Gast Allure Geplaatst: 27 maart 2009 Geplaatst: 27 maart 2009 Mijn computer, een Quad Core Dell van oktober 2008, is snel genoeg om zonder stotteren gedownloade 1080p films weer te geven op mijn plasma-tv en LCD-scherm. Maar met surround wil het nog niet lukken. Er zijn weliswaar analoge surroundaansluitingen, maar ik heb liever een externe DAC die via USB wordt aangesloten, om zo de interne geluidskaart te omzeilen en eventuele brom- en aardingsproblemen te voorkomen. (surround via de HDMI gaat helaas ook niet - mijn surround versterker is 10 jaar oud en heeft dus geen HDMI ingang) Kortom een externe DAC met USB aansluiting is benodigd, liefst met 24bits/192Khz ondersteuning, met minimaal zowel een optische als coaxiale digitale uitgang en ondersteuning van Dolby Digital en DTS, liefst ook de HD-surround formaten. Welke DACs zijn aan te raden en hoe bevallen ze in de praktijk?
Psychosammie Geplaatst: 27 maart 2009 Geplaatst: 27 maart 2009 Eh, koop je dan niet liever een fatsoenlijke versterker? En wat is er mis met een goed audiokaartje met digitale uitgang? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
marcel1970 Geplaatst: 27 maart 2009 Geplaatst: 27 maart 2009 Citaat: liefst ook de HD-surround formaten. Via een "ouderwetse" reciever (zonder HDMI met spdif/coax) gaan hd soundformaten niet lukken..op zich zit je dan met je analoge aansluiting (5.1) goed, dan kun je wel lossles (hd)sound weergeven.Dit hoeft zeker niet slechter te zijn dan via spdif. Ik weet niet wat voor moederbord er in je pc zit maar vaak kun je ook los een bracket krijgen met digitale uitgangen, die je aan kunt sluiten op je moederbord via de bestaande geluidskaart. Ik bedoel zo iets als onderstaande plaatje "My next wife will be normal"
Gast Allure Geplaatst: 27 maart 2009 Geplaatst: 27 maart 2009 Ik heb zeker gekeken naar de optie geluidskaarten, maar wat ik zo her en der lees is een externe DAC toch aan te bevelen door de betere geluidskwaliteit. Bovendien zijn interne kaarten storingsgevoeliger. Mijn versterker is de Sony STR-DB930 QS. Hij is al tien jaar oud, maar gebouwd als een tank en functioneert nog net zo voortreffelijk als sinds de dag dat ik hem kocht. Wat dat betreft is er eigenlijk nog geen reden om hem te vervangen, daar volgens mij de meeste bluray schijven toch nog voornamelijk 'standaard' dolby digital en DTS hebben. Komt bij dat met een losse DAC, ik deze ook op bijvoorbeeld een laptop aan kan sluiten.
DeDream Geplaatst: 27 maart 2009 Geplaatst: 27 maart 2009 Volgens mij zijn de meeste dac's twee kanaals omzetters met alleen een pcm signaal als ingangssignaal (mogeljke uitzonderingen daargelaten maar meerkanaals dac's zijn dure apparaten). Wil je een meerkanaals oplossing dan zul je voor een receiver moeten gaan. Verder gaan de meeste usb dac's max tot 96Khz voor zover ik weet. Een goed site met informatie over dac's is head-fi.org: http://www.head-fi.org/forums/f5/usb-dac...e-price-400757/ Wil je een goede usb dac dan zou ik zeker de Cambridge Audio DacMagic gaan proberen. Een zeer goede oplossing voor niet te veel geld (zo rond de €400). Bedenk wel dat het ingangssignaal tot 24 bit/96kHz gaat terwijl alles wordt omgezet naar 192 Khz. Een test vind je op hifi.nl. Wil je een 192Khz kwaliteits dac dan zul je dieper in de buidel moeten tasten (Benchmark DAC1 USB voor $1275). Wil je goedkoper dan is de Trend Audio UD-10.1 USB Audio Converter een oplossing (maar geen 96Khz maar max 48 Khz). Er zijn ook een aantal redelijk betrouwbare import oplossingen direct uit China maar dan zul je je moeten verdiepen in de materie: http://www.head-fi.org/forums/f5/review-zero-24-bit-192khz-dac-headphone-amp-pre-amp-269458/ saluti, DeDream
Gast Allure Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Bedankt voor je info, ik ga dat eens doornemen. Ik had me trouwens vergist in de vereisten, 24/96 ondersteuning is ook voldoende. Wat betreft surround, er zijn zeker DAC's die in ieder geval Dolby Digital en DTS als passthrough kunnen doorgeven, dan doet de receiver verder het werk.
DeDream Geplaatst: 28 maart 2009 Geplaatst: 28 maart 2009 Ja daar heb je volkomen gelijk in: passthrough is mogelijk maar daarmee houd je het probleem van de receiver. Ik zou ook de Beresford TC-7520 DAC aan het rijtje toevoegen. Heb daar net hele goede berichten over gelezen (op head-fi.org en op theartofsound.net). Het is een zeer goede usb dac met 24/96 of zelfs 192Khz ondersteuning met zeer goede headphone amp en variabele output (dus met volume regeling zodat hij ook als voorversterker is te gebruiken net als de Benchmark DAC1 USB). gr DeDream
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen