Ga naar inhoud


Ned.1/2/3 waarom niet gratis op de kabel?


Gast m.boretti

Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat Digitenne en Canaal Digitaal Nederland 1, 2 en 3 FTA (gratis) moeten aanbieden.

Waarom krijg ik, die geen kabelabonnement heb maar wel de aansluiting, geen nederland 1, 2 en 3 vrij op de kabel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat ze het analoge kanalen pakket niet kunnen scheiden van de digitale TV kanalen en ze bij een werkende aansluiting ook het basistarief voor de kabel in rekening brengen. Een groot deel van die 15 à 16 euro per maand betaal je namelijk voor de levering van het signaal en het onderhoud van de kabel aansluiting net als bij een telefoon aansluiting een deel van de abonnementskosten naar de netwerk beheerder KPN gaan ongeacht waar je nu eigenlijk je telefoonabonnement hebt afgesloten.

 

Voor zover mij bekend zijn Nederland 1, 2 en 3 bij CanalDigitaal ook niet helemaal gratis want je moet nog steeds een smartcard aanschaffen en laten registreren wat bij Digitenne van KPN niet nodig is omdat daar die kanalen zonder encryptie worden doorgegeven. Dat laatste noemen we Free-To-Air (FTA) en de constructie van CanalDigitaal is Free-To-View (FTV) omdat die smartcard nodig is voor het verwijderen van de encryptie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArChie
...en de constructie van CanalDigitaal is Free-To-View (FTV) omdat die smartcard nodig is voor het verwijderen van de encryptie.


Je verwijderd niet de encryptie, maar je hebt een geregistreerde kaart nodig, die maandelijks zijn update moet krijgen.
Dit alles is nodig om te voorkomen (in de hand te houden) dat mensen buiten Nederland kunnen kijken i.v.m. rechten op de programma's die uitgezonden worden.

Bij de kabel is dat natuurlijk niet nodig omdat die niet naar het buitenland getrokken word.

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paqbro
Je verwijderd niet de encryptie, maar je hebt een geregistreerde kaart nodig, die maandelijks zijn update moet krijgen.

Goed, dan forumuleer ik hem anders: Nederland 1, 2 en 3 zijn via de satelliet voorzien van encryptie waarvoor je een smartcard nodig hebt om die encryptie te kunnen verwijderen tijdens het weergeven van het kanaal. De smartcard wordt namelijk gebruikt om jou toegang te verlenen tot de benodigde decryptie sleutels. Met andere woorden een Free-To-View constructie.

Verder is er bij de kabel ook sprake van een Free-To-View constructie omdat Ziggo toch Nederland 1, 2 en 3 van encryptie voorziet zodat klanten verplicht worden om een smartcard aan te schaffen willen ze naar deze digitale TV kanalen kunnen kijken. Alleen bij Ziggo/@Home wordt Nederland 1 als een Free-To-Air (FTA) kanaal doorgegeven, maar dat is niet het geval bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even verder voortborduren op jullie antwoorden: canaal Digitaal en Digitenne maken toch ook kosten voor het verspreiden van het signaal.

Oke voor digitenne heb je een digitale decoder nodig(ik niet want dit zit al ingebouwd in mijn tv), voor CD het kaartje, maar voor de kabel moet je ook de aansluiting in je woning betalen en eventueel een bedrag om je van signaal te voorzien (aansluitkosten).

Naar mijn idee liggen de kosten dan toch overal zo'n beetje gelijk, maar toch ontvan ik via de kabel alleen maar ruis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
Naar mijn idee liggen de kosten dan toch overal zo'n beetje gelijk, maar toch ontvan ik via de kabel alleen maar ruis!

Het kabelbedrijf heeft jouw aansluiting ontkoppelt in de wijkkast. Op het moment dat ze hem zouden aansluiten dan ontvang je ook gelijk alle analoge kanalen naast eventuele Free-To-Air (in dit specifieke geval ook wel Free-To-Cable genoemd) digitale kanalen die niet van encryptie zijn voorzien, dus alleen een paar FTA Nederlandse publiek kanalen doorlaten gaat niet zolang er ook analoge TV kanalen worden doorgegeven.

Over de kosten moet je maar een boom gaan opzetten met het kabelbedrijf. Die zullen uiteraard van mening zijn dat zo'n € 12,50 per aansluiting per maand als tarief voor de kosten van onderhoud, vervanging en investeringen zeer billijk is voor een commercieel bedrijf. Dat er veel geld over de balk wordt gesmeten door zinloos monteurs bij klanten langs te sturen bij storingen die veelal in de headends veroorzaakt wordt doet verder niet ter zake. De klant betaalt dat immers via hoge tarieven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paqbro

Je verwijderd niet de encryptie, maar je hebt een geregistreerde kaart nodig, die maandelijks zijn update moet krijgen.
Dit alles is nodig om te voorkomen (in de hand te houden) dat mensen buiten Nederland kunnen kijken i.v.m. rechten op de programma's die uitgezonden worden.


Ik vraag me dan af waarom Engeland en Duitsland zich hier minder druk om maken, aangezien hun publieken gewoon FTA te ontvangen zijn in half Europa...

Dat in Nederland een smartcard gekocht moet worden heeft volgens mij een andere reden: de transponderhuur wordt in tegenstelling tot Engeland en Duitsland niet door de belastingbetaler bekostigd maar moet CDS uit eigen zak betalen. Dankzij de smartcardverkooop krijgen ze hun geld terug.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Littlesat al aangaf, krijgt volgens mij Canaal Digitaal een vergoeding van de overheid voor het FTA doorgeven van Ned1/2/3. Of dit ook zo is voor de reionale omroepen vraag ik mij af. TV Flevoland heeft mij ooit aangegeven niet via de satelliet uit te gaan zenden omdat de kosten voor verspreiding te hoog waren.

Nu vraag ik mij af of de kabelbedrijven ook een vergoeding krijgen van de overheid voor doorgifte Ned1/2/3? Zou dit zo zijn, dat heeft de consument een recht op ontvangst via de kabel voor Ned1/2/3 en dan wel kostenloos.

Wat betreft de Duitse zenders die over half Europa te zien zijn. De Duitsers gaan er vanuit dat, door nasychronisatie in de Duitse taal, dat de prógramma's die zij uitzenden, alleen door Duitstaligen bekeken worden, en die zitten uiteraard in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en voor die landen worden dan ook rechten betaald.

Het Verenigd Koninkrijk gaat er vanuit dat, doordat de uitzendbeam voornamelijk op het Verenigd Koninkrijk gericht staat, dat zij alleen rechten voor Engeland hoeven te betalen.

Nederlandse en Vlaamse zenders ondertitelen zeer vaak de, over het algemeen, van oorsprong Engelstalige programma's. Aangezien veel Europeanen al Engels spreken en verstaan, moet het ontvangstgebied afgebakend worden en dat doet men dmv een smartkaart.

Waarom je geen smartkaart van een ander land kan aanschaffen en daar normaal voor betaald is eigenlijk een raadsel. Door te betalen voor een CD of TVV kaart betaal je gewoon mee aan de rechten. Maar ja, wie ben ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regionale omroepen worden o.a. betaald door overheidsgeld. Dat TV Flevoland van dit budget kon vrijmaken voor satelliet distributie is hun probleem... dat zijn gewoon keuzes (zou de manager dit geld opstrijken???)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti

Waarom je geen smartkaart van een ander land kan aanschaffen en daar normaal voor betaald is eigenlijk een raadsel. Door te betalen voor een CD of TVV kaart betaal je gewoon mee aan de rechten. Maar ja, wie ben ik?


Dit geldt voornamelijk alleen voor de satelliet, en dan alleen gecodeerde uitzendingen, omdat daar ook andere kontent in de beam zit.
Europese regeltjes voor satters dus!
Je mag als Nederlander(* lees Nationaliteit houder) alleen naar gecodeerde Nederlandse(*) zenders kijken als inggeschreven ingezetene in Nederland(*).


Bij de Kabel en Digitenne is het duidelijk dat het digitale kontent voor alleen dat land is.
Dat ze ook (beperkte) kontent voor bepaalde taalgroepen hebben, zal ook wel ergens door komen, zoals service o.i.d..

Bij het vergeven van de licentie hebben ze allemaal moeten overeenkomen dat 1,2 en 3 voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn.
Digitenne gaat daar mogelijk het verst in, na aanschaf van de apparatuur kun je dat ook, bij de anderen hoort bij apparatuur ook nog een smartcard voor 1,2 en 3.
FTA BVN, via de sat, houden we dan maar even uit deze vergelijking, omdat dit weer niet alles van 1,2 en 3 laat zien.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Littlesat, ik weet niet of de manager dat geld opstrijkt, ik ken hem/haar niet eens.

Wat ik wel weet is dat TV Flevoland wel geld had om de 'arme' boeren in het buitengebied te voorzien van een gratis digitale decoder.

En dat van mijn speciale belastingbijdrage van 10 euro, wat was het per jaar/maand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Wapper, wat bedoel je met Ned123 FTA bij UPC?

Ik heb hier kabel in huis, van UPC, en ontvang niets anders dan ruis!

Uiteraard heb ik geen abonnment meer bij UPC, maar de ontvangst en het recht van ontvangst via de kabel van Ned123 is juist het onderwerp van dit topic.

Zegt het voort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...