe kijken of het geluid niet uit staat... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 19 januari 2009 Auteur Geplaatst: 19 januari 2009 ga ik effe kijken (mixer) niet aan gedacht en nog onwennig.. thanx Tonskidutch Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Tonskidutch Geplaatst: 24 januari 2009 Auteur Geplaatst: 24 januari 2009 effe een update van deze vraag en vraagtekens heb dus (wegens kennisgebrek) de Suse 11.0 (KDE 3,5) erop gezet mede in verband met dit verhaal tijdens het installeren van Suse 11.0 kon ik dus heel eenvoudig de partitie voor Home shrinken (verkleinen) en toch bleef mijn home/tonski data netjes intact. maar de vrijgekomen Gigabytes zie ik in de partition manager niet terug wel via acronis tijdens booten wel via windows als ongepartitioneerde diskspace nu kan het zijn dat ik op de verkeerde plek keek... maar ik doe voorzichtig opdat mijn bestaande installatie niet al gelijk door en fout vernageld wordt. chiao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Big fellow Geplaatst: 24 januari 2009 Geplaatst: 24 januari 2009 Doe eens in een terminal venster: df -h en post de output. Dan kunnen we zien wat je als partities hebt opgezet... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 24 januari 2009 Auteur Geplaatst: 24 januari 2009 Hoi Big fellow, heb het geloof ik al gefixt... beetje vreemd want er stond fat16 terwijl ik die met fat32 had geformateerd nog maar eens opnieuw gedaan en nu staat ie onder local tonski@Linux:~> df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sda6 20G 3.3G 16G 18% / udev 991M 104K 991M 1% /dev /dev/sda7 24G 5.0G 18G 22% /home /dev/sda1 37G 17G 21G 45% /windows/C /dev/sda8 67G 144K 67G 1% /local SVR1:/Public 916G 340G 576G 38% /mnt tonski@Linux:~> het begint allemaal een beetje (langzaam) duidelijk te worden. chiao Tonskidutch Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Big fellow Geplaatst: 24 januari 2009 Geplaatst: 24 januari 2009 Mooi dat je het al hebt gefixed . Nog even en je bent een guru! “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Tonskidutch Geplaatst: 24 januari 2009 Auteur Geplaatst: 24 januari 2009 ja ik wel maar 't is wat dat aangaat toch ook een beetje analoog aan de relevante kennis inzake mounts op multimedia gebeuren van satelliet receivers ('t hoofdthema van onze hobby ) ik ben gefascineerd door de Linux opties die me nu ter beschikking staan. chiao Tonskidutch Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen