Ga naar inhoud


Extreme slijtage van remblokken


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een Opel Corsa en ik heb een probleem met de remmen van mijn auto.

De remblokken van de rechter voorrem slijten zo hard, dat ze nauwelijks 10.000 km meegaan. Daarna is de blok helemaal op. De overige remblokken zien er nog prima uit.

 

Ik ben ermee naar de garage geweest en daar wisten ze me te vertellen dat de remblauw rechtvoor bleef hangen, waardoor de remblok langzaam weggesleten is. Er zijn toen nieuwe remblokken opgezet, maar naar 10.000 km weer hetzelfde probleem.

 

Toen werd de remklauw als schuldige aangewezen en zijn de remblokken en klauw kostenloos vervangen.

 

Nu, na zo'n 6000 km is het weer hetzelfde probleem.

De remblok rechtsvoor klinkt alsof er een flinke schep zand tussen zit en maakt een schrapend geluid tijdens het remmen.

 

Wat zou nu de oorzaak van het euvel kunnen zijn?

Is het mogelijk dat de remschijven rechtsvoor extreme slijtage veroorzaken?

Als iemand een idee heeft, dan kan ik dit voorleggen aan de monteur in de garage.

 

 

mvg,

The Iron Maiden

 

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


D'r zit toch geen slag op de wielhouder/remschijf?

Zodat de remschijf kontinue tegen de remblok schuurt al rijdend?

Als je geremd hebt, worden de remblokjes daarna teruggeduwd, weg van de remschijf?

Heeft U al na een rit eens gevoeld aan de linker en rechterkant vooraan, van de remblok, zijn beiden gelijk in temeratuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wat zou nu de oorzaak van het euvel kunnen zijn?
De oorzaak is dan bijna altijd een verouderde remslang wiens rubber aan de binnenzijde is uitgezet de vloeistof niet terug kan stromen daardoor komt de nieuwe zuiger in de nieuwe klauw nog steeds niet lekker terug.
Ik wed dat je opel ook al een paar jaartjes meegaat dan doet dit zich voor.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het kan ook een verkeerde rijstijl zijn. Te lang en te langzaam remmen verhit de blokken ook waardoor "verglazing" voorkomt. Vooral oudere rijders en vrouwen doen dit langzaam remmen vaak.

 

Of de rem aanloopt kan je zelf testen door de auto op te krikken zodat het wiel los van de grond komt. Dan aan het wiel draaien en die moet dan mooi rond draaien zonder aan te lopen.

Even op de rem trappen en meteen nog eens aan het wiel draaien.

Loopt het wiel niet vrij op een bepaalde punt dan kan idd de schijf krom zijn.

 

Of je remmen in balans zijn kan je testen door te rijden op een stille weg en dan tijdens het remmen voorzichtig de handen van het stuur te halen. De auto moet dan gewoon rechtdoor blijven gaan. trekt hij naar links of rechts dan klopt er iets niet.

 

Het hoeft niet perse de verdachte remklauw te zijn. Als de andere klauw blijft hangen (dus minder remt) dan wordt de klauw die je nu verdenkt harder aangesproken waardoor deze remblokken sneller slijten.

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact hetzelfde probleem heb ik gehad met mijn Peugeot.

 

Een monteur van de oude garde heeft mij toen uitgelegd

dat dat twee oorzaken heeft:

 

1) met rechtsvoor rijd je (althans binnen de bebouwde kom)

door meer plassen

 

2) door het toepassen van verschillende metalen voor

cylinder en zuiger ging de aluminiumcylinder 'rotten'

en liep de zuiger vast.

 

Hij heeft de zuiger/cylinder ingesmeerd met (weet niet zeker meer)

koper- en/of molybdeenvet en daarna was het verholpen.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
door het toepassen van verschillende metalen voor
cylinder en zuiger ging de aluminiumcylinder 'rotten'
en liep de zuiger vast.

Hij heeft de zuiger/cylinder ingesmeerd met (weet niet zeker meer)
koper- en/of molybdeenvet en daarna was het verholpen.

Hij heeft al een nieuwe remklauw erin toch .
Dat heet remmen vet en is hitte bestendig.
Verder is de zuiger van staal meestal en de remklauw gietyzer tenzij we over een dure auto praten.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik wed dat je opel ook al een paar jaartjes meegaat dan doet dit zich voor.


Het is een auto uit 2000, met 150.000 op de teller


Citaat:
Het kan ook een verkeerde rijstijl zijn. Te lang en te langzaam remmen verhit de blokken ook waardoor "verglazing" voorkomt. Vooral oudere rijders en vrouwen doen dit langzaam remmen vaak.


Ik ben geen oude vent (nou ja, bijna 30 wink en waarom treedt het dan niet op bij beide remblokken?

mvg,
The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de remschijf niet beschadigd. Als remblokken te laat worden vernieuwd en geheel zijn weggesleten dan krijg je bij remmen staal op staal en beschadigd de remschijf dusdanig dat nieuwe remblokken veel sneller slijten. Aangezien de remklauw vervangen is neem ik aan dat het niet komt omdat de cilinder blijft plakken. Iets wat je trouwens merkt want als je dan het stuur los laat gaat de auto niet meer rechtdoor zoals het hoort. Trekt de auto naar de kant waar de problemen zijn dan blijft de cilinder wel plakken en zou je ook de hoofdremcilinder nog kunnen verdenken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gigantaandemuur heeft je de meest voor de hand liggende oplossingen gegeven.

Bijna alle andere oplossingen moeten door een beetje beunhaas al worden ontdekt.

Het vrij komen van de remmen is een eerste vereiste na het los laten van het rem pedaal.

Laat je (hele)rem leiding op eventueel vacuüm verlies meten incl. hoofrem cilinder(eerdere optie)

 

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga liever naar problemcar.nl

Daar worden vragen beantwoord door zowel amateurs als

professionals op autogebied.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto trekt niet naar rechts of links als ik rem of het stuur los laat, dus de rem blijft niet hangen denk ik.

 

Het lijkt me nu het meest waarschijnlijk dat de remschijf de boosdoener is. Is het mogelijk om remschijven te verwisselen naar van voor naar achter of links naar rechts? Als ze in de garage zeggen dat het daar niet aan ligt, dan kan ik ze laten verwisselen. Als dan het probleem ook verschuift weet ik genoeg.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slepende remblokken komt vaak voor als de remblokken precies passen.

Bij mijn renault pak ik bij nieuwe remblokken altijd eerst de haakse slijper en schuur een stuk van de nokjes weg zodat ze lekker soepel door de geleiders lopen.

Doe ik dat niet dan lopen ze binnen de kortste keren vol met remstof en zitten ze weervast.

Nu er wat meer ruimte is kunnen ze wat meer bewegen waardoor het remstof er tussenuit valt en gaan ze zo'n 60.000Km mee zonder dat ik bij elke APK weer aan het sleutelen ben.

 

suc6

 

Grrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van voor naar achter kan niet achter zit heel wat anders.

Links rechts kan wel dacht ik.

Maar als de schijven er beide netjes uitzien dus zonder rond meelopende groeven op t remvlak aan beide kanten zou ik me de moeite besparen.

Anders is t het proberen waard.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...