Ga naar inhoud

[DM800HD] Wanneer wordt de de-interlacer gefixed?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weet iemand wanneer de deinterlacer drivers geupdate worden? Het is wel irritant dat de TV het moet doen want in principe zou de doos dit ook perfect zelf kunnen doen.

Ook is de kwaliteit van de scaler ver ondermaats. Dit word enigzins goedgemaakt door de autoresolution plugin maar dit is natuurlijk geen juiste oplossing.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Geplaatst:

vraag het eens op het dmm forum, daar zullen ze het vast weten wat ze aan het doen zijn

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:

DMM heeft in februari de drivers verwandert waardoor het met de deinterlace beter gaat. Ooit eens een "moderner" image getest?

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Ik heb NewNigma 2.4 draaien met de nieuwe drivers ingebouwd. Alleen ik merk nog geen verbeteringen bij scrollende teksten. Daan gaat hij om de 5 seconden goed en trillend. Meerdere mensen last ervan?

Geplaatst:

ik zou dab toch echt de de-interlacer uitzetten.

En ik heb er ook geen moeite mee dat de tv de-interlaced in plaats van de box, de tv is per slot van rekening vele malen duurder, dus is het logisch dat die dat beter doet.

Op de tv kan je meestal zelfs verschillende de-interlace opties gebruiken. Op de dm800 is het slechts aan of uit.

Geplaatst:
Origineel bericht van: pieterg
ik zou dab toch echt de de-interlacer uitzetten.
En ik heb er ook geen moeite mee dat de tv de-interlaced in plaats van de box, de tv is per slot van rekening vele malen duurder, dus is het logisch dat die dat beter doet.

Niet zozeer duurder maar een tv heeft een dedicated chip die voor de-interlacing en scaling zorgt, de processor van de Dreambox moet het "er bij" doen. Als je een goede tv hebt dan wint geen enkele receiver het wat betreft de-interlacen en upscalen. Zelfs de 8000 niet. De scaler van mijn Pioneer plasma is gewoon een klasse beter.

Ik ben dus superblij met de optie om de de-interlacer uit te kunnen zetten, en dat zou iedereen moeten zijn. Bij de meeste andere merken receivers kan dat namelijk niet en ben je levenslang veroordeeld tot de de-interlace kunsten van de receiver zelf.
Geplaatst:

Jij hebt inderdaad een pracht TV met hele dure electronica maar ik heb een simpele Tatung TV waarbij ik merk dat de de-interlacer van de DM800 het beter doet dan die van mijn TV. En in principe kan een decoder het ook prima af. Het voordeel van de dreambox is dat deze volledig