Gast azboxhd Geplaatst: 17 september 2010 Geplaatst: 17 september 2010 met elke lnb die niet in lijn staat geeft signaal verlies. afscherming door de behuizing heb je bij een 180 schotel geen last van. ---------------------------- johan
Fatfreddy Geplaatst: 18 september 2010 Geplaatst: 18 september 2010 Origineel bericht van: Sjaak(k) @azboxhd, rudolfbeer heeft wel een klein beetje gelijk, als je een alps lnb gebruikt die niet in lijn (brandpunt) staat dan zal de lnb door zijn eigen behuizing het signaal een beetje afschermen. Met een off set schotel heb je dat probleem niet. En meer als 100% signaal bestaat volgens mij niet Dat is dan wel een héél klein beetje gelijk zeg
rudolfdebeer Geplaatst: 18 september 2010 Geplaatst: 18 september 2010 Nou doe ik deze hobby al lang. Sommige mensen weten het altijd beter. Is nou eenmaal zo. Goede offset schotel is nooit rond. Waarom? Waarom heet het ofsett. Wat is verschil tussen H/V en circular? 1,8 mtr schotels lenen zich niet voor Ku-band LNB's van kleinere schotels. Zijn andere LNB's voor. Die 100% wil zeggen dat hij 100% digitaal onderscheid kan maken. de DB ontvangst is iets totaal anders ............ Dus Johan jou 100% nog maar eens in woordenboek opzoeken. Hij zal dat wel aangeven als ik zo'n ding op de Astra zet misschien. Maar daar zet ik hooguit 60 cm op. Jouw receiver zal nooit meer dan 100% aangeven. En die 100% is een relatief begrip ook nog. Ooit proef op de som genomen met twee identieke opstellingen. 20% verschil. Nu is bij C-band schotel afmetingen het ook zo dat er veel meer slag nodig is om de feedhorn te kunnen oplijnen met de flens voor optimaal "brandpunt". Google eens op dual C Ku LNB band, kom je plaatjes van geschikter materieel tegen inclusief befaamde dielectricum plaatje en scalar ring. Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.
prutsie Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Zal me er met mijn dikke kop ook nog eens tegenaan bemoeien Citaat: 1,8 mtr schotels lenen zich niet voor Ku-band LNB's van kleinere schotels. Zijn andere LNB's voor. Dat is volgens mij echt niet zo (bij KU band LNBF's). Als de LNB maar in het brandpunt zit is het prima in orde. Bij een offset schotel is dit lastig te bepalen, bij een prime focus kan je prima zelf het brandpunt uitrekenen (F/D verhouding). Bij C band LNBF's kan je vaak meer afstellen, bijvoorbeeld de scalar ringen ten opzichte van de golfpijp van de feedhorn. Vraag me alleen niet meer hoe dit zit, dat is echt lang geleden..... Citaat: Die 100% wil zeggen dat hij 100% digitaal onderscheid kan maken. de DB ontvangst is iets totaal anders ............ Helemaal mee eens. Procenten ontvangst zegt echt helemaal niets. De enige meting die kloppend is is een DB meting ten opzichte van de ruisdrempel. Zonder AGC natuurlijk. En dit is met geen enkele consumenten ontvanger mogelijk. De enige correcte meting voor kwaliteit van een signaal is een BER (Bit Error Rate) meting voordat de error correctie van de software bezig is geweest met de data. Ook dit is weer onmogelijk met een consumenten ontvanger. tot zover, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
rudolfdebeer Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Als dit zo was dan werd de produktie van de speciale Ku band LNB's gelijk gestopt. Overigens had ik het proefje aan het begin gelijk uitgeprobeerd En kwam tot dezelfde conclusie als elders. Zeer nadelig was ook de zinloosheid om het te doen. Wie wil nou ku-band doen met een 1.8 mtr........... Dan zou ik een gregorian nemen Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.
Gast azboxhd Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 waarom zou je een nieuwe schotel kopen als je al 23jaar een 180 prime focus hebt staan je hebt altijd beeld . ==================================================== johan
Big fellow Geplaatst: 20 september 2010 Geplaatst: 20 september 2010 Origineel bericht van: azboxhd rudolfdebeer volgens mij heb je er weinig verstand van een offset lnbf werkt zeer goed in een prime focus van 180 cm. Ik gebruik er een ALPS lnbf voor en heb meer dan 100% signaal. -------------------------- JOHAN Veel of weinig verstand? Ach ik weet wel dat als je f/D verhouding van de feed van de LNB anders is dan de f/D van de schotel dat je een misaanpassing hebt, en daardoor dus "slechtere" ontvangst. Als de feed verhouding verkeerd is dan kijkt hij of over de rand van de schotel heen waardoor de ruis toeneemt of hij kijkt niet op de gehele schotel dus krijgt geen maximaal signaal... En kan je met jouw "verstand" eens uitleggen wat "meer dan 100% signaal" betekend? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
prutsie Geplaatst: 21 september 2010 Geplaatst: 21 september 2010 Citaat: Ach ik weet wel dat als je f/D verhouding van de feed van de LNB anders is dan de f/D van de schotel dat je een misaanpassing hebt, en daardoor dus "slechtere" ontvangst. Als de feed verhouding verkeerd is dan kijkt hij of over de rand van de schotel heen waardoor de ruis toeneemt of hij kijkt niet op de gehele schotel dus krijgt geen maximaal signaal... Pfrrtsss, dat klopt. Dat is ook de reden dat je bij de meeste C band feedhorns de scalar ringen kon verschuiven. Om de juiste F/D verhouding in te stellen. Ik was het ff kwijt. Hoe was het ook al weer, Diepte schotel / diameter schotel ??? Lang geleden. Oh, ik ken trouwens best mensen die een 1.8 meter schotel gebruiken voor KU. Offset en prime focus. Heb er zelf de plek niet voor, maar een Channelmaster 1.8 offset bord is echt fantastisch voor de zwakke satellieten. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Big fellow Geplaatst: 21 september 2010 Geplaatst: 21 september 2010 Origineel bericht van: prutsie Citaat: Ach ik weet wel dat als je f/D verhouding van de feed van de LNB anders is dan de f/D van de schotel dat je een misaanpassing hebt, en daardoor dus "slechtere" ontvangst. Hoe was het ook al weer, Diepte schotel / diameter schotel ??? f=focal point D=Diameter Dus het zit al in de "naam" “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Fatfreddy Geplaatst: 21 september 2010 Geplaatst: 21 september 2010 Origineel bericht van: prutsie Citaat: Ach ik weet wel dat als je f/D verhouding van de feed van de LNB anders is dan de f/D van de schotel dat je een misaanpassing hebt, en daardoor dus "slechtere" ontvangst. Als de feed verhouding verkeerd is dan kijkt hij of over de rand van de schotel heen waardoor de ruis toeneemt of hij kijkt niet op de gehele schotel dus krijgt geen maximaal signaal... Pfrrtsss, dat klopt. Dat is ook de reden dat je bij de meeste C band feedhorns de scalar ringen kon verschuiven. Om de juiste F/D verhouding in te stellen. Ik was het ff kwijt. Hoe was het ook al weer, Diepte schotel / diameter schotel ??? Lang geleden. Oh, ik ken trouwens best mensen die een 1.8 meter schotel gebruiken voor KU. Offset en prime focus. Heb er zelf de plek niet voor, maar een Channelmaster 1.8 offset bord is echt fantastisch voor de zwakke satellieten. groeten, Peter. Ik heb hier ook een Channelmaster 180 cm voor KU staan welke uitgericht is op Nilesat zodat mijn vrouw toch haar zenders kan bekijken.
rudolfdebeer Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 was het effe kwijt waar het draait om met die pure Ku-band lnb's voor astra setjes. ik ga geen astra kijken met 180 cm, maar je regent erg zelden onderuit, maar je waait wel eerder weg. Mesch screen C-band dishes zijn niet geschikt voor Ku-band tenzij wat fijnmazeriger. @ AZ HD, ga er nou maar van uit voor ik iets beweer dat het behoorlijk uitgeprobeerd is. Mijn Jonsa is voorzien van adjustable scalar, dielectricum en ik zet hem niet in voor astra, doet elke 60 cm wok met gemak Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen