Ga naar inhoud

NAS met HD/SD video opnames en dan?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan om een videocamera te kopen en een NAS waarop ik de opnames wil plaatsen. Ik ben er echter nog niet uit of de videocamera HD moet zijn of SD en wat voor merk/type de NAS moet zijn.

Zelf heb ik al een Dreambox 7025+ in mijn netwerk hangen, waarvan ik de beeldkwaliteit perfect vind. Volgens mij kan de 7025+ alleen SD-streams aan en geen HD-streams. Dus als ik een HD opname van mijn NAS af wil spelen, kom ik met de 7025+ niet verder en heb ik ook wat anders nodig.

Mijn vragen zijn:

Bestaat er een NAS die rechtstreeks HD-streams kan versturen naar een TV en zo nee moet je dan bijv. een Dreambox 800(0) of Popcorn Hour erbij kopen om dat wel voor elkaar te krijgen?

Als ik alleen SD-streams over mijn netwerk wil versturen, welke NAS is daar geschikt voor en kan/moet dit via de 7025+?

Geplaatst:

Fabian,

je vraagt wel allemaal zaken die al in menig bericht zijn beantwoord

je dm 7025 kan enkel SD opnemen en SD weergeven

je dm 7025 kan met bepaalde plugins en het vernieuwde mediacenter meerdere beeldcontainers afspelen indien je persee wilt mounten op de NAS

de meeste NASsies kunnen niet on the fly converteren en dus niet streamen

enkel in een gigabit netwerk heb je iets aan een NAS met HD opnames

je video camera maakt welk soort beeld containers aan? (moet je eerst weten)

indien je eventueel van dat formaat naar een dm 7025 weergeefbaar formaat moet converteren zal dat enkel via je pc kunnen werken.

er is overigens een heel uitgebreide draad in het dreambox forum over het streamen middels een linux pc.

chiao

Lovers In Paris

Jacob Gurevitsch

Geplaatst:
Citaat:
de meeste NASsies kunnen niet on the fly converteren en dus niet streamen

Een 100Mbit netwerk kan het makkelijk aan om HD te streamen. Het probleem is vaak dat de SMB shares van de NASsen niet de snelheid kunnen leveren voor HD.

Vaak gaat kijken over een SMB share nog zelfs "redelijk" maar wel met freezes, enz. Voor de meeste mensen is een NFS mount gewoon de oplossing alleen moet de "mediaplayer" dit wel ondersteunen.
Geplaatst:

NINjak,

afgezien van de snelheid, had ik die stelling: on the fly converteren, van ToxicQ

en na wat speurwerk klopt dat aardig wat hij stelt.

je kunt een linux PC natuurlijk ook in den beginne als NAS opbouwen/uitbouwen

dan kan het streamen wel wegens de extra hoeveelheid geheugen en snellere CPU

maar de in de winkel te koop staande NAS

rudimentaire linux images met beperkte geheugen en CPU performance kunnen niet streamen zoals het die termus impliceert.

chiao

Lovers In Paris

Jacob Gurevitsch

Geplaatst:

Van mijn NAS (van Conceptronic de CH3SNAS) stream ik alles naar mijn xbox die ik als multimedia player gebruik. Een vriend doet precies het zelfde, alleen ook met HD spul, alleen nu naar zijn Popcorn Hour. Met een "SMB share" mount ging HD net niet goed genoeg met een NFS mount gaat het perfect.

maw.: Ik heb geen (linux) pc gepakt om als NAS te gebruiken maar ik heb een NAS genomen waar ik iets meer mee kan doen. De NAS verbruik veel minder dan een pc met "wat" HD's wink

Geplaatst:

om niet in verwarring te geraken

zou men de woorden als terminologie juist moeten toepassen.

je hebt streaming media

die "live" kunnen worden bekeken, daar er een continue broadcast is op internet

en je hebt "streaming on demand" waar enkel een opgeslagen bestand wordt aangeroepen door een afspeelprogramma

de audio en/of video kan worden aangeboden in meerdere formaten maar in het algemeen LIEFST in een die door de afspelende partij als afspeelprogramma beheerst wordt en er de juiste codecs voor heeft.

eigenlijk gebruik jij je Xbox weldegelijk als PC en niet de CH3SNAS als streamprovider maar als opslaglocatie.

chiao

Lovers In Paris

Jacob Gurevitsch

Geplaatst:

Streamen is streamen en als je een ander formaat gebruikt blijft het feitelijk nog steeds "data" streamen of dat nou wel of niet on-demand is.

Omdat het nu evt. in een speciaal formaat moet zijn omdat anders "de player" het niet begrijpt is niet anders. Er is wel veel meer voor nodig want een formaat realtime de- en weer encoden vraagt eenmaal CPU kracht.

Ik zou zelf altijd voor een "player" gaan die het formaat zelf goed kan decoden (afspelen) want een pc (en zijn cpu kracht en dus verbruik) te moeten gebruiken om maar wat te kunnen zien zou niet mijn oplossing zijn.

Geplaatst:

@Tonskidutch,

De SD kwaliteit van de camera is MPEG-2 HQ(9Mbps), SP(6Mbps) of LP(3Mbps).

Mij is nog niet helemaal duidelijk welke kwaliteit hoort bij wat ik nu zie: DVD + DVB. Is MPEG-2 i.c.m. HQ vergelijkbaar met een gewone DVD kwaliteit? Weet jij of de mediaplayer in de 7025+ deze kwaliteit als stream aan kan? Ik gebruik zelf LT5-SP4, maar ik kan nergens vinden welke streams deze aan kan?

Geplaatst:

9Mbps MPEG-2

je dm7025 heeft een 10/100 Mbps interface en kan dus die performance makkelijk aan, 100.000.000 bit/sec

ware het niet dat er natuurlijk packetgewijs verzonden en weggeschreven wordt alsook er een overhead (verlies) is

alsook dat je processor (CPU in receiver) heel wat overige zaken moet afhandelen

Each MPEG-2 TS packet carries 184 Byte of payload data prefixed by a 4 Byte (32 bit) header.

bron : KNOL mpeg-bitstream

en ook nog wetenswaardig

38Mbps is zo'n beetje de doorsnee voor SD MPEG-TS

dus je dreambox moet zo'n gammel 9 Mbps makkelijk kunnen weergeven.

chiao

Lovers In Paris

Jacob Gurevitsch

Geplaatst:

Fabian,

ben je al verder gekomen of verlicht geraakt?

een en ander leidt wel eens tot technocratisch gezever, maar het zou moeten kunnen.

de betere satboer heeft trouwens zo'n machientje staan en aangesloten

dus kun je de cameera eens meenemen om te testen.

chiao

Lovers In Paris

Jacob Gurevitsch

Geplaatst:

Ja hoor, dat was mij wel duidelijk.

Verleden week was ik echter bij de MM en daar hadden ze een aardige "geen BTW betalen" actie. Dus heb ik toen toch maar voor een Sony HD camera gekozen die opneemt in zowel MPEG2(SD) als AVCHD(HD) formaat.

SD streamen via mijn netwerk ben ik wel uit, maar HD nog niet omdat ik alleen een DB7025+ heb. Hiervoor zal ik toch ook nog wat anders nodig hebben.

Verder wil ik iets hebben waarmee ik gelijk een backup van mijn netwerkschijf of NAS kan maken.

Ik zat te denken om dan toch maar zelf een servertje te bouwen, met daarin een snelle grote HD, een tape streamer (heb ik nog liggen) of externe HD voor een back up en een redelijke processor om tooltjes als VLC, Stream2dream te kunnen draaien.

Ik ben echter nog niet uit, welke specificaties/merken het beste zijn en welk besturingssysteem ik er op wil zetten. Dus alle suggesties zijn bij deze welkom.

B.v.d., Fabian

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen