Ga naar inhoud

Polyester Schotel beschadigd/verweerd - Repareren mogelijk?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een schotel van 3.4m op een van de blokken staan.

Aan de bovenkant zit een kleine scheur (+/- 20cm) en de coating is voor een vrij groot deel weg. Als de zon erop staat en ik sta erachter kijk ik er 'dwars doorheen'. Ik denk dat ongeveer 1/4 tot 1/3 van de coating eraf gewaaid/gezond/geregend is.

Kan ik dit herstellen? En zo ja met wat?

Het probleem is namelijk dat bij de minste regendruppel het signaal al gelijk wegvalt terwijl wij in het andere blok veel meer regen moeten hebben voordat hetzelfde gebeurt. Het andere blok waarbij de schotel wel in orde is.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

• Moderator
Geplaatst:

Googel even op "polyester repareren", daar staan een paar tips.

en daarna met reflecterende folie of gaas bekleden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Om het daarna met reflecterende folie of gaas te bekleden zal niet erg veel nut hebben lijkt mij. Normaal gesproken zit het reflecterende gaas in de polyester verwerkt op een zodanige wijze dat het gaas mooi egaal vormgegeven is maar als je het gaas er nu boven op gaat leggen denk ik niet dat het dan mooi in een lijn ligt met het overige gaas. Ik zit mij eigenlijk af te vragen of het bestaande reflecterende gaas ook aangetast is als deze nog wel goed is dan is het afwerken met polyester al voldoende. Gewone polyester om een deuk in een auto of boot te reparen is dan al voldoende mits er geen metaal in verwerkt is. Naderhand de gehele schotel opschuren met staalwol en in de primer zetten en 'm vervolgens aflakken met een gewone buitenverf welke je ook voor kozijnen of deuren gebruikt.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjattuh
Ik heb hier een schotel van 3.4m op een van de blokken staan.

Aan de bovenkant zit een kleine scheur (+/- 20cm) en de coating is voor een vrij groot deel weg. Als de zon erop staat en ik sta erachter kijk ik er 'dwars doorheen'. Ik denk dat ongeveer 1/4 tot 1/3 van de coating eraf gewaaid/gezond/geregend is.

Kan ik dit herstellen? En zo ja met wat?

Het probleem is namelijk dat bij de minste regendruppel het signaal al gelijk wegvalt terwijl wij in het andere blok veel meer regen moeten hebben voordat hetzelfde gebeurt. Het andere blok waarbij de schotel wel in orde is.

Een scheur van 20 cm in een 340cm schotel, en daar een beetje coating af zou net "het" verschil moeten maken tijdens regen.
De versterking van de schotel is in verhouding met het reflector oppervlak. In jouw geval is het reflector oppervlak wat beschadigt is relatief klein ten opzichte van het totale oppervlak, dus zal het weinig tot niets uitmaken op de versterking. Versterking van de schotel == regen reserve.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Een schotel van 3.4m en bij de minste reggendruppel al geen signaal meer.

3.4m vs. 0.45m, 0.45m wint.

Staat hij nog wel goed uitgericht? Lijkt mij heel waarschijnlijk dat dat niet meer zo is.

Hoe groter de schotel, des te nauwkeuriger het uitrichten moet gebeuren.

Al gecontroleerd?

Reflecterende materiaal zit in de gelcoat? Denk ik niet, maar vraag je leverancier.

Polyester kan niet tegen uv-licht. Ook de gelcoat niet, die gaat zogenaamd verkrijten. De schotel zou gelijdelijk aan steeds slechtere prestaties leveren totdat het reflectiemateriaal na 20 tot 30 jaar, in zijn geheel met de gelcoat is verdwenen.

Schotel heeft zijn optimale vorm veloren? Zou best wel eens kunnen.

De schotel behoud zijn vorm zolang de oppervlaktespanning intact blijft. Echter door de scheur is bij jouw schotel de oppervlaktespanning verbroken.

Maar waardoor is de breuk ontstaan?

Laminaat van de schotel (plaatselijk)te dun?

Vibraties door de wind?

Schotel onder spanning gemonteerd?

Gelcoat te dun waardoor de uv-straling het laminaat heeft verzwakt?

Het reparen van de breuk zelf is makkelijk genoeg, matje aan de voorkant, matje aan de achterkant, likje topcoat, klaar.

Maar het zelf weer terugbrengen in zijn originele vorm, is zo goed als onmogelijk. De schotel zou teruggeplaatst moeten worden op de mal waarop hij is gemaakt en dan met een krimpvrije hars, dus geen polyester, repareren.

Een goed polyesterproduct, en dan ook nog in statische opstelling, zou minimaal 20 jaar mee moeten gaan.

Een scheur in je schotel zou absoluut niet mogen voorkomen.

Neem in ieder geval hierover contact op met je leverancier/installateur en probeer de scheur onder garantie gerepareerd te krijgen.

Wil/moet je toch zelf aan de slag, zul je, voor je iets gaat doen, eerst moeten weten wat de oorzaak van het signaalverlies is om te kunnen bepalen hoe je moet repareren.

Cubecafe/Relook/IPBOX910, Visiosat Bisatellite HB/A1/A2/A3

Geplaatst:

Ik zit in Turkije en de schotel zal een jaar of 5 oud zijn. De 0.45 schotel heeft hier dus geen zin voor Astra.

Waarom hij gebarsten is... sja hij staat direct aan de kust en het kan hier soms stormen als een gek. Ik vermoed dus dat een van de stormen (misschien in combinatie met verkeerd gemonteerd) de oorzaak zal zijn geweest. Daarnaast zal het mij ook niets verbazen als het een veel oudere schotel is en als nieuw is verkocht.

Ook lijkt hij idd zijn vorm kwijt te zijn, hij is precies aan de bovenkant gescheurd en lijkt meer op een ei dan een pannekoek.

Ben dus bang dat de vereniging maar een nieuwe moet kopen. Nu kost hier een schotel van 3.4m met plaatsen en alles erbij slechts 1000 euro wat dan voor een VVE met 76 appartementen wel weer meevalt.

Maar ja, had hem liever gerepareerd en die 1000 euro weer aan iets anders besteed.

Thx voor de tips.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen