Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forum gangers,

Ik heb even jullie raad nodig. Wat geeft het beste beeld, DVD via Scart naar tv of DVD via S-Video naar tv. De straat meningen verschillen hier nogal over. de één zegt je kunt beter scart gebruiken, hogere kwaliteit. En de ander zegt weer neeee, je kunt beter S-Video gebruiken heeft veel minder kans op ruis.

Nu hoor ik ook wel eens zeggen dat composiet (de gele Tulp stekker) ook wel goed is maar dat dan het gehele video signaal door 1 enkele kabel gaat.

Welke van deze 3 (dus geen component of HDMI) is het beste te gebruiken?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groeten Satbakker

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Geplaatst:

In aflopende kwaliteit Scart (RGB!!), S-Video, Gele Tulp (composite)

In de scart plug zit ook het composite signaal (zelfde als gele tulp), dus het is niet automatisch zo dat scart dus beter is. Soms wordt ook S-video via scart ondersteunt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

• Moderator
Geplaatst:

In het algemeen kan je stellen, dat hoe minder het signaal bewerkt moet worden, des te minder kwaliteitsverlies optreedt.

Scart is een algemene term, waarmee een kabel bedoeld wordt waarmee het signaal op verschillende manieren kan worden doorgegeven.

Meestal kan een scart uitgang composiet video, component video, RGB video of zelfs S-video uitgeven.

RGB of Component video genieten de voorkeur, deze verbindingsmogelijkheden geeft over het algemeen de beste kwaliteit.

Bij S-Video is het helderheids en kleursignaal van elkaar gescheiden. Wanneer geen van de bovenstaande opties beschikbaar is, geniet dit de voorkeur.

Wanneer er niets anders beschikbaar is heeft composiet tenslotte de laagste prioriteit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Mischien is het wel handig om erbij te vermelden dat het een afstand van zo´n 4/5 meter moet afleggen van bron tot bron. Op het moment doe ik dit met een lange scart kabel maar die geeft erg veel ruis en vreemde artefacten op mijn beeld. Ik wil dus overgaan stappen op iets anders en gezien de lengte is scart denk ik het onhandigst.

- Satfinder Promax

Geplaatst:

Separate video bereikt de betere kwaliteit door de kleurinformatie (chrominantie) over een aparte geleider te versturen (separate = gescheiden).

In de SCART-plug wordt in dit geval pin 13 (rood, van de R-, G- en B-signalen) opgeofferd om het chrominantiesignaal te kunnen herbergen.

Dit bovenstaande is gekopieerd uit wikipedia. Hier wordt toch duidelijk gesproken over een betere video kwaliteit via S-Video ten opzichte van scart.

En zowiezo minder lomp dan scart omdat die grote stekker er niet aan zit.

- Satfinder Promax

Geplaatst:
Origineel bericht van: satbakker
Separate video bereikt de betere kwaliteit door de kleurinformatie (chrominantie) over een aparte geleider te versturen (separate = gescheiden).

In de SCART-plug wordt in dit geval pin 13 (rood, van de R-, G- en B-signalen) opgeofferd om het chrominantiesignaal te kunnen herbergen.

Dit bovenstaande is gekopieerd uit wikipedia. Hier wordt toch duidelijk gesproken over een betere video kwaliteit via S-Video ten opzichte van scart.

En zowiezo minder lomp dan scart omdat die grote stekker er niet aan zit.

Je haalt alleen twee dingen door elkaar. SCART is een aansluitplug. In de scart plug kan dus een RGB en/of S-Video en/of Composite signaal zitten!! en niet te vergeten in en uitgaand geluid

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Inderdaad, ben ook al wat verder met mijn zoektocht. Inderdaad heeft een scart RGB alle kleuren gescheiden. Ik moet dus op zoek gaan naar een RGB scart. Die zullen waarschijnlijk wel moeilijk te vinden zijn in deze tijden van HDMI.

- Satfinder Promax

• Moderator
Geplaatst:
Mischien is het wel handig om erbij te vermelden dat het een afstand van zo´n 4/5 meter moet afleggen van bron tot bron. Op het moment doe ik dit met een lange scart kabel maar die geeft erg veel ruis en vreemde artefacten op mijn beeld. Ik wil dus overgaan stappen op iets anders en gezien de lengte is scart denk ik het onhandigst.

Wat je hier beschrijft, is typisch voor een slechte kwaliteit kabel.
Over een scart kabel worden zowel van als naar de tv / Videorecorder / Satelliet tuner signalen gestuurd.
Artefacten kunnen dan ontstaan door overspraak tussen de diverse aders in je scart kabel, zeker wanneer die een beetje langer wordt.

Een betere kwaliteit scartkabel, en dan bedoel ik geen kabels van € 100,--, zal hier de oplossing geven.
Verder kan je kijken, of je de uitgang van je weergever op RGB kan schakelen, en op je TV de ingang op RGB kan schakelen.
Soms gebeurt dit automatisch, soms moet je dit via het menu inschakelen.

Deze kabels, tot 10 meter zijn nog volop te koop. Kijk alleen, dat je de dikste kabel koopt, daarin zijn meestal alle aderparen afzonderlijk afgeschermd en geisoleerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

om toe te voegen, misschien had je alleen composiet via je scart kabel en dat draagt ook bij aan ruis. Zoals gezegd kijken of je DVD speler RGB uitgeeft over scart maar kijk ook of je TV RGB in heeft daar ik niet weet wat voor een TV je hebt. (bij oudere TV is EXT1 meestal een RGB ingang en ext2...soms wel en soms niet)

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Geplaatst:
Inderdaad, ben ook al wat verder met mijn zoektocht. Inderdaad heeft een scart RGB alle kleuren gescheiden. Ik moet dus op zoek gaan naar een RGB scart. Die zullen waarschijnlijk wel moeilijk te vinden zijn in deze tijden van HDMI.

Je moet gewoon zoeken naar volledig bedrade versie (21 pins)

gd_main_340_.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen