Ga naar inhoud

36 V motors en actuators sturen via de PC

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wilden al langer mijn 36 Volts motoren voor de schotels en actuators sturen via de PC zonder gebruik te maken van een PCKaart of ontvanger.

Nu had ik door omstandigheden de laatste maand wat tijd.

Nu het klaar is en werkt wil ik het graag met jullie delen.

Het geheel bestaat uit een klein programma en een database 1 MB een USB kabel van PC naar de print en een trafo die 36 en 12 Volt geeft uit een oude Drake ontvanger.

Het geheel staat nu hier 4 uur achter elkaar te draaien, van west naar oost etc etc en zonder problemen. Ik dus zo blij als een kind.

Er zal in de komende tijd nog wel wat veranderen zo wil ik het als zelfzoek systeem hebben zo dat hij de schotel precies op de juiste plek zelf neerzet op een signaal van die sat.(wel een PCkaart voor nodig)

en een 2e motor zodat hij ook de op en neer gaande actuator kan bedienen.

Ron / Snuffer

post-19640-1318260152,3813_thumb.jpg

post-19640-1318260152,4245_thumb.jpg

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Snuffer, dat heb je mooi gemaakt.

Zou je misschien je geestelijk eigendom willen delen?

Ik wil zoiets ook graag bouwen..dus als je het schema en programma vrij zou willen geven, dan heel graag.

Geplaatst:

Het is een 20 MHz. verder geen probleem alleen het proggen van de PIC kan ik zelf niet en die zal je kant en klaar moeten aanschaffen.

Verder is er een kant en klaar print ontwerp.

Kan je zo etsen.

En het schema maar dat zag je al onder de print liggen.

Verder wordt er nog gewerkt aan wat extra dingen maar dat zal een volgende versie wel hebben.

Ik zal dit doen voor de volgende BAN HAHAHAHA

Tevens mocht je nog een oude trafo hebben uit een VBOX of ontvanger die 36 Volt aan boord heeft haal deze eruit en bewaar hem. dit zijn de mooiste lekker klein and de 36 en 12 Volt aan boord hoef je ook niet te gaan sleutelen aan het printje etc.

Ik heb de Trafo gebruikt uit een Drake die we (Rini en Ik)gekregen hebben van "Don Qucotte" die had er 3 dus uh ik heb er nog 1 de 2e is voor het systeem van (feedhunter)Rini, mijn hobby maat.

Geplaatst:

Mooi werk Snuffer !

DM8000 HD - Newnigma

VU+ duo - PLI

Triple dragon - PICmod cronbear1 image

Echostar 7000 viaccess

Gregorian 120 & 90 cm

Visiosat bisat

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Vertel dan misschien even waar je het ontwerp vandaan hebt. Is het een Elektuur ontwerp?

Geplaatst:

Het geheel heb ik laten ontwerpen door een bedrijf in Oss.

Deze heeft alles met veel overleg ontworpen en het IC geprogrameerd.

Dit programeren kan in niet zelf.

Alle gegevens tekenening, print layout en programma heb ik dus hiet in eigenbeheer.

Woensdag ga ik de laatste tests doen hier als het dan goed is (er was nog een klein bugje) en alles 100% in orde is, schema aangepast etc. dan is helemaal klaar en kan je wel een kopie krijgen van het geheel.

Ron

Geplaatst:

Niets is beschermd alles is van mij zelf.

Ik heb alleen geen matriaal om zo een IC te branden dat is alles.

Dus dat is het enige, als jij een pic kan branden kan je het zo maken.

Ron

Geplaatst:

Woensdag met Feedhunter Rini samen de gehele dag getest en laat Rini het maar zeggen zijn commentaar was "grandioos wat mooi"

Nu zijn we er nog net niet want welke motor gebruiken wij sathobby mensen nog meer juist de diseq.

Om deze nu ook te sturen met het programma heb ik wat gegevens nodig wie weet b.v.

de spanning waarmee de motor draait?????????

is dit bij alle merken gelijk???????

als dit bv 12Volt bij alle merken zou zijn is er in het PC programma een veld erbij te maken voor die een soort keuze menu dus en komt er op de print een aansluiting by.

Deze spanning loopt niet via de coax maar zal appart de motor in gaan. zodat hij ook met diseq nog te gebruiken is.

Maar goed wie kan mij helpen an de spanning die de motor nodig heeft en is dit bij alle merken gelijk.

Ron

Project draait nu 100% naar tevredenheid er is nog een extra stop knop ingemaakt voor de veiligheid.

Ron/Snuffer

Geplaatst:

Ron , op de F-conn. van zo'n diseqcmotor staat , afhankelijk op wat voor'n kanaal afgestemd is , 14 of 18 volt .

Of dat intern bij verschillende motoren aangepast word , weet ik niet .

Bij diegene die ik thuis open heb liggen , kan ik vanavond meten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Hallo Ron.

De motor van een DiSEqC motor draait op de 13 - 19V waarmee de ontvanger de LNB voedt.

Het extern voeden en aansturen van deze motor is niet zonder modificatie van de motor te doen.

Er zijn motoren die via een relais aangestuurd worden en daarmee is het extern voeden en eventueel aansturen relatief makkelijk.

Maar bij andere motoren is de elektromotor in een H brug opgenomen, en is het niet zo makkelijk om de spanning en aansturing extern te verzorgen omdat daarvoor weer interface elektronica nodig zal zijn.

Verder veronderstel ik dat je voor de aansturing vanuit je PC de puls, die een actuator uitgeeft als hij beweegt, nodig hebt. Het uitkoppelen van deze puls uit een DiSEqC motor vereist ook bijna altijd interface elektronica.

Zeker als je de motor ook nog via de DiSEqC besturing wilt kunnen gebruiken moet er aardig wat bijgebouwd worden.

In bijgevoegd document een handleiding van Jerryt om een SG2100 motor van externe voedingspanning te voorzien. Dit is een relais bestuurde motor en daarom goed te doen.

Het bijvoegen gaat niet zonder dat ik het document omzet.

Het is een powerpoint presentatie en die mag ik hier niet mee laden.

Google even op SG2100 Positioner Heart Surgery of pm mij even je email adres.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

ALbert

Perfect die H brug is prima die zit in de print al gebouwd om de Fibo en actuators te voorzien van de 36 Volt om en om spanning.

13 tot 19 en de waarde die Trust geeft is ook prima er is 17 Volt van de trafo die de 12 maakt voor de railes.

Verder is dus alles al aanwezig op mijn print en PIC dit zal geen problemen geven de puls die nodig is om de positie te bepalen zal iets anders zijn deze is bij de fibomotors en actuators door middel van een reed.

daar zal ik even over moeten denken maar dat komt wel.

Ik zal een diseq motor aanschaffen om te zien of ik ergens een reed kan plaatsen misschien in een bestaand tandwiel of asje??

Maar denk dat dit wel lukt dan.

Dank tot zover.

O ik uh mag geen PM's versturen denk ik:

Of ze zijn nog met de update bezig.

"Persoonlijke Mededelingen zijn uitgeschakeld." is de text als ik je een PM wil sturen.

!Liefde komt van 2 kanten maar helaas Albert ik kan jou niets geven!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Snuffer

O ik uh mag geen PM's versturen denk ik:

OffTopic als ik op je naam klik krijg ik dat je aan je maximum zit dus een zooitje oude PM's er uit gooien lost het probleem vermoedelijk op.

Citaat:
Snuffer heeft het max. aantal Privé Mededelingen bereikt.
Geplaatst:

Albert

Ik heb de powerpiont afbeeldingen gezien maar dan werkt de DiSeQ nog, alleen de spanning komt van buiten af ik wil de diseq gewoon helemaal omzeilen. door direct op de motor de spanning te zetten deze te laten sturen door mijn interface en de pulsen van de pulsengever die op de motor zit (op het kleine printje vast aan de motor)te gebruiken.

geen spanning via interface (welke alleen maar spanning geeft als hij moet draaien via de comandos van mijn programma) kan je gewoon de DiSeQ gebruiken via de coax.

Trust wil jij eens kijken of er op die motor van jou ook op het printje de pulsen gever zit.

Er zitten 2 magneetjes om het asje buiten als er geen pulsjes van af komen kan er een reed op die dan de pulsen voor zijn rekening neemt.

en zie daar ook te gebruiken bij DiSeQ.

Oeps Aart ik had er maar 5 toch even 4 weggehaald en helaas zelfde. nou we komen er zo ook wel.

Geplaatst:

Op deze foto's is het magneetje goed te zien de text op de print geeft het al aan lmt is eind stop en Zer is startpunt de schakelaars aan het eind.

De Hs is pulses

Er komen dus 2 draden voor de motorspanning een aarde en 1 van de zero en de limit aarde kan bij elkaar dus 5 draden.

De voeding levert 17 volt deze kan dus worden gebruikt relais met schakleer ertussen voor de 36 ACtuator of de DiSeQ motor.

Alleen jamer als je het vergeet 36 Volt op de DiSeQ oeps dat gaat niet. Een oplossing voor bedenken.

Nou klaar voorlopig ben ik weer even bezig.

post-19640-1318260168,4264_thumb.jpg

post-19640-1318260168,4481_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: Snuffer
Op deze foto's is het magneetje goed te zien de text op de print geeft het al aan lmt is eind stop en Zer is startpunt de schakelaars aan het eind.
De Hs is pulses
Er komen dus 2 draden voor de motorspanning een aarde en 1 van de zero en de limit aarde kan bij elkaar dus 5 draden.
De voeding levert 17 volt deze kan dus worden gebruikt relais met schakleer ertussen voor de 36 ACtuator of de DiSeQ motor.
Alleen jamer als je het vergeet 36 Volt op de DiSeQ oeps dat gaat niet. Een oplossing voor bedenken.

Nou klaar voorlopig ben ik weer even bezig.

Ron , de diseqc motor die ik hier heb , is een Digipower SG 2100 max stroom is 350 mA
De hoofdprintplaat die er in zit , is dezelfde als op jouw foto en heel frappant , ook de pulsgever-printplaat is identiek aan die van de Fibo motor (2e foto)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen