Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

In feite hetzelfde als alle andere schotels ,

beginnen met het hoogste punt , satellietzuiden smile

Mocht je KU/C-band LNB hebben , wordt het wel een stuk gemakkelijker smile

Zo had ik het destijds ookgedaan:

Een TV + analoge ontvanger bijde schotel zelf gebruikt omaf te regelen smile

Echter analoog nu nutteloos !! Dus nu best met een satbeeper smile

Veel uitleg is het niet , maar gewoon hoe ik het deed destijds !! smile

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

hallo ,

kan iemand me vertellen wat de beste manier is om een prime focus 180c schotel uit te richten ?

Sorry, maar met zo´n lariefarievraag wordt het niks.

Als je wat meer moeite voor het stellen van je vraag neemt, krijg je ook meer respons.

Wat is je lokatie?

Om welke satelliet-positie gaat het?

Is het een draaibare schotel of staat ie vast opgesteld?

Welke frequenties? Ku-band, C-band?

Heb je meetapparatuur ter beschikking?

Geplaatst:

Sorry, maar met zo´n lariefarievraag wordt het niks.

Als je wat meer moeite voor het stellen van je vraag neemt, krijg je ook meer respons.

Wat is je lokatie?

Om welke satelliet-positie gaat het?

Is het een draaibare schotel of staat ie vast opgesteld?

Welke frequenties? Ku-band, C-band?

Heb je meetapparatuur ter beschikking?

ok , in amsterdam , en het gaat om nilesat 7west vast opgesteld merk jonsa met een mti lnb en het gaat namelijk om horizontal frequenties zonder meetapparaturr

Geplaatst:

Als je er geen kaas van gegeten hebt zou ik zeggen laten doen en anders eerst meetapparatuur op de kop tikken.

Is het een vaste schotel of draaibaar ?

Als ie vast is zou ik eerst de satelliet die er vlak naast staat nemen om op uit te richten aangezien die gemakkelijker te vinden is. Als je je ontvanger eerst op een transponder van Atlantic bird 8 w instelt en dan op deze sat gaat uitrichten word het al een stuk gemakkelijker om vervolgens Nilesat te vinden. Meetapparatuur ( een simpele satfinder is al voldoende) is echter wel een noodzaak anders word het wel heel lastig om deze klus te klaren.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik moet Fatfreddy gelijk geven, ben je een leek, dan zal je het niet makkelijk hebben.

Een paar dingen: Een 1,80 mtr schotel heeft een hele kleine openingshoek, het zal in eerste instantie moeilijk zijn om er überhaupt een satelliet mee te vinden.

Heb je er éénmaal een te pakken die in de buurt van 7° west staat, is dat een soort baken voor verdere positiebepaling.

Heb je geen flauw benul waar de satelliet staat, dan koop een goed kompas en maak je ermee vertrouwd dat 7° west, 7° in westelijke richting ten opzichte van het zuiden is.

Met behulp van --Lyngsat-- is vast te stellen met welke satelliet je te maken hebt als je er eenmaal één te pakken hebt. Van daaruit ga je dan bepalen of je meer naar westelijk of oostelijke richting moet draaien. Tergelijkertijd eraan denken dat de elevatie ook veranderd.

Nu nog wat over die Jonsa schotel. Dat is een Prime Focus schotel. Daar hoort een bijpassende feedhoorn in. Dus niet even een LNC uit de grabbelbak van een bouwmarkt nemen, maar een goede LNC met flens en aangepaste feedhoorn. Neem je die MTI LNC, die is namelijk voor een offset schotel geschikt, dan heb je zoveel verlies, dat het voordeel van zo´n grote schotel helemaal teniet wordt gedaan, en je net zo goed een PBS Triax schoteltje van 88 cm kunt gaan gebruiken.

Heb je uiteindelijk Nilesat op 7° west te pakken, dan niet vergeten om de skew aan te passen d.m.v het draaien aan de LNC zelf. De skew het uiteindelijke optimeren van de kruispolarisatie (de scheiding tussen de horizontale en vertikale transponders).

Ga je dus met zo´n grote schotel aan de gang, dan is dat niet iets voor beginners.

Geplaatst:

Ter aanvulling : ook de focus van de LNB niet vergeten af te stellen. dat doe je dus door hem heen en weer te schuiven in de flanshouder.....

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

ik heb hem in de goede richting maar horizontale zenders kreeg ik bijna niet het is nu 13:37 kan het kloppen ???

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als je die MTI LNC gebruikt, zonder flens en zonder juiste rillenfeed, dan klopt dat.

Geplaatst:
Origineel bericht van: kkkkk
ik heb hem in de goede richting maar horizontale zenders kreeg ik bijna niet het is nu 13:37 kan het kloppen ???

@kkkkk,

Ooit heb ik ook zo'n Jonsa 180 cm. schotel gehad.
Prima geschikt voor C-Band ontvangst.
Voor Ku-band is die schotel minder geschikt.

Bij mij was wat betreft Ku-Band de ontvangst
te vergelijken met een 90 cm. schotel.
Voor Amsterdam en omgeving waarschijnlijk onvoldoende
om de horizontaal gepolarisserde zenders van Nilesat te kunnen bekijken.

's avonds/'s nachts/'s morgens is de ontvangst van Nilesat
in de regel trouwens beter dan overdag.
En zoals al vermeld door Drs. Ijzerbout is het aan te bevelen
een aangepaste lnb te gebruiken.
Een "normale" lnb zal niet optimaal presteren.

Ik denk dat een offset 120 cm. schotel, bijvoorbeeld een Channelmaster,
betere resultaten zal leveren.
Dit in combinatie met een MTI Highline lnb.
Misschien is de lnb die je nu gebruikt wel al zo'n MTI Highline lnb?!
Voor meer info zie ook hier smile

Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Geplaatst:
Origineel bericht van: sattaz
@kkkkk,

Deze opmerking snap ik niet. Een 180cm schotel bijft 180cm, ongeacht C of Ku band. Tenzij het een geperforeerde schotel is met mazen die te groot zijn voor Ku, dan zal de schotel nagenoeg niet presteren...
Als de schotel niet goed presteerde op Ku, dan kan dat alleen maar slechte aanpassing van de feed aan de reflector wezen... Vanwege de veel kortere golflengte van Ku is de afstelling voor Ku veel gevoeliger...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Big Fellow, zonder de gevoelens van kkkk te willen aantasten...een Jonsa 180 cm schotel is geen precisie schotel.

Mechanisch niet erg geweldig (op z´n zachts gezegd) en hij bestaat uit verschillende secties, segmenten in de vorm van een taartstuk die je aan elkaar moet schroeven.

Ze roesten snel. Mechanische zwabberbakken. (sorry kkkk, ik wil je niet beledigen)

Voor C-band is dit allemaal niet zo erg, maar voor Ku-band is de schotel te onnauwkeurig. De schotels zijn goedkoop, dat moet ik er wel bij zeggen.

Voor een echt goede 180 cm schotel betaal je normaal gesproken het dubbele tot 3-voudige en nog meer. Alle waar is naar zijn geld.

Geplaatst:

Als een schotel niet vormvast is (zwabberbak), ja dan kan ik begrijpen dat je op Ku veel minder performance hebt.

Op mijn werk hebben we 144" (~360cm) schotels van SeaTel in gebruik die ook uit secties bestaan die aan elkaar gebout zijn. Ze zijn echter wel zeer stevig en vormvast. (En ze zijn goed geassembleerd...) Dus ik ben niet van mening dat een schotel uit een stuk moet bestaan om "goed" te wezen, soms is dat zelfs nagenoeg onmogelijk in verband met transport...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: sattaz
@kkkkk,

Deze opmerking snap ik niet. Een 180cm schotel bijft 180cm, ongeacht C of Ku band.

@Big fellow,

Hoe meer een schotel de perfecte paraboolvorm benadert des te beter de prestatie.
Dit luistert veel nauwer bij Ku-Band dan bij C-Band.
De Jonsa zal waarschijnlijk een grotere afwijking hebben dan
andere schotels van dezelfde grootte terwijl het zeer dunne staal
en de opbouw in segmenten ook geen positieve invloed op de prestatie zullen hebben.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Op een gegeven moment ontkom je niet meer aan die segmenten.

Er zijn ook schotels waar je een "kraag" op kan zetten en hem daardoor nog kan vergroten.

Een schotel uit één stuk is natuurlijk altijd beter..maar de kosten daarvoor schieten exponentieel in de hoogte.

Ik heb zo´n Jonsa schotel eens bekeken en loop er sindsdien met een grote boog omheen. Alleen al de bevestiging aan de mast laat veel te wensen over. Nogmaals hij is goedkoop. Moet je niet vergeten.

Mijn momentele thuispositie is op dit moment nog het Rhein-Main gebied en daar ontvang ik de Nilesat & Amos prima met een 1,20 mtr. prime-focus schotel op ieder tijdstip. Dit is een zware "Made in Germany" schotel van zeer degelijk fabrikaat. Hij staat hier al 15 jaar op het dak in weer en wind en daarvoor al een jaar of 4 op een andere lokatie. Hij is dus bijna 20 jaar oud en vetoond geen roest. Maar het ding was wel duur destijds. En werd geleverd met een juiste feedhoorn met rillen feed die er nog steeds inzit.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen