MikeBsc Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Dag satvrienden! Zojuist heb ik een schotel geplaatst (Triax 78cm met DUO-LNB) Het uitrichten was erg lastig, maar met een satfinder werd de klus eenvoudig geklaard. Maar helaas het werkt niet zoals ik wil, ik ontvang alleen maar Oost-Europese zenders. Verder zijn er nog wat eigenaardigheden, op Astra 3 ontvang ik niets, op Astra 2 wel. Heeft één van jullie misschien een oplossing hoe ik bijvoorbeeld BVN kan ontvangen? Ps. de ontvanger is een tf4000PVR (Topfield) Michael / PA4MW
Rico H Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Je hebt een duo blok,dus waarschijnlijk is die bedoeld om de Astra 1 op 19 graden oost en de Astra 3 op 23,5 graden oost te ontvangen.. Nu heb jij het over Astra 2, en die zit op 28 graden oost.. Dus hier klopt iets niet. Verder heb je het over Oost Europese zenders die je wel ontvangt, noem die zenders eens zodat we kunnen nazoeken welke satelliet jij ontvangt. Als je meerdere satellieten wilt ontvangen, zul je op je TF4000PVR de juiste diseqc-instellingen moeten maken. Hoe heb jij deze instellingen staan ?? Rico Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e
MikeBsc Geplaatst: 21 maart 2009 Auteur Geplaatst: 21 maart 2009 Hoi Rico, Thanks voor je antwoord! Inderdaad is het blok voor de 19,2 graden en 23,5 graden oost. De disec instellingen staan op 1/4 voor Astra 1, 2/4 voor Astra 2 en 3/4 voor Astra 3 (hoop dat ik dit goed heb gedaan :-)) Verder is het signaal op Astra 3 bar slecht (52%) Zenders welke ik ontvang zijn o.a. Speda TV, TV2/Nord en Belsat TV. Michael / PA4MW
Elwin Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Dat is wel apart. De zenders die jij noemt zitten allen op een andere satelliet. TV2 Nord vind ik op Thor (0,8°W), Belsat TV zit op Astra 1 (19,2°O) en Speda TV zit op zowel EuroBird 9A (9,0°O) als op Hotbird (13°O) en de Atlantic Bird (12,5°W) Waarschijnlijk zit je met uitrichten op Hotbird en Astra 1, in plaats van Astra 1 & Astra 3. Hoe je dan ook nog TV2 Nord kunt ontvangen is me niet echt duidelijk...
MikeBsc Geplaatst: 21 maart 2009 Auteur Geplaatst: 21 maart 2009 Hoi Elwin, Bedankt voor je antwoord! Ik snap er echt niets van. Ik ben even aan het kijken waar alle zenders vandaan komen. Ik ontvang bijvoorbeeld ook C Music. Deze zender, ik citeer is "free to air af te halen op Eurobird 9 op 9 graden oost" Ik ga grote vraagtekens zetten bij de plaatsing. Volgens mij heb ik de schotel totaal verkeerd uitgericht. Gekke is wel dat de satfinder hevig begon te piepen en de schotel ongeveer net zo staat uitgericht als de schotel van de buurman Michael / PA4MW
Rico H Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Je hebt dus een blok voor 2 satellieten, toch vertel je dat je diseqc voor 3 satellieten hebt ingesteld, dit klopt al niet... Verder noem je zenders die veelal op veel westelijker satellieten zitten, dus ik denk dat je de schotel meer naar het oosten dient te zetten, de transpondersettings dient goed te zetten en ook je diseqc instelling dient goed te zetten.. Kijk eens op http://nl.kingofsat.net/index.php en kies de bovenin de satellieten die je met jouw lnb zult ontvangen (19,2 en 23,5 Oost), hier vind je ook de transponders met alle gegevens. Als je nu eerst met 19.2 zenders begint en die werken goed, dan kijk je verder naar 23,5. Lukt het eerste wel en het tweede niet, dan ligt dit waarschijnlijk aan je diseqc-instelling.. Let op dat je ook altijd een aktieve transponder per satelliet kiest. Rico Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e
MikeBsc Geplaatst: 21 maart 2009 Auteur Geplaatst: 21 maart 2009 Hoi Rico, Hartelijk dank voor je antwoord! Ik zie dat u ook een TF4000PVR heeft. Ik ben nog een echte beginner met het sat gebeuren, dus heb ik gelijk een vraag. Astra drie staat niet standaard in de TF, dus heb ik Kopernikus3 gepakt en hierin transponder 11944 / 27500 gezet. Heb ik dit überhaupt goed ingesteld, of gaat het hier al mis? Michael / PA4MW
