Ga naar inhoud

ubuntu lts 6.06 installatie problemen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben bezig met het installeren van een ubuntuserver.

Nu ben ik op het volgende punt aangekomen en loop ik vast:

Code:

# vim /etc/apt/sources.list

# Vim / etc / apt / sources.list

Haal de hekjes weg voor alle:

Maar welke hekjes haal ik weg en hoe sla ik op, dat lukt mij echt niet.

Ik heb overal gezocht maar loop hier vast, wie kan mij helpen.

Geplaatst:

Open een terminal en type:

vi /etc/apt/sources.list

Maar ehm, waarom ben je een (zeer) oude versie aan het installeren? Je kan beter Ubuntu 8.04LTS downloaden en installeren...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

@gizomba

zit je in root?

anders even commando:

Code:
sudo vim /etc/apt/sources.list 

door op de knop insert te drukken kom je in het scherm en kun je de # voor deb weg halen.

druk op shift dubbel punt w voor op slaan en shift dubbel punt q om te verlaten.

voobeeld opslaan

Code:
:w

voorbeeld exit

Code:
:q
Geplaatst:

Dit probeer ik dus nu al een paar keer en ik zie de commando, maar er gebeurd verder niks.

Hoe kan ik zien dat het opgeslagen is?

Ook na :q gebeurd er helemaal niks.

Ik begrijp er niks meer van

Het is gelukt, moest eerst escape en dan :wq, nu ga ik verder.

bedankt voor de hulp

Geplaatst:

Gebruik gewoon nano in plaats van vi. is veel gebruiksvriendelijker.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

Niet onaardig bedoeld hoor. Maar nu zie je gelijk waarom veel mensen direct vastlopen met Linux.

Dat gehannes met configuratiebestanden met editors (het mag die naam niet eens dragen) uit het jaar kruik is niet meer van deze tijd.

Kijk eens of je Midnight Commander erop hebt staan. Zit tenminste een normale editor in.

En ik zou de laatste versie van Ubuntu nemen. Wellicht kans dat het daarin net wat makkelijker gaat.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Ook niet onaardig bedoeld, maar wat een onzin cry De beste man loopt even vast met vi, maar dan gebruik je toch nano, joe, jed, emacs, mcedit, etc...

Als je onder Vista in de problemen komt, is je laatste mogelijkheid edlin, en geloof me, het bied slechts een fractie van de mogeljkheden van vi. Daarom wordt onder Linux nog gewoon vi gebruikt, het kan alles wat je met een editor moet kunnen, terwijl je van edlin nooit meer iets hoort...

Configuratie bestanden met texteditors configureren is verschrikkelijk handig en overzichtelijk. Natuurlijk ook een stuk betrouwbaarder in vergelijking met binaire configuratie bestanden. Een grafische 'configuration editor' is vaak ook aanwezig en erg handig voor mensen die niet (willen) weten wat ze doen.

Geplaatst:

Edlin??

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:

Natuurlijk ken ik die ook. En geen hond gebruikte dat ding omdat het de naam editor niet eens mag dragen (net als VI).

Ik gebruikte natuurlijk Norton Commander. Vandaar het advies voor MC.

De opmerking dat je edlin nodig hebt bij een vastgelopen Vista gaat volledig mank.

Geplaatst:

Het feit dat een programma "alles" kan maakt het nog geen goed programma.

Bijvoorbeeld dat je onzinnige commando's uit je hoofd moet leren is niet meer van deze tijd. Ook niet als daar inmiddels een grafisch schilletje voor gemaakt is.

Als de Linux ontwikkelaars hier meer aandacht voor zouden hebben, dan kan het pas echt een goed alternatief voor Windows worden.

Geplaatst:

Wat je schrijft is natuurlijk kinderachtig en onzin. Linux en Windows zijn niet meer dan een basis met tools om software op te draaien waarmee je je computer productief maakt.

Je stoort je aan vi en vind het niet van deze tijd, maar vi doet gewoon wat een editor moet doen. Het zit ook nog eens logisch in elkaar. En als je je al zo stoort aan vi zijn er talloze alternatieven, console only in een MDA, grafisch of zelfs beide, al dan niet lokaal of remote over wat voor network dan ook.

Dat je voor Linux commando's moet leren is onzin. Je kunt ook gewoon alles vanuit KDE of een willekeurige desktop environment doen. Dat de topicstarter een commandline distro kiest, zal vast een reden hebben, maar hij kan alsnog een GUI of TUI installeren als hij wil, of een grafische server distro pakken of...

De grap is dat Linux jaren voor ligt op mogelijkheden, networking en een echte multi user omgeving verschaft. Het zal nooit een alternatief zijn als je een slecht bedacht, daardoor onveilig en zelfs duur operating system zoekt. Linux is -denk ik- ook het best gedocumenteerde OS, waar dingen mee kunnen die onder Windows niet mogelijk zijn of enorm duur zijn...

Het staat je natuurlijk vrij om voor Windows te kiezen, maar het feit dat jij van Linux veel zaken niet weet, niet begrijpt, en of moeilijk vind, maakt Linux natuurlijk geen slecht OS.

Geplaatst:

Vorige week, een demo gegeven met de laatste Ubuntu (8.10) desktop. Dit is een volledige grafische installatie.

Alleen als de cd boot moet je in een text based scherm aangeven of je de live of install wil starten.

Voor de linux leek aan wie ik de demo gaf was het volledig te volgen.

Rekordc

PS Ubuntu serverversie is wel helemaal text based.

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen