Ga naar inhoud


[XSAT 410] Deel geheugen kwijt na Power-Off?


a33

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Om energie te sparen, heb ik een netschakelaar in mijn XSAT 410 gebouwd. (Zie elders op dit forum.)

 

Maar gebruik van deze schakelaar heeft als gevolg, dat bij opnieuw aanschakelen de ontvanger soms "vergeten" lijkt, wat de laatst bekeken zender was, en wat het laatste geluid-volume was.

Hij begint dan standaard bij de eerste zender van de gratis TV-zenders, en met maximaal(!) geluidsvolume. Hoogst irritant, vooral dat laatste....

 

De enige manier die ik gevonden heb om dit op te lossen is, om de XSAT toch weer een keer een volle dag stand-by te laten staan. Dan werkt hij meestal weer een paar weekjes 'normaal', ook al gebruik ik de net-schakelaar. Maar daarna is het dan plotseling toch weer mis.

 

Door deze gang van zaken lijkt het erop, dat hij zonder 'regelmatige voeding' zijn (tijdelijke) geheugen niet vast kan houden. Of zou het iets anders zijn?

 

Kent iemand dit probleem? En hoe kan ik dit oplossen? Ik zie nergens een oplaadbaar batterijtje of zo. Of is het een condensator-kwestie, zoals vaker bij de XSAT?

 

 

P.S. Een aantal jaren geleden heb ik ook al de 4 condensatoren (C50, C63, C297 en C296) naast het tuner-blokje vervangen. Dat heeft altijd probleemloos gewerkt.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zou kunnen proberen om voordat je de schakelaar op 'uit' zet eerst de ontvanger in stand-by te zetten, dan sluit hij wat 'netter' af en heb je kans dat die instellingen niet verloren gaan. Of had je dat al gedaan, dat zie ik niet helemaal terug in je vraag...

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Seca3 en anderen,

 

Interessante gedachte!

Mijn manier van denken was dat het 'vasthouden' van gegevens in mijn XSAT niet lukte.

Jij zet me op de vraag wélke gegevens dan eigenlijk zijn/worden opgeslagen, en op de vraag of in het geheugen of tijdens het opslaan fouten optreden.

 

Vanuit jouw manier van denken is mijn oplossing van "één dag op standby" dus niks anders dan opnieuw de juiste waarden opslaan tijdens het standby schakelen. Die hele dag zou dan niet nodig zijn.

Dit moet ik gaan uittesten, hoe dat werkt. Een eerste test van jouw oplossing leek positief: Na een halfuur UIT met de netschakelaar had-ie inderdaad zijn geheugen nog. Ik moet testen hoe dit gaat, als de XSAT dan voor langere tijd uitstaat.

Ik zal mijn ervaringen later terugmelden.

 

Telkens als het probleem zich voordoet, lijkt dit dus een veel handigere oplossing dan de mijne.

 

Voor mij blijft wel de vraag Hoe kan ik voorkomen dat het probleem überhaupt ontstaat? Waarom onthoudt de XSAT soms wel, en soms niet de laatstgebruikte zender en volume bij het uitschakelen met de net-schakelaar (zonder eerst standby)?

 

Wellicht onstaat het probleem, als ik voor het uitschakelen iets bijzonders met de XSAT heb gedaan, waardoor hij niet goed weet welke gegevens hij moet opslaan of zo.

Of is het gewoon toeval, of hij bij het uitschakelen met de netschakelaar zijn geheugen wel of niet "netjes" afsluit? (Ik moet ook eens precies uitzoeken, of hij überhaupt iets opslaat bij het uitschakelen, of dat hij altijd teruggaat naar de geheugenstand van de laatste keer standby-schakelen.)

 

Ik meld jullie wat ik ontdek.... en sta open voor verdere tips en suggesties....

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

 

Ik heb het nog een paar keer uitgetest: Bij het uitschakelen met de netschakelaar onthoudt hij inderdaad gewoonlijk het huidige (laatste) programma en volume. Meestal dus zonder problemen.

 

Waarom het dus af en toe fout gaat? Dat moet dus zijn als er een fout in het geheugen of bij het opslaan plaatsvindt.

 

De volgende keer dat het misgaat, hoop ik dat ik me kan herinneren wat ik dan de vorige kijk-sessie eventueel aan bijzonders gedaan heb, wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest.

 

@Gamgra:

Een ander 'nadeel' van de netschakelaar is trouwens, dat hij bij uitschakelen een enorme knal op de boxen geeft (Ik heb het geluid direct op mijn versterker aangesloten). Dat is vast ook een reden waarom hij er niet standaard mee is uitgerust. Ik ben inmiddels gewend om éérst mijn versterker uit te schakelen...

 

Om even alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

Ik heb gewoon een X601018 met SC2000-chip.

Firmware LLXSXTMMA_01_08, software 1.11.1 14feb2005

middelen 1.29.11 boot 1.6.0 1e gebruik 17mei2003 Mediaguard.

Dat klopt allemaal volgens mij, en zou stabiel moeten zijn?

 

Over condensatoren nogmaals: Ik heb destijds de 4 naast de tuner vervangen. Toen stond in diverse forums dat dat genoeg was. Nu lees ik dat tegenwoordig ook standaard een 5e condensator wordt vervangen, de C61 van 220uF, vlak boven de genoemde vier. En op sommige plekken wordt ook de C337 van 220uF genoemd, onduidelijk wanneer je die zou moeten vervangen. (Dus niet de C332, die betreft opstartproblemen.)

Weet iemand waarvoor deze twee condensatoren dienen? Zijn ze ook voor de tuner en de LNB, of hebben ze effect op mijn geheugen-probleem?

 

Wat zijn verder manieren, waardoor het geheugen ontregeld raakt?

Teveel (>3500) zenders opslaan, weet ik, dan gaat hij terug naar de vorige geheugentoestand.

Of zou het ermee te maken kunnen hebben, dat ik aan de 2e SCART-aansluiting een videorecoder heb hangen, en de XSAT dus wellicht af en toe op "AUX" staat als ik hem uitschakel? (Moet ik ook uitproberen..)

 

Niemand anders die ook een schakelaar heeft ingebouwd, of met een stekkerschakelaar de XSAT uitschakelt, en ook hiermee ervaring heeft???

 

A33.

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aarding: Zal ik eens proberen.

Al zit er een gewone euro-stekker op mijn versterker, dus dan moet ik de aarde-aansluiting voor de draaitafel nemen neem ik aan?

Of moet je juist de XSAT aarden?

In mijn woonkamer heb ik geen randaarde-stopcontact, dus dat wordt even improviseren....

 

Nu is het dus weer wachten, tot het geheugenprobleem bij mijn XSAT zich weer voordoet, en ik hopelijk meer kan zeggen over mogelijke aanleiding/oorzaak....

 

A33.

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de aarding heeft bij mij geen effect op de knallen. Helaas.

 

Wat betreft het geheugen-probleem:

Ik zag op xsat.rtfm.be dat de firmware 1.11.1 eigenlijk voor de XSAT410 met chip SC2005 is. Heb inmiddels een andere firmware in mijn XSAT geladen, voor de "oude" chip.

Ik hoop dat dat wat uitmaakt...

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Okee, over de elco's hoef ik me dus verder geen zorgen te maken.

 

Het lastige van eerst standby schakelen en dan pas uit vind ik wel, dat hij dan in z'n geheugen opslaat dat hij bij aanschakelen eerst naar standby opstart, en dat je 'm pas daarna echt aan kan schakelen. Dat verlengt de opstartprocedure enorm...

 

Ik heb inmiddels wel andere firmware geprobeerd: de MMA 1.9.42 en de MMA 1.9.76.

Beiden blijken het probleem te hebben dat de ondertiteling van BBC en ITV op de Eurobird (28,5 Oost) steeds verspringt van grootte/plaats: Zéér onhandig. Kennen jullie dat probleem?

 

Dus nu de MMA 1.9.105 erin gezet, ook al is die officieel ook voor de SC2005 chip (net als de 1.11.1, die ik er eerst in had zitten). Die beiden hebben dat ondertitelprobleem in ieder geval niet.

 

Wat ik nu wel ontdekt heb: Als ik direct na het zappen meteen naar het menu taal/ondertiteling ga, en probeer de ondertiteling aan of uit te zetten, dan is de firmware instabiel: reageert niet op de afstandsbediening, en voert even later automatisch een herstart uit ("INIT").

En daarna is het weer voorgekomen, dat de ontvanger na uitschakelen met de schakelaar weer op maximaal volume en op gratis TV nr. 1 opstartte. Zou hier de fout zitten?

Als ik na het zappen even wacht met naar het ondertitel-menu te gaan, treden deze vastlopers niet op.

 

Wie kent ook dit ondertitel-probleem? Of moet ik daar maar een nieuw draadje voor openen?

 

groet, A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang de xsat gehad en ook hier waren velen actief er mee bezig. de meeste zijn overgestapt op een andere ontvanger. De problemen die jij hier vernoemt heb ik echter nooit gehad en het kastje heeft altijd zeer stabiel gewerkt. Ik had daarintegen wel de VM versie dus daar zou een groot verschil in kunnen zitten. Nu wwet ik het niet meer zeker, maar de meeste xsat (op 1 serie na) kunnen omgezet worden naar een VM versie en dat zou misschien een oplossing kunnen zijn.

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Its Johan,

 

Nou ik heb net zitten experimenteren met de VM-versies van de firmware.

Maar de nieuwste VM-firmware, de 1.8.103delta, geeft ook de verspringende ondertitels. Idem de eerdere gamma-versie en de 1.8.103"gewoon".

Maar de nóg oudere 1.8.25 doet 't wel goed met de engelse ondertitels.

 

Had jij er destijds ook die oudere VM-firmware in? Of gebruikte je geen ondertitels op de Astra2/Eurobird? (Ik neem aan dat je toen ook de visiosat had, die nu in je handtekening staat?)

 

Het blijft experimenteren, zo. Ik zal eens kijken hoe stabiel die VM-1.8.25-firmware is...

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte de delta firmware, en verder ook deze met een patch om naar TPS, canal+, premiere etc. te kunnen kijken, maar dat werkt tegenwoordig niet meer geloof ik.

Ik heb er nog een aangesloten staan en zal eens kijken of ik de ondertitel problemen heb.

Als ik het goed begrijp gaat het hier om bijv. BBC zenders met ondertitels ?

wij kijken altijd, ongeacht de taal naar de orginele versie, zonder ondertitels. De ondertitels van de nederlanse zenders worden met de stream meegestuurd, dus deze kunnen niet verspringen neem ik aan.

 

Inderdaad, altijd de visiosat gehad... zeer tevreden !

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad bij de BBC's en de ITV's. De ondertiteling verspringt van lettergrootte (dat kijkt nogal onrustig), en soms blijft er een stukje van de oude ondertiteling links op het scherm staan.

 

Volgens mij heeft de XSAT moeite met kiezen tussen de digitale ondertiteling (code SUB van de zender-parameters) en de ondertiteling vanuit de teletext-ondertiteling.

Je kunt het oplossen door in het scherm voor de ondertiteling opnieuw de engelse ondertiteling met "OK" te bevestigen, dan verspringt hij niet meer. Maar zodra ik weer gezapt heb, moet die procedure weer onieuw...

Overigens: dit alles terwijl in menu instelling / voorkeuren de 'display' van de ondertiteling standaard op AUTO staat (en niet op "handleiding", een fabeltastische vertaling van 'manual' als tegenstelling tot 'auto'.)

 

Ik merk dat ik de engelse ondertiteling wel prettig vind: als ik niet alles helemaal goed versta, is dat prettige ondersteuning... En ik heb ook de Visiosat met (inmiddels) de G3D beugel: A1/A2/A3/HB. Inderdaad prettige schotel.

 

Ik raak zo wel een beetje van het oorspronkelijke probleem af, zo. Maar goed, dit kom ik allemaal tegen met verkenning van andere firmware, om te kijken hoe die het oorspronkelijke probleem beïnvloedt. Iedere firmwareversie heeft zo zijn eigen makken, blijkt.

De MMA 1.11.1 was misschien zo gek nog niet, en ik weet nog niet of het "geheugenprobleem" alleen bij die firmwares (voor chip SC2005) voorkomt of ook bij de VM-versies of eventuele oudere MM-versies.

 

Ben er nu wel achter, dat ik een zo stabiel mogelijke versie wil gebruiken, voor de functies die ik gebruik. Want ik neem aan dat die instabiliteit uiteindelijk leidt tot verkeerde opslag en afsluiting van het geheugen. En dat daardoor mijn probleem ontstaat/ontstond.

 

Ben benieuwd of jij dus ook dit ondertitelprobleem kunt zien.

 

En zijn er verder zo weinig XSAT410-gebruikers op dit forum over? Is die alweer ouderwets of zo? Ik dacht dat het nog een degelijk ding is, en een snellere zapper dan de XSAT310 bijvoorbeeld. Maar misschien ben ik ook ouderwets.....

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik er ook een, maar heb er LLXSXTWCA.mlf als firmware inzitten. Kijk ook naar Conax gecodeerde kanalen. Alles werkt hier perfekt. Voorheen gaf met name de mediaguard van CD nog wel eens freeze's maar dat is al lang verholpen. Je zou misschien ook eens LLXSXTVMA,mlf kunnen proberen.Viaccsess en mediaguard.

succes,

waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...