Ga naar inhoud


Grondwaterpomp fiksen


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Heerlijk offtopic smile

 

Onze grondwaterpomp heeft de vorst dit jaar niet overleefd. Vervelend, nou moeten we emmertjes sjouwen...

 

Het euvel is dat hij lekt waar de motor as het pomphuis binnen gaat. Pomphuis was makkelijk te verwijderen, met vier bouten, en de motor kan ook makkelijk los.

 

Aan de as van de motor zit de "waaier" vast (geklonken?) en ik zie geen hint hoe ik die zou kunnen verwijderen om bij de asdoorvoer te komen. De waaier zelf is - in tegenstelling tot al het andere - van kunststof, dus met lompe kracht gaat het geheid fout. Aan de buitenkant zit aan de andere zijde een plastic ventilator.

 

Iemand een soortgelijk apparaat al eens open gekregen of weet waar ik een servicehandleiding zou kunnen vinden (pomp is van DAB maar hun website is down of bestaat niet meer)?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De "waaier" zit meestal met een spie op de as gekrompen.

Zit er op de waaier in de buurt van de as niet ergens 2 schroefgaatjes?

Als je daar gelijkmatig 2 schroeven in draait, druk je de waaier van de as af.

 

Je as afdichting is dus lek.

Wanneer de as niet ingesleten is, kan je kijken of je een nieuwe dichtings set kan monteren.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@milo welk type is het ???

 

De ervaring leert overigens dat de seal los vaak in verhouding veels te duur is om te vervangen. Of het moet een hele dure pomp geweest zijn. Maar als het een goedkoop pompje is kun je betere een nieuwe aanschaffen............helaas

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

waaier kan ook met schroefdraad op de as vastzitten, steek een schroevendraaier in de schoepen en voorzichtig draaien.

Er zal wel een mechanische seal in zitten en die kan je gewoon kopen, behoort bij een bepaalde asmaat, hoeft dus niet speciaal van het merk pomp te zijn.

Maar weet je zeker dat er geen scheurtje in het huis zit, door de bevriezing?

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sealset gaat eigenlijk alleen kapot door droog de pomp laten draaien, niet door vorst.

Zou dus eerst heel goed kijken of je pomphuis niet gescheurd is.

 

Hoe de impeller (waaier) vast zit verschilt van pomp tot pomp, maar meestal met een bout op de as. DAB pompen ken ik niet, maar van low-cost pompen met een kunststof impeller zijn normaal gesproken redelijk goedkope onderdelen te koop.

 

Heeft je pomp een keramische sealset (soort van bus met veer die over de as zit) dan wordt het een dure hobby om deze te vervangen. Maar meestal worden deze niet in dit soort hydrofoorpompjes toegepast gelukkig.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De website is weer wakker... 't Is er zoeentje:

 

JET

 

Zelfaanzuigend gietijzeren geval, als ik het allemaal goed heb is het de 850W uitvoering op 220, dus de JET 82 M.

 

Pomphuis zelf is nog geheel waterdicht. Ik zal de tips morgenochtend uitproberen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens de specs.

 

Mechanische dichting in grafiet/keramiek

 

Kontroleer vooral de motoras op slijtage, anders krijg je hem nooit dicht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak zijn er bij zulke pompen reparatie setjes tekrijgen met daarin oliekeer-ringen en ringen om lekken te dichten.

Dit is in ieder geval bij Flyght pompen (deze gebruiken we op het werk veel), ik weet niet of dit bij jou type pomp te krijgen is, maar je kunt het proberen.

 

Kun je geen foto maken van de waaier zodat we een beetje een beeld hebben hier van?

 

 

Succes! wink

Groeten,

 

Hendrik

 

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet iemand hebben die in een td van een fabriek oii werkt,die hebben alle mechanical seals op de schap liggen,versleten as zoals er al gedacht werd,speedysleeve is de oplossing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik de tekening van de pomp gezien heb, weet ik haast wel zeker dat de waaier geschroefd zit, houd de as aan de andere kant tegen en draai de waaier linksom los, daarachter zit de mechanical seal die door de waaier op spanning wordt gehouden.

Een mechanical seal bestaat uit een veerset, koolstofslijtring, keramische ring en de benodigde O-ringen, die in z,n geheel vervangen zal moeten worden.

Wel goed de as op slijtage checken.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotootjes gemaakt. Het wil niet lukken om de waaier los te draaien, niet verwonderlijk na een jaar of acht de andere kant uit draaien denk ik dan...

 

voor400.jpgzij400.jpg

 

Meer plaatjes met meer pixels:

http://www.milosoftware.com/pomp/voor.jpg

http://www.milosoftware.com/pomp/zij.jpg

http://www.milosoftware.com/pomp/achter.jpg

http://www.milosoftware.com/pomp/boven.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de waaier geschroeft op de as zit dan kan je het begin van de draad zien aan het einde van de as. Kan je dit niet zien, dan is de waaier 9 van de 10 keer niet geschroeft.

Ik denk zelf dat de as licht conisch is en dat de waaier er gewoon opgeperst is. Probeer eens twee lange platte schroevendraaiers achter de waaier te zetten, aan elke zijde van de as een, en dan de waaier los te "wippen". Probeer het blad van de schroevendraaier zoveel mogelijk naast de as te zetten, op deze manier zet je zo min mogelijk kracht op de waaier.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou de waaier ook kunnen verwarmen en dan een tik geven om hem te "schrikken".

Wel op de zijkant van de waaier tikken om te voorkomen dat je de waaier krom slaat.

 

Lukt dat niet dan opwarmen en de truuk van Big Fellow proberen als hij nog warm is.

 

Warmte zet uit. Wel zo verwarmen dat je geen schade veroorzaakt, te heet stoken kan de waaier uit balans brengen of andere dingen slopen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jet 75 gehad daar zat de waaier op een conische as met een spiebaan. Eerst een schroef met gewone rechtse draad losdraaien. Verder heb ik even geinformeerd er zijn er ook zonder schroef bevestiging.

Waaier voorzichtig met 2 lange schroevendraaiers proberen los te wrikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matchless
Je zou de waaier ook kunnen verwarmen en dan een tik geven om hem te "schrikken".

De waaier is van plastic zo te zien, dus verwarming doet waarschijnlijk teveel schade...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...