Gast aart44 Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Nu heb ik een jaar of 3-4 geleden een Windows XP Pro Oem gekocht en op mijn laptop waar toen W98 op stond geinstalleerd. Helaas is de laptop nu overleden maar ik heb natuurlijk nog wel de originele cd kun je die gewoon voor een andere coputer gebruiken of mag dat niet ook al omdat het een oem versie is.
lock Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Het mag niet,maar of het ook niet kan? Een gebruiker kan een OEM-versie slechts gebruiken op de pc waarop deze in eerste instantie is geïnstalleerd. De versie kan in geen geval worden meegenomen naar een volgende (nieuwe) pc. "That's another fine mess you've got me into"
NINjak Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 idd. het "mag" niet maar het "kan" natuurlijk wel. Citaat: OEM-software: Bij aankoop van een nieuwe computer of notebook zit er software bij van Microsoft zoals Windows XP Home of de Professional versie. Vaak krijg je dan een OEM variant en geen “originele” versie. OEM betekent Original Equipment Manufacturer wat eigenlijk betekent dat de software gebundeld c.q. gekoppeld wordt aan andere software of aan hardware. Wat betreft functionaliteit is de OEM versie gelijk aan de volledige of retailversie. Echter de prijs is een groot verschil want bij de XP Professional kan de klant circa € 230.00 goedkoper uit zijn. Als je een nieuwe computer koopt, bij een firma die de computersystemen zelf samenstelt, dan moet je de installatie cd, documentatie en het echtheidscertificaat sticker krijgen. Mis je een van deze dingen moet je daarom vragen ook al is de software voorgeïnstalleerd. Koop je de computer bij een internationale of grote leverancier dan kan het zijn dat je i.p.v. de originele OEM cd een zelfgemaakte herstel cd krijgt (zie infoblad 1). Uit kostenoverweging wordt ook vaak een partitie aangemaakt waarop de herstelbestanden staan. Dat recht hebben de grote jongens met de voorwaarde dat de klanten een “recovery”moeten kunnen uitvoeren. Als er geen naam op de licentiesticker staat, geen installatie-cd erbij is en een herstelpartitie ontbreekt, moet je als klant argwaan krijgen en hier om uitleg vragen. In het verleden werd het begrip OEM versie wel heel erg ruim uitgelegd want er waren verkopers die bij de aankoop van een muis al de OEM versie erbij leverde voor een schappelijk prijsje. Terwijl er in de overeenkomsten tussen Microsoft en de systeembouwers stond dat de software alleen geleverd mochten worden in combinatie met hardware dat van essentieel belang was. Microsoft geeft aan dat sinds vorig jaar een zogenaamde “1-pack” OEM versie leverbaar is voor iemand die zelf zijn computer bouwt. Je kunt je dan afvragen wie er dan nog zo gek is om de dure “retailversie”aan te schaffen. Volgens Microsoft zijn er drie redenen om dit wel te doen omdat je bij de OEM versie geen recht op ondersteuning van Microsoft hebt, je kan er geen “upgrade”installatie mee uitvoeren alleen installatie op een lege schijf of partitie en als laatste is de OEM licentie verbonden aan je computer wat er op neerkomt als je een andere pc koopt je Windows opnieuw moet aanschaffen. Moederbord: Een OEM licentie betekent dat deze licentie direct verbonden is met de computer waarop de software is geïnstalleerd en volgens Microsoft speelt hierbij het moederbord de hoofdrol. Microsoft is vastberaden en stelt zwart-wit dat bij een vervanging van het moederbord het gaat om een nieuwe pc en dus een nieuwe licentie aangeschaft moet worden. Uitzondering hierop is een defect moederbord, dat door de gebruiker wordt vervangen uit dezelfde serie moederborden. Bron: Computer Totaal nr.: 12 Het is belachelijk dat je voor elk ander/nieuw moederbord van M$ een nieuwe windows (licentie) zou moeten kopen. Vind je het gek dat mensen al jaren Microsoft als M$ afkorten.
Catalán Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Origineel bericht van: aart44 Nu heb ik een jaar of 3-4 geleden een Windows XP Pro Oem gekocht en op mijn laptop waar toen W98 op stond geinstalleerd. Helaas is de laptop nu overleden maar ik heb natuurlijk nog wel de originele cd kun je die gewoon voor een andere coputer gebruiken of mag dat niet ook al omdat het een oem versie is. Gewoon doen,er mag zoveel niet,je hebt er voor betaald! grtz DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD Tv Vlaanderen + Canal DigitaalSamsung Plasma PS-50Q92Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]
Psychosammie Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Citaat: je hebt er voor betaald! Nee, dat heb je niet. Maar ik zou ook zoiets hebben van... Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Catalán Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Origineel bericht van: Psychosammie Citaat: je hebt er voor betaald! Nee, dat heb je niet. Maar ik zou ook zoiets hebben van... Nee jij zou een andere licensie gaan kopen zeker,laat me niet lachen! grtz DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD Tv Vlaanderen + Canal DigitaalSamsung Plasma PS-50Q92Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]
Gast aart44 Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Origineel bericht van: S40 Gewoon doen,er mag zoveel niet,je hebt er voor betaald! grtz Ja maar je moet toch registreren bij Microsoft en ook je updates krijgen als dat niet gaat heb ik er niets meer aan.
ben361 Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 anders even microsoft nederland bellen en zeggen dat je hardeschijf kapot is gegaan.maar je kan de oem versie gewoon installeren.
Tonskidutch Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 allereerst, het kan mits er niet al een Genuine validation blablabla update is opgenomen in de versie + servicepack installatie en ook dan kan het nog. maar windows zal je geen updates meer gaan leveren en of om een nieuwe activatie vragen indien er enkele formele registraties hebben plaatsgevonden. het vreemde feit doet zich echter toch voor (hun policy en OEM licenties kennende) dat ze op XP installaties niet meer actief scannen ondanks de nog steeds actieve (doch aflopende) support. idem W2K dat zal wel te maken hebben met de reele kosten ten opzichte van de nieuwe OS'jes en ontwikkeling. dus het kan wel, maar het mag eigenlijk niet, waarbij jij jezelf moet afvragen of het de moeite loont. ik zou het ondanks S40 zijn kommentaar enkel doen als ik een gelijk aantal aan PC's laat draaien als voorheen (waarvoor officieel betaald) maar iedere nieuwe PC die ik koop heeft sowieso zijn eigen licentie (zonder krijg je toch nergens meer) mijn berichten volgende; kun je ontdekken dat ik ook op linux (GRATIS) ben overgestapt voor die alledaagse dingen. ofschoon ik met die nieuwe PC toch al licenties heb voor Vista. die oude rotkist van je buurman effe op niveau brengen (als scenario) doe ik allang niet meer... dat gezeik over de kosten en dan mij nog blijven oproepen bij "hun eigen" stommiteiten zal me worst wezen. die moeten zelf maar leren hoe en wat. chiao Tonskidutch I Am Gone Love You JESTOFUNK
Ome Merde Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 officiëel mag het niet maar iedereen doet het. ik vind het belachelijk dat wanneer je een PC afschrijft maar nog wel een licentie ervoor hebt, je die licentie niet mag gebruiken. je gebruikt hem immers toch op 1 PC, weliswaar niet de originele waar de (oem) licentie bij hoort (en daar zit hem dus de kneep). ik doe het ook, sue me merDe deze ruimte is te huur
theparasol Geplaatst: 29 januari 2009 Geplaatst: 29 januari 2009 Man, koop dan ook geen oem maar een full version. Nooit geen probleem Die oem-ers mag je aanschaffen als je een computeronderdeel aanschaft wat onlosmakelijk met de systeemkast verbonden is. Bv. Geheugenmodule, diskettestation. En heb je daar geen trek in dan bel je even met het gratis 0800 nummer wat zelfs in beeld komt en je zegt ijskoud dat je net je computer van reparatie opgehaald hebt en windows nu plotseling om "activering" vraagt. Heb zelfs eens een windows 2003 SBS Premium *OEM* op die manier voor de tweede keer geactiveerd gekregen. Gewoon die ms gast even ingepepert dat ik geen tijd heb voor die onzin en een netwerk uit te rollen heb. Ja meneer, ik snap het ook niet. Allemaal hagelnieuw pak het net uit de doos. Het mag niet zomaar? Luister eens, ik ga u even doorverbinden met de klant mag u het hem persoonlijk vertellen. Wat zegt u: gaat u in mijn geval een uitzondering maken? blok A.... blok B... etc etc... Ja, geweldig nu werkt het! U ook een fijne dag KLAAR!
Ome Merde Geplaatst: 30 januari 2009 Geplaatst: 30 januari 2009 lol, inderdaad. het leuke is, ik krijg ook altijd dezelfde vogel aan de lijn (met een wat Twents accent). op een gegeven moment creeër je een band merDe deze ruimte is te huur
Satdorus Geplaatst: 30 januari 2009 Geplaatst: 30 januari 2009 Origineel bericht van: Ome Merde lol, inderdaad. het leuke is, ik krijg ook altijd dezelfde vogel aan de lijn (met een wat Twents accent). op een gegeven moment creeër je een band merDe Riep u mij?
Poetsdoekje Geplaatst: 30 januari 2009 Geplaatst: 30 januari 2009 Origineel bericht van: Ome Merde lol, inderdaad. het leuke is, ik krijg ook altijd dezelfde vogel aan de lijn (met een wat Twents accent). op een gegeven moment creeër je een band merDe Komt uit Enschede en zit in Duitsland aan de telefoonlijn echt waar!! En de hartelijke groeten van Poetsdoekje... COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen