Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hopelijk staat dit in het juiste rubriekje, maar ik erger me al maandenlang aan de ondertiteling van humorTV... Dat staat er nooit echt helemaal op (de eerste letters van de ondertitels vallen dus altijd af). Let op: het is wel leesbaar, maar wel erg storend. Hebben jullie hier ook last van? Of is het enkel bij huize Spongebob?

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

• Moderator
Geplaatst:

Het is mij niet opgevallen, maar ik kijk met een plasma scherm.

Op een ouderwetse beeldbuis zou het kunnen zijn dat er iets buiten beeld valt.

In de tv industrie heb je een z.g.n. safe tekst area, waar de tekst binnen moet blijven, om dit soort problemen te voorkomen.

Ik zal er eens op letten, of bij humor tv ze daar overheen gaan.

Mocht je ook met een plat scherm kijken, er staat toch geen picture zoom functie aan?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

ik kijk inderdaad nog met een ouderwetse crt-tv, maar is wel "slechts" 5 jaar oud. Het vreemde is, dat ik dit dus op nog geen enkel andere zender heb gemerkt, vandaar dat ik dacht/denk dat het aan humorTV lag.

Geplaatst:

Ik vind het irritanter dat HumorTV in 'nep'-breedbeeld uitzendt. Op een breedbeeld-tv heb je dus alsnog zwarte balken onder en boven. Dat is zo met alle PO-omroepen op Astra 3... frown

Geplaatst:

ja elwin, daar erger ik me dus ook aan, maar misschien heeft het één wel met het ander te maken. Als HumorTV eens zou uitzenden in het juiste breedbeeldformaat, is misschien ook het ondertitelingsprobleem opgelost.

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb eens even gekeken naar Foulty Towers.

Op mijn flatscreen zijn er geen problemen met de ondertiteling.

Omdat er bij een flatscreen bijna geen pixels verloren gaan is alles leesbaar.

Op mijn ouderwetse beeldbuis in de keuken staat het eerste karakter van de ondertiteling gelijk met de rand van het scherm.

Er is daar dus geheel geen reserve ingebouwd.

Op underscan is duidelijk te herkennen, dat de ondertiteling niet binnen de grenzen van de safe title area liggen, maar binnen de grenzen van de safe picture area.

Het enige wat je zelf kan doen, is de beeldbreedte van je scherm een beetje terug draaien, of de beeldfase een beetje verschuiven.

En misschien klagen bij het play out centrum, waar de subtitles worden ge-insert.

Nawoord: je ziet aan de hand van deze klacht, hoe compex het is om meerdere weergeef systemen tegelijk van een goede weergave te voorzien. En dat broadcast video een vak is.

Voor een engelstalige Wikipedia uitleg...

320px-Safe_areas.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Maar volgens mij is Fawlty Towers een gewone 4:3 uitzending? Ik denk dat je beter kunt testen bij een breedbeeld (16:9) uitzending, want in écht breedbeeld zendt Humor TV niet uit... frown

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen