Ga naar inhoud


Schotel uitgericht op vakantie: een schot in de roos!


Neptunus

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar zomer iets meegemaakt op schotelgebied wat ik graag met jullie wil delen.

 

Ik neem altijd mijn 60 cm. schoteltje mee met vakantie. Zo heb ik al in half Europa satellietontvangst gehad, erg leuk.

 

Maar goed, vorig jaar zaten wij in de buurt van Bayonne, zuid Frankrijk tegen de Spaanse grens aan.

 

Ik installeer de dreambox en sluit alles aan, zo op het oog zet mijn driepoot plus schotel een beetje in de richting van de 19.2 graden oost, zet er even een simpel satfindertje tussen en wil gaan zoeken, ik zet de TV aan op BVN en wat denk je, BEELD! smile In één keer de schotel goed uitgericht, werkelijk alles stond goed! Schoteltje even vastschroeven en kijken maar. Hoe groot is de kans dat zoiets voorkomt? confused

 

En dat terwijl ik meestal een uur zit te kloten met het zoeken van de juiste satelliet.

 

Hebben jullie wel eens zo iets meegemaakt? confused

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Hoe groot is de kans dat zoiets voorkomt

In totaal 360 graden.

uitgaande dat je wel wist welke kant je op moest richten.

kans 1 op 180 :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nee dat heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Wel stond ik zo´n 2 jaar geleden in Madagascar met een 2,5 mtr schotel te werken en moest 68,5 oost opzoeken. Intelsat 7/10. Ik had wel een kompas.

De Chinese programma´s CCTV 4/9 etc. transponder werden gevraagd.

Ik had geen kompas en geen enkele referentie.

Komt nog bij dat de satellieten daar in het noorden staan. En hij stond voor mijn verstand in het westen.

 

Fijne dag dacht ik. Toch is het gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik de Hotbird zocht en die gewoon niet kon vinden. Na uren heb ik het opgegeven.

De dag er op nog eens geprobeerd: in één keer raak.....

Ik had toen nog geen satfinder, wel een kompas.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AlanS
Citaat:
Hoe groot is de kans dat zoiets voorkomt

In totaal 360 graden.
uitgaande dat je wel wist welke kant je op moest richten.
kans 1 op 180 :-)


Dan vergeet je de elevatiehoek, het ging om een oneffen terrein dus was de kans volgens mij aanzienlijk kleiner dan 1 op 180, toch? confused

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de kans wordt dan alweer een stuk kleiner.

Ik heb ooit uit luiheid zonder satfinder of kompas een LNB bijgeplaatst. Ik meende wel te weten waar die ongeveer moest komen. Dat was ook in één keer raak. Wel grappig dat zo'n delicaat stukje uitrichten soms ook in een keer goed kan gaan smile

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste schotel die ik in mijn leven plaatste stond meteen goed op Astra 19.2 !

 

Ik had wel eerst goed gekeken naar een schotel die 200 meter verderop stond, Triax 78cm op een paal in de tuin gemonteerd, elevatiehoek opgezocht en ingesteld, lnb erop en bekabeling eraan, Topfield aangesloten en meteen beeld !

 

Daarna nog wel iets beter afgesteld en een lnb voor Hotbird en Astra2 erbij gezet, maar dit was toen ook een makkie..

 

Mijn Wavefrontier T55 kostte iets meer moeite, maar met een goede voorbereiding, uitproberen en spelen is dit ook gelukt.

 

Rico

Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste ervaringen met uitrichten was zo'n 8 jaar geleden toen ik in een ontwikkelcentrum voor interactieve TV werkte. Voor een demo aan Joop v/d Ende, John de Mol en nog wat van dat soort kopstukken moest een uplink gerealiseerd worden. Die werd verzorgd door zo'n wagentje, dat werd geleverd met operator. Nou, na 4 uur hadden we nog geen uplink, en iedereen had er al naar gekeken, tot aan de receptioniste toe. Toen dacht ik nog "dat satelliet uitrichten is blijkbaar wel erg moeilijk". Intussen weet ik wel beter smile:D.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn schotel (multitenne) had ik bij de eerste keer ook binnen 5 minuten op de goede plaats,

 

 

nu de schotel verplaatst is zitten er al uren werk in, en nog niet goede ontvangst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dan vergeet je de elevatiehoek,

 

Nou ik ging er van uit dat hij deze wel goed had staan immers staat dat per lokatie vast. Maar zo niet dan is het een supershot in de roos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: dr7000
mijn schotel (multitenne) had ik bij de eerste keer ook binnen 5 minuten op de goede plaats,


nu de schotel verplaatst is zitten er al uren werk in, en nog niet goede ontvangst


Mast absoluut waterpas geplaatst??? Vrij uitzicht richting satellieten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: dr7000
mijn schotel (multitenne) had ik bij de eerste keer ook binnen 5 minuten op de goede plaats,


nu de schotel verplaatst is zitten er al uren werk in, en nog niet goede ontvangst


Mast absoluut waterpas geplaatst??? Vrij uitzicht richting satellieten?



ding hangt met een muurbeugel aan mijn schuur, staat (hangt) waterpas naar alle richtingen dat heb ik meteen goed gecheckt....

vrij uitzicht..... als het goed is wel.... huizen zijn 7 (zoiets) meter hoog schotel staat op 10 meter afstand van huis.... ik twijfel een beetje .....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste satellietervaring was met een heel goedkoop pakket uit een (Duitse) bouwmarkt. De prijs was ongeveer de schotelbreedte in euro's.

 

Schotel, scartkabels, ontvanger, coax, pluggen, regensokjes: alles zat erbij. Maar geen voet of beugel, en ook geen satfinder (want die hadden de setprijs samen bijna verdubbeld smile.

 

Nou staat mijn balkon op het zuiden. Schotel los tegen de muur gezet, blokje hout eronder. Kijken hoe de schotel 3 huizen verderop staat en wisselen van satelliet ging meestal in een minuutje. De eerste keer richten duurde denk ik vijf minuten.

 

Met uitreichten speelt de grootte van de schotel ook mee. Een kleintje luistert heel nauw (want je hebt geen reserve). Een heel grote luistert ook nauw (want je hebt een kleine openingshoek). Daartussen zitten de schotels waarmee je op Astra denk ik 2 of 3 graden speling aan weerskanten hebt. Dat maakt de kans groter dan 1 op 180.

 

Nu heb ik een heuse tegelvoet met een motortje maar die staat helaas nog steeds op het balkon en niet op het dak. En die schotel begint na vier jaar aan een rand een klein beetje te roesten. Nu eens de knoop doorhakken: de 60 cm tegelvoet op het platte dak zetten (niet beschut) en wat voor schotel er dan op, of beter een grote tegelvoet kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...