Rico H Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Origineel bericht van: MikeBsc Gekke is wel dat de satfinder hevig begon te piepen Jouw satfinder begint altijd te piepen als ie maar een willekeurig signaal ontvangt... Jij moet de juiste transponder invoeren van de zender die je wilt ontvangen op de juiste satelliet, vervolgens ga je de schotel draaien totdat je signaal hebt. Dan kun je met de andere zenders die je ontvangt controleren op je op de goede satelliet zit via die Kingofsat of Lyngsat... Let op, op verschillende satellieten worden vaak (bijna) dezelfde frequentie's gebruikt, dus kijk goed naar welke zenders je ontvangt en vergelijk dit met die websites die aangeven welke satelliet die zenders worden uitgezonden. Rico Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e
Rico H Geplaatst: 21 maart 2009 Geplaatst: 21 maart 2009 Origineel bericht van: MikeBsc dus heb ik Kopernikus3 gepakt en hierin transponder 11944 / 27500 gezet. die Kopernikus was de voorloper van Astra 3, dus die kun je gebruiken... moet je wel je Diseqc instelling daarop goed hebben staan. Maar als je de regionalen wilt ontvangen, dan dien je 11914 mhz horizontaal en 27500 in te stellen voordat je gaat de ontvanger laat zoeken. Rico Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e
MikeBsc Geplaatst: 21 maart 2009 Auteur Geplaatst: 21 maart 2009 Hoi Rico, Hartelijk dank voor je berichten! Zo langzamerhand begin ik het vermoeden te krijgen dat ik de satteliet compleet verkeerd heb gericht (ja, ik was vroeger blond, haha). Veel van de zenders die ik ontvang schijnen van Sirius 4.8E te komen. De rest van Eurobird 9.0E. Verschil tussen de twee is 4,2 graden, verschil tussen 19,2 en 23,5 is 4,3 graden. Mystery solved! Kennelijk staat de LNB op Sirius en Eurobird gericht. Opzich hebben die Russische zenders ook wel wat, maar ik denk dat ik morgen maar even ga hobbiën en de schotel verder naar het oosten draai :-) Michael / PA4MW
MikeBsc Geplaatst: 22 maart 2009 Auteur Geplaatst: 22 maart 2009 Kleine update: probleem is verholpen :-) De schotel stond inderdaad uitgericht op Sirius. Allen hartelijk dank voor jullie hulp! Michael / PA4MW
Gast aawsum Geplaatst: 25 maart 2009 Geplaatst: 25 maart 2009 Helemaal goed. Wel heel herkenbaar, afgelopen weekend mijn sat set geinstalleerd, harstikke mooi signaal (98%), maar alleen vreemde zenders en geen beeld erbij. Er een nachtje over geslapen, daarna stug de schotel wat naar links gedraaid, et voila, toen had ik wel de astra 1 en de 3. Het blijkt dat met name de hotbird en de astra 1 vrij dicht bij elkaar zitten, als je met een duo lnb je schotel uitricht, en dan heb je wel ontvangst en een goed signaal, maar gewoon het verkeerde signaal. Wellicht goed om te weten voor de nog na ons komende newbies ps. overigens heb ik de schotel met een handkompasje uitgericht (en dus niet met satfinders enzo), wat ook prima heeft gewerkt voor de satelieten die ik nodig had.
Wielleke. Geplaatst: 26 maart 2009 Geplaatst: 26 maart 2009 De eenvoudigste en snelste mannier vind ik nog steeds, eerst je schotel voorzien van een normale singel LNB optimaal op Astra 19,2 gr. uitrichten, en daarna pas de singel LNB vervangen door de Duo LNB. Hobby gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
MikeBsc Geplaatst: 27 maart 2009 Auteur Geplaatst: 27 maart 2009 Hihi, ja het klopt inderdaad (zo weet ik nu) dat Astra en Hotbird dicht bij elkaar zitten. Ik heb een handig programma gevonden om eenvoudig sattelietposities te kunnen bepalen. Het programma heet Orbitron en is gratis te downloaden: http://orbitron.software.informer.com/ Met dit programma kon ik makkelijker bepalen hoe ik mijn schotel moest draaien. Bleek dat tussen Sirius en Astra nog Hotbird zat. Dus moest de satfinder tijdens het draaien tussentijds gaan piepen voor ik op Astra kwam, en inderdaad... Ik had Hotbird te pakken. Nog even verder draaien, en eindelijk Astra op 99% kwaliteit en 94% signaal. Nog even finetunen en het draait al een aantal dagen super :-) Ik moet wel zeggen dat de satfinder erg handig was. Binnen een minuut stond de schotel goed uitgericht, terwijl ik het zonder na een uur klooien nog niet voor elkaar had (erg he, hihi) Wat ook misschien een handige tip is het gebruik van kleine PMR portofoontjes voor de communicatie. Je kan dan gemakkelijk communiceren met iemand in de huiskamer, of waar de tv ook maar staat, zodat diegene een indicatie van het signaal kan geven, en je de buren niet gek maakt door hard te schreeuwen "en wat is het signaal nu"!?!? Haha Michael / PA4MW
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen