Jan Ambers Geplaatst: 5 februari 2009 Geplaatst: 5 februari 2009 Tijdens het rijden begon deze middag ineens het laadcontrolelampje op te lichten... (Bosch alternator 90A) Dus de alternator geeft geen laadspanning meer??? Hoe zit zo'n auto alternator nu weer in elkaar?(schoolbankentijd is al ruim 40j achter de rug... ) Ik vermoed geen anker met permanente magneten, maar een anker met electromagneten? Statorwikkeling verzorgt de grote laadstroom? Gelijkrichter in behuizing ingebouwd? Alsook de Regulator? Ik heb de accuspanning gemeten bij stilstaande motor=> 12.45V Gestart, accusp=> 11.24 en goed gas gegeven 11.45V. Met zware belasting blijft despanning op 11.4V, dus duidelijk dat de alternator niet ophaalt... Hoe test ik de regulator, en de stator(kooborstels) zonder de alternator er uit te moeten halen? Iemand ervaring hiermee? Ik heb ook de getande V-riem op spanning getest, en die kan ik max 2cm bewegen. Tijdens het rijden van Breda=>Antw heb ik het kontrolelampje uitgekregen bij 130km/u, en ging terug branden bij 120km/u... Dus dacht ik aan de Vriem die te weinig spanning had. Als ik dan alle lampen (verstalers + mistlampen) blaasmotoren verwarming, achterruitverwarming en wissers en claxon deed werken, bleef laadcontrolelampje uit! Dus indien er slip op zat dan zou het lampje, als het uit was bij belasting terug aangaan door de belasting,( zou toerental v alternator en dus zijn spanning dalen, maar dat was niet het geval. Heb dus twijfels wat het is...
Big fellow Geplaatst: 5 februari 2009 Geplaatst: 5 februari 2009 Een aantal mogelijkheden op volgorder van waarschijnlijkheid (naar mijn mening); - Accu (Zeer waarschijnlijk met koud weer enzo) - Spanningsregelaar tussen de alternator en de accu - Alternator Hou oud is je auto? Minder dan een jaar of 10 dan zou het je alternator niet mogen wezen! “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
yaesu7 Geplaatst: 5 februari 2009 Geplaatst: 5 februari 2009 koolborstels vervangen = zijn versleten volgens mij
Jan Ambers Geplaatst: 5 februari 2009 Auteur Geplaatst: 5 februari 2009 Accu is in goede staat, en nu hangt de lader eraan... Voor zover ik me herinner wordt de water- en vacuumpomp door de distributieriem aangedreven, en is de riem voor de alternator alleen voor de alternator... Dit betekent dat ik ev de alternator eruit zou kunnen halen, en dan nog even m'n spare parts gaan halen in het Boschcenter in de buurt (18km verder). Even geinformeerd, en het is één unit die én de diodes én de regulator én de kooltjes bevat. En zoals er in m'n achterhoofd nog in een vergeten celltje zat, is het anker een electromagneet, die via 2 sleepringen gevoed wordt. Ev moetende sleepringen bijgewerkt worden op een draaibank, en zijn ze te veel ingesleten... Alternator heeft ca 440.000 km erop zitten.
Gast jaco Geplaatst: 5 februari 2009 Geplaatst: 5 februari 2009 beste jan. op een bosch dynamo,zit aan de acherzijde een zwart blokje ongeveer 5 bij 3 cm en 2cm dik dit is de spannings regelaar,incl koolborstels deze zit met 2 scroevjes vast draai de schroeven er uit en neem het blokje uit. koop bij auto dealer/onderdelen zaak,een nieuwe en monteer het weer,meestal kan je er bij zonder de dynamo uit te bouwen. kost meestal iets van 20€ suck6
arie kanarie Geplaatst: 5 februari 2009 Geplaatst: 5 februari 2009 Citaat: Hoe test ik de regulator, en de stator(kooborstels) zonder de alternator er uit te moeten halen? Iemand ervaring hiermee? Bij stilstaande motor, op contact zetten. Een ijzer voorwerp tegen de V-snaar poulie houden. Door het magnetisme op het anker, zal het ijzer gaan plakken. Als je daarna het contactslot uitdraait, moet het ijzer op de grond vallen. Bijna zeker zijn het dan de koolborstels die versleten zijn. Bij sommige modellen Bosch, zit de spanningsregelaar en de koolborstels in een blok. grtz arie _________________________________________________________________________ Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi
Jan Ambers Geplaatst: 5 februari 2009 Auteur Geplaatst: 5 februari 2009 G'hebt goed spreken, mijn buikske te groot en armpjes te kort, en daar hang ik dan... Alle gekheid op een stokje, ik zie het stuk zitten, maar ga toch proberen de dynamo(alternator) eruit te halen... als het niet een tè groot werk is... Mogelijks zijn de lageringen ook versleten... en dat weet ge maar als het stuk op je werktafel ligt. Ik heb zo de startmotor ook gereviseerd, en met succes!
Jan Ambers Geplaatst: 6 februari 2009 Auteur Geplaatst: 6 februari 2009 Bedankt vr de tip Jaco! Eerst de radiator van de T4 naar voor... Na wat balanceeroefeningen heb ik er de regulator in TO-5 behuizing, op zijn PCV steun eruit geschroefd... Twee schroeven met kruiskop... Je moet wel kromme vingers hebben om dit jobje te doen... Een kooltje was meer afgesleten dan het andere en had vonken veroorzaakt... Even alles gereinigd met ultrafijn zandpapier en de rotor met de hand gedraaid en glad gemaakt, ziet er als nieuw uit... Nu kost het me 30€, had ik de kooltjes alleen gehad dan was het voor 3€ gedaan... Sorry Sjaak, maar de sat- en tvklienten hebben me ook veranderd...
Gast jaco Geplaatst: 6 februari 2009 Geplaatst: 6 februari 2009 fijn dat het gelukt is. ik ben ong 35 jaar,automonteur. en ja vaak lastig bij komen,maar beter dan compl dynamo uitbouwen.
Jan Ambers Geplaatst: 10 februari 2009 Auteur Geplaatst: 10 februari 2009 Graag een vraagje gelet jouw ervaring als "ouwe rot in't vak": Hoeveel moet nu met een L14 regulator van Bosch de spanning zijn? Op een duits forum zeggen ze voor 90A LM van Bosch 14 à 14.4V! Ik meet: Accuspanning: 12.4V Accuspanning met draaiende Motor: 13.45V Accuspanning met draaiende Motor en maximale elektr. Belasting: 13.45V Is dit nu te weinig? In de zomer komt er nog een accu van 135Ah bij(gel-woonaccu).
Moderator ceesv Geplaatst: 10 februari 2009 Moderator Geplaatst: 10 februari 2009 Bij een volledig geladen accu zou je ruim 14 volt moeten meten. Een lagere klemspanning zou kunnen bij een ontladen accu of zou door overgangsweerstanden in je bekabeling en klemmen kunnen ontstaan. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Jan Ambers Geplaatst: 10 februari 2009 Auteur Geplaatst: 10 februari 2009 Ik vermoed dat een vers geladen LOODZUUR accucel maar 2.3V MAX klemspanning heeft? Dus 6x 2.3 = 13.8V Is dat niewa veel die 14V ??? Kan natuurlijk zijn dat mijn DVM te gierig is... Wat is juist...
Moderator ceesv Geplaatst: 10 februari 2009 Moderator Geplaatst: 10 februari 2009 Lees >Hier< maar wat de uitvinder erover te vertellen heeft. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Jan Ambers Geplaatst: 10 februari 2009 Auteur Geplaatst: 10 februari 2009 Jeovertuigt, ik vrees dat ik nog een probleem heb...
Moderator ceesv Geplaatst: 10 februari 2009 Moderator Geplaatst: 10 februari 2009 Maar is je accu al volledig geladen? Wanneer hij maar voor een deel geladen is, zal de spanning lager zijn. En bedenk wat een overgangsweerstand doet bij bijvoorbeeld een laadstroom van 30 Amp. 30 Ampere laadstroom, met 0,01 Ohm overgangsweerstand op je kabels en klemmen is al 0,3 Volt spanningsval over je bekabeling! Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen