Ga naar inhoud

Hoe Linux installeren op HD met meerdere partities.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Om mij voor te breiden op mijn nieuwe Dreambox wil ik graag Linux in een Dualboot installeren op mijn computer.

Mij oog is gevallen voor PCLinuxOS. Instructies heb ik gevonden om een dualboot installatie uit te voeren. Echter heeft mijn hardeschijf 3 partities, namelijk een verborgen partitie met tools om van uit de bios de computer te testen, een verborgen partitie met een back-up van de computer om deze terug te zetten zoals hij is geleverd en een Windows partitie die als boot is gemerkt. Deze partities moeten blijven werken.

Als ik de instituties zoals hierbeneden is beschreven opvolg blijven de bestaande partities dan intact?

De computer is een Dell met e er tussen (ik wil geen reclame maken maar deze informatie kan belangrijk zijn).

De instructies:

1.Print these instructions first.

2.If you already have Windows XP on your computer skip to step #6

3.Install Windows XP

4.Install all your stuff (I mean everything)

5.Uninstall all the other crap that the manufacturer thought you wanted (You know all those free trials)

6.Defrag your hard drive - This step is very important. Here is why. Through out time, while using Windows XP, your hard drive becomes fragged. This means files are thrown all over the place. Part of a program could be at the beginning and the other part somewhere in the middle. When you go to resize your Windows XP partition, if you have files at the very end or somewhere in the middle of the hard drive, that data will be lost. Does that make sense? If not then DO NOT CONTINUE. Please post a question here if you do not.

7.Make note of how much free space you have and much is used (write it down)

8.Reboot with your PCLinuxOS LiveCD

9.Begin your PCLinuxOS install

10.Choose existing partitions

11.Resize the Windows XP partition to desired size - refer to how much space was used by xp first

12.Make sure you leave room for more software in Windows XP (Just in case you need more software)

13.Now you are left with an empty partition

14.You will create 3 seperate partitions, click on the empty partition and choose create

15.Create the root partition (this should be /)

16.Create the swap partition in the same manner by clicking on the empty partition and choosing create

17.Create the home partition (this should be /home)

18.Size of each partition is up to you but the swap should be double your amount of RAM (i.e. 1 GB RAM = 2 GB Swap)

19.Continue to install operation by formating the new partitions - this is done automatically, you do not need to format manually

20.Install the bootloader on the first partition - NOT the root partition (the partition Windows XP is on)

21.Accept the defaults for the bootloader (make sure it is installed on the FIRST partition not root

22.Create your user account and assign a root password

23.Reboot and remove the LiveCD

24.Note: When you choose the Windows XP boot, Windows XP will check the disk for errors. This is because the partition size was changed. This is normal. Do not escape from this procedure.

25.Check to make sure everything operates properly in Windows XP

26.Reboot

27.Choose PCLinuxOS

28.Done!

If you follow these instructions you should be fine.  The first thing to remember is use caution when you resize the window partition and when you are creating the other 3 partitions.  You should have 4 partitions when you are done.  1=Windows  2=Root (/)  3=Swap  4=Home (/home)  Filetype for all 3 linux partitions should be EXT3.

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Geplaatst:

neen het is vervelend maar raar/waar

indien je de multiboot via grub of lilo erop wilt hebben is de dell restore bootpartitie of recover weg.

ik heb het zelf aan de hand gehad met mijn nieuwe pc thuis en twee delletjes op bureau

maar, je kunt alleszins toch wel weer (indien de recovery software op aparte CD geleverd) een backup en restore aanmaken

nadeel daarvan is dan dat je de lilo en/of grub kwijt bent...

een andere optie is acronis te gebruiken en alle separate of de totale partities op een externe schijf te schrijven die ook met bootup cd van acronis weer te herstellen is.

chiao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
neen het is vervelend maar raar/waar
indien je de multiboot via grub of lilo erop wilt hebben is de dell restore bootpartitie of recover weg.

Wil niet eigenwijs zijn, maar ik betwijfel of dat perse gebeurt. Tenzij Dell een smerig trucje heeft uitgehaald en de herstelpartities geen echte partities zijn...

Eén ding is wel heel belangrijk: Tijdens de installatie moet je de indeling van de schijven met de hand doen. Manueel dus. Anders heb je inderdaad kans dat er partities verdwijnen.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Geplaatst:

zou kunnen mifi,

dat ik (op aanraden van een kamaraad) door automatisch te laten indelen bij installatie die heb verloren.

ofschoon die partitie zichtbaar was nadien, wilde er geen restore tijdens opstarten meer verschijnen.

let wel een HP DC7800 small formfactor

dus geen dell

ofschoon ik zoals reeds geschreven wel van alles een backup heb middels acronis

van het geheel en van alle separate OS'jes.

het is wel wezenlijk om te weten hoe je dus omgaat met manual, ALS je dat al wist tijdens je eerste linux installatie.!

chiao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Wil j eLinux installeren om er wat mee te spelen of is het belangrijk om Linux op je PC te hebben als je een DB hebt?

Als het alleen maar is om mee te spelen (een keer gezien te hebben voor je met de DB aan de slag gaat), is het misschien een idee om VMware te installeren en daarin met Linux te spelen.

Het voordeel is dat je nooit je bestaande Windows omgeving kunt slopen en ook kan je alles weggooien als je klaar bent.

Zeker als je nog nooit met Linux gespeeld hebt is dit aan te raden want je kunt het zo vaak proberen als je wilt zonder dat er iets kapot gaat.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Geplaatst:

Als je ervoor zorgt dat er vrije ruimte is de hdd dan zal linux zich daarop installeren, zonder de andere partities aan te raken.

Het enige wat hij wel doet is een mounting point aanmaken voor windows, of andere besturingssystemen.

Maar zoals Vette73 al aan haalt, als je nog nooit een installatie hebt gedaan kan je best eerst eens proberen in een VMware.

VMware player is gratis te downloaden.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Alleen zal Grub zich installeren op de MBR. Je zou dus evt. zekerheidshalve met bv knoppix van CDROM kunnen opstarten en de MBR in een file bewaren:

dd if=/voorbeeld/dev/sda of=/bv-usbstick/MBR.backup bs=512 count=1

Geplaatst:

Ben druk aan het proberen met de VMware player.

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Geplaatst:

je kunt linux installeren zonder dat andere partities beschadigd worden. Je kunt hiervoor bv partion manager gebruiken, die heeft daarvoor een wizard. Die start je vanuit windows.

Het eenvoudigste is echter een partitie aanmaken onder windows en deze vervolgens volledig verwijderen. Daarna tijdens installatie van linux kiezen voor installatie in de ongepartitioneerde ruimte. Als je een fout maakt, ben je echter alles kwijt.

Maar Ubuntu kun je ook installeren binnen windows. Geen geklooi met VMware oid, maar gewoon installeren als elk ander programma.

Op die manier kun je ubuntu ook weer uninstalleren.

Citaat:
Wubi via Windows

Een van die barrières is verwijderd met behulp van de integratie van Wubi, een op Windows gebaseerde installer die al langer verkrijgbaar was, maar nu voor het eerst is geïntegreerd in de release.

Wubi zorgt ervoor dat Ubuntu wordt geïnstalleerd als één groot bestand op een Windows-partitie, in tegenstelling tot de verschillende partities die hier normaliter voor nodig zijn. Shuttleworth: "Dit haalt een aanzienlijk aantal risico's weg met betrekking tot het toevoegen van Ubuntu aan een bestaande Windows-installatie. Wubi maakt het ook mogelijk om Ubuntu te verwijderen met behulp van de optie Software verwijderen binnen Windows.

Geplaatst:
Origineel bericht van: jacobus
je kunt linux installeren zonder dat andere partities beschadigd worden. Je kunt hiervoor bv partion manager gebruiken, die heeft daarvoor een wizard. Die start je vanuit windows.

Ik wil dar graag aan toevoegen dat je voordat je partitioneert EERST een backup maakt van je data. Het kan nl ook fout gaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen