Ga naar inhoud


Volvo s40 probleem


Gast Ronaldinho-

Aanbevolen berichten

Gast Ronaldinho-

Ik heb al een tijdje last van een enorme verbruik 1 op 5 a 6 eek.. Nou verdacht ik de lambda sonde er al van en vanmiddag de bougie's eruit gehad i.v.m vervanging en die waren helemaal verkoold sick.. Nu mijn vraag, als ik morgen de lambda vervang zal het dan over zijn?? De boardcomputer geeft overigens geen melding in het dashboard dat de lambda niet zou werken.. Het zou natuurlijk zonde zijn als die nieuwe bougie na morgen gelijk de prullebak kunnen.

 

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zwart gekoolde plofpluggen (bougies) zijn resultaat van een veel te rijk mengsel. je zou dat dus ook moeten ruiken (bij warme motor) en een CO meting (verplicht bij de APK) zou helemaal verkeerd moeten uitpakken.

Of het de Lambda sonde is ?????

Er zitten een hele hoop sensoren in, om, en aan de motor die de hoeveelheid ingespoten brandstof bepalen, het inspuitmoment, het ontstekingstijdstip, etc, etc. Elk van deze sensoren zou de boosdoener kunnen zijn.

Wat belangrijk is is dat jij aangeeft wat er is gebeurd. Heb je bijvoorbeeld vermogenverlies. En als je dat hebt, continue, alleen koude motor, soms, of helemaal niet.

Verder heb je iemand nodig die gewoon verstand heeft van voertuig electronica, en dat wordt gewoon lastig. Ik ken gewoon niemand die als "de computer" geen fout aangeeft een goede diagnose kan stellen. Dit is echt een fout die mogelijk lastig op te lossen is. Of de Lambda sonde moet inderdaad de boosdoener zijn.

Hopen dus dat je niet de eerste bent met dit probleem en dat het in het verleden werd opgelost met het verwisselen van de Lambda sonde.

 

Geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ronaldinho-

Nou afgelopen zomer is mij de lambda al een keer een hele rit blijven branden.. Daarom vermoed ik ook dat die niet meer betrouwbaar is.. Maar hij ging vanzelf weer uit dus ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.. Verder heb ik inderdaad wat vermogen verlies en hij stinkt als hij warm is inderdaad naar pure benzine uit de uitlaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe lang is dat hoge brandstof gebruik.

Is dat zo in eens gekomen.

Loopt de motor wel netjes, dus heel regelmatig.Mijn gebruikersnaam hier komt van mijn volvo en daar ben ik best trots op, op benzine gebruikt hij ongeveer 1 op 13, op lpg ligt dat op 1 op 9,5 en dat vind ik heel netjes voor een automaat.

Loopt de motor wel op al zijn 4 pootjes, is er iets wat bij de S40 nog wel eens voor komt met de ontsteking.

Onder de kap zitten 2 ontstekings spoelen en deze heb ik eens met die van mijn zwager gewisseld want die had ook een probleem zoals jij die noemt en die was toen over, ook de motor liep toen heel vlak met de spoelen van mijn volvo.

Bekijk ook eens je luchtfilter.

Bougies vervangen is geen overbodige luxe maar ik kan je wel zeggen dat die van mij er al 50.000 km er in zitten.

Gebruik wel de juiste bougies.

 

Gr. S40 1998

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ronaldinho-

Het hoge verbruik is eigenlijk begonnen nadat de lambda is blijven branden.. Verder loopt de auto perfect regelmatig en hij start ook in 1 keer.. En loopt uiteraard op alle 4 de cilinders..

 

En ben ook een trotse volvo rijder :D. Dit is mijn 4'de nu en wil NOOIT meer anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zojuist een monteur van volvo aan de lijn en die vertelde dat er waarschijnlijk één of meerdere injectoren zouden kunnen lekken.

Ook vertelde hij dat het moeilijk zo te vertellen was daar hij de staat van onderhoud van de auto niet kent.

Ook een vervuilt luchtfilter kan een optie zijn.

De mogelijkheid bestaat ook dat er een probleem kon zijn met de lambdasonde en de bougies en de ontsteking.

Het betekend eigenlijk dat de auto aan de testkast moet.

 

Gr. S40 1998

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: S40 1998
Ik had zojuist een monteur van volvo aan de lijn en die vertelde dat er waarschijnlijk één of meerdere injectoren zouden kunnen lekken.
Ook vertelde hij dat het moeilijk zo te vertellen was daar hij de staat van onderhoud van de auto niet kent.
Ook een vervuilt luchtfilter kan een optie zijn.
De mogelijkheid bestaat ook dat er een probleem kon zijn met de lambdasonde en de bougies en de ontsteking.
Het betekend eigenlijk dat de auto aan de testkast moet.

Gr. S40 1998


Dit kan ik beamen

grtz

DM8000 HD - PLi - Cccam 2.3.0 - 500 Gb HDD
Tv Vlaanderen + Canal Digitaal
Samsung Plasma PS-50Q92
Triax 88 [13|19.2|23.5|28.2]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de lambda-lamp brandt dan is de sonde juist goed, immers, hij detecteert een foutief mengsel. In dit geval een te rijk mengsel.

Meest voorkomende oorzaken zijn een defect aan de luchtmassameter(in de aanzuigslang tussen luchtfilter en smoorklep), lekkende verstuivers, foutief motortemperatuursignaal(let op, de meter heeft een eigen sensor dus die kan best goed aangeven).

Beste methode is de motormanagement computer uit laten lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Skysurfer
Als de lambda-lamp brandt dan is de sonde juist goed, immers, hij detecteert een foutief mengsel. In dit geval een te rijk mengsel.
Meest voorkomende oorzaken zijn een defect aan de luchtmassameter(in de aanzuigslang tussen luchtfilter en smoorklep), lekkende verstuivers, foutief motortemperatuursignaal(let op, de meter heeft een eigen sensor dus die kan best goed aangeven).
Beste methode is de motormanagement computer uit laten lezen.


Sorry, moest even reageren. Als dit lampje brand is er een probleem met de lambda sonde, en gaat de auto in een 'veiligheidscircuit', waardoor je toch kan doorrijden, maar meer gaat verbruiken en de prestaties minder worden. De sonde moet dus echt vervangen worden, pas dan gaat het lampje weer uit en blijft uit.

Heb dit zelf afgelopen zomer ook gehad met mijn Volvo S60, keurig uitgelezen door de Volvo Dealer, en de achterste sonde bleek defect te zijn. Het is een klein onderdeeltje, maar de kosten zijn wel behoorlijk.

Soms lukt het als alles gereset is, en de sensoren zijn schoongemaakt om nog een tijdje probleemloos door te rijden, maar de reparatie komt er toch aan.

suc6

VU+ DUO 4K 4x DVB-S / Octagon SF8008 4K / Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ronaldinho-

Nou,

 

 

bij de dealer geweest en bleek enkel een slangetje lek te zijn...

Gratis gerepareerd.. Maar ze hebben wel een paar tientjes fooi gekregen. Dit is nog een service laugh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[zwartkijkmodus aan]

 

Nu maar hopen dat je probleem er ook mee verholpen is.

Lijkt me dat je dit pas goed kunt beoordelen na de eerste tankbeurt.

 

Ik denk persoonlijk niet dat het hiermee opgelost is. Een lek slangetje daar lekt wat uit en gezien het idiote verbruik had je hier toch wel een flink plasje van moeten zijn tegengekomen.

 

[zwartkijkmodus uit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...