Moderator Matchless Geplaatst: 21 januari 2009 Moderator Geplaatst: 21 januari 2009 Dan zou ik hem idd niet verwarmen Je zou wel met een poelietrekker (driepoot)wat spanning op de waaier kunnen zetten en dan een tikje op de as kunnen geven. Tuurlijk weer met beleid. Door de klap kan hij dan losschieten. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
prutsie Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 Ik ben bang dat het ook een nieuwe impeller zal gaan worden als hij echt vast zit. Wat ik doe bij kunststoffen impellers is een drupje Dreft op de as aan de voor, en achterzijde, en dan voorzichtig wrikken met 2 stalen strippen. Dus 2 stalen strippen achter de impeller langs steken (als een vork) en dan de pomp aan deze strippen optillen. Nu hangt de motor dus los van de grond, aan de impeller. Met een beetje geluk en een paar keer de strippen omhoog trekken en weer snel laten zakken trek je langzaam de impeller van de as. Dreft werkt trouwens veel beter dan WD40 of een andere olie. Geluk ermee, Peter. ps. NIET gaan verwarmen met hete lucht, heet water kan wel. Het is alleen altijd lastig de impeller te verwarmen zonder de as ook mee te verwarmen, maar je kan het proberen. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast jaco Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 Draai de tapeinden los,nu kunnen de (schilden) los komen van het middenstuk. dan het schild,met de pompwaaier ondersteunen. plaats 3 blokjes hout ofzo.onder het schild. zodat de motor los van de grond hangt. tik dan met een koperen stift/staaf,en een hamer op de as. dan heb je meer draagvlak op de waaier,en komt tie los. trek dan het anker,met schild en koelfan uit het huis. en doe hetzelfde met het (koel)schild. nu kan je ook beide lagers vervangen. trouwens waarom bel je niet ff met de dealer in druten,of duitsland. leg jou probleem uit,en vraag om de td.
Gast MiLo Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 Uitstekende suggesties, mijn vrouw moest ook al lachen om waar je op een satellietboard al voor terecht kunt... Heb een houten stellage gebouwd waarin de pomp een half centimetertje boven de werkbank hangt, en daar de pomp ingehangen aan de "flens". Die komt wel goed los van de motor, maar bij het met-afnemend-beleid tikken met de hamer op de as - waar ik nog een mooi staafje voor had gevonden in de oud-ijzerdoos - gaf hij nog altijd geen krimp. Tja, tijd voor avondeten, en morgen maar eens bellen met wat lui...
Henk M Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 De truuk met je stellage van blokken kan wel werken, maar naar alle waarschijnlijkheid is de as opgeloten met het lager in het schild. Dit wordt gedaan om axiale speling te voorkomen, waardoor de seal gaat lekken. Om de as naar beneden te kunnen tikken moet de zegelring in het lagerschild eerst worden verwijderd. Iets heel anders zat er rommel of roest in het pomphuis bij de demontage. Uit jou beschrijving van het probleem lijkt het er op dat door het ijs de seal is los gedrukt en er vuil tussen zit. Is het mogelijk voor jou om doormiddel van een flinke overdruk de seal bij een stilstaande pomp even flink te laten lekken? Henk
Gast M&R Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 Motorhuis demonteren,springring achter het lager verwinderen,de flens ondersteunen,en je tikt de as zo uit de waaier.
freaky Geplaatst: 21 januari 2009 Geplaatst: 21 januari 2009 Hahaha mooi he pompen repareren via sat4all heb je al geinformeerd wat een seal setje kost ?? Dit zijn op zich goede pompen dus misschien dat het inderdaad toch de moeite is. succes Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
Gast MiLo Geplaatst: 22 januari 2009 Geplaatst: 22 januari 2009 Als ik jullie goed begrijp moet er ergens nog een extra ring of iets zitten die de as op zijn plaats houdt. Ik heb niet zoiets kunnen ontdekken, het is ook verrekte lastig om iets achter de waaier te ontdekken. Vuil zou kunnen. Bij het open maken kwam er "zwart" water uit het pomphuis, dat was niet normaal - het water blijft normaal altijd helder. Ik zou de pomp aanzuig dicht kunnen maken met een dop en: - de tapwaterkraan erop aansluiten, dan kan ik er zo'n 10 bar op krijgen. - vullen met water en met de compressor doorspuiten. Ben alleen bang dat mijn acties tot nu toe niet echt meer bijgedragen hebben aan de afsluiting...
Jan Ambers Geplaatst: 22 januari 2009 Geplaatst: 22 januari 2009 Ik heb toch al meegemaakt dat bij centrifugaal pompen de schoep er met linkse draad op zit, zo zet die zich vast bij draaien...
Henk M Geplaatst: 22 januari 2009 Geplaatst: 22 januari 2009 Aan de binnen zijde van de motor in het voorste lagerschild zal waarschijlijk een borging zitten. De verdere schade in de seal zal door jou acties waarschijnlijk wel meevallen omdat de seal doormiddel van een veer wordt dichtgehouden. Ik ken deze specifieke pomp niet, maar het stilstaande deel van de seal zal waarschijnlijk in rubber gevat zijn en het is ook niet uitgesloten dat hiet een scheurtje in zit. Ik zou eerst gaan kijken waar de vloeistof uit de pomp lekt. Komt het langs de as naar buiten of er iets naast. Denk er wel aan dat je bij montage (maakt niet uit nieuw of de oude) de glijvlakken van de seal even smeren met glyserine, omdat deze na het starten van de pomp niet gelijk door de verpompte vloeistof worden gesmeerd (gekoeld) waardoor er vaak een thermoschok op treed. Hierdoor zijn er al heel veel keramische statoren gesneuveld. Henk
Gast MiLo Geplaatst: 22 januari 2009 Geplaatst: 22 januari 2009 Hij is gemaakt! Oplossing bleek heel eenvoudig, was waarschijnlijk gewoon vuil ergens tussen. Nog een gezellig bezoekje gebracht aan een mede sat4aller uit de buurt die mij ook de nodige tips wist te geven - en een open kopie zonder waaier had. Ik heb alles schoongemaakt, wat olie gespoten op de as achter de waaier, en daarna het geheel in elkaar gezet. Vervolgens heb ik hem afgesloten en op de waterleiding aangesloten met wat rondslingerende hulpstukken. Geheel gevuld, en daarna nog onder druk gezet. Een beetje eraan gedraaid en toen nam het lek al snel af. Daarna de pomp weer aan de put gekoppeld, en een tijdje laten draaien. Het lek is nu geheel verdwenen. Nu even droge sokken aandoen, want er kwam wel op meer plekken water uit mijn constructie om de pomp onder druk te kunnen zetten
lock Geplaatst: 23 januari 2009 Geplaatst: 23 januari 2009 Origineel bericht van: MiLo Hij is gemaakt! Gelukgewenst! maar ik begrijp dat je de waaier en seal niet gedemonteerd hebt en door het inspuiten met olie en doorspoelen de zaak weer aan de gang hebt gekregen; de wonderen zijn de wereld nog niet uit "That's another fine mess you've got me into"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen