Ga naar inhoud

Wavefrontier T90, multikabel en (maximum) afstand tot switch

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een T90 met 9 LNB's. Hierop zijn op dit moment 2 dreamboxen 7020 aangesloten (dual LNB's en 2 X Satconn 10/1 Diseqc). De schotel staat op dit moment boven op het dak van de garage maar daar zal ik, als mijn nieuwe buren binnenkort beginnen met bouwen, geen ontvangst meer hebben (geen vrij zicht meer op het zuiden). Om dit op te lossen moet ik de schotel achteraan de woning tegen de gevel plaatsen (net onder het dak). frown

Ik hoop binnenkort mijn ontvanger te kunnen vervangen door een dreambox 8000 (als moeder de vrouw niet gaat dwars liggen :D) en daarom wil ik bij het verplaatsen van de schotel mijn dual-LNB's vervangen door quad-LNB's. Aangezien mijn huidige installatie (18 kabels) eigenlijk al een warboel is, kan dit met 36 kabels alleen maar erger worden. Daarom overweeg ik de LNB's aan te sluiten met multikabel (bv. van Triax). Vandaar enkele vraagjes.

1) Is de ontvangstkwaliteit met multikabel vergelijkbaar met gewone kabel, of is het gebruik hiervan geen goed idee?

2) Ik heb gezien dat multikabel bestaat met 4 en 9 individuele kabels. Is het in mijn concreet geval dan het beste om iedere quad-LNB met één multikabel van 4 aan te sluiten en die naar de 4 verschillende diseqc switchen te laten lopen (dus in totaal 9 multikabels van 4, één multikabel per LNB)? Of is het handiger/beter om alle quad-LNB's met multikabel van 9 aan te sluiten en dus telkens met één kabel naar één diseqc switch te gaan (dus in totaal 4 multikabels van 9, iedere kabel verbonden met iedere LNB en dus slechts één multikabel per diseqc switch)?

3) Daar de schotel uiteindelijk 7 meter boven de grond zal hangen, is deze niet meer zo makkelijk bereikbaar als nu het geval is. Ik zal na installatie, die gelukkig kan gebeuren van op een stelling, eventueel onderhoud moeten doen van op een ladder crazy. Dit is één van de redenen waarom ik overweeg om de diseqc switchen (wordt dan 4 X satconn 10/1) binnen in de woning te installeren en niet zoals nu aan de schotel zelf. In praktijk zou het er dan wel op neer komen dat iedere kabel van LNB naar switch ongeveer 7 meter lang zal zijn. Kan dit, of mag ik een kwalitatief goede ontvangst van de verschillende satellieten (28,2°E/23,5°E/19,2°E/16°E/13°E/9°E/5°E/1°W/5°W) dan wel vergeten?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg,Piet.

Geplaatst:

Of je nu afzonderlijke coaxkabels gebruikt, of verschillende coaxkabels in één mantel maakt niets uit als hun kwaliteit evenwaardig is.

Voordeel van de multikabel is alleen dat het netter oogt en gemakkelijker om te plaatsen.

De lengte tussen de LNB's en de Diseqc switches mogen ook geen rol spelen. Als je bedenkt dat je met een goede RG6 75Ohm kabel probleemloos afstanden (lengtes) van 60 à 80 meter kan overbruggen (en ik kan het weten want is zo bij mij), dan spelen 2 of 10 meter tussen lnb en switch geen rol.

Gerdy

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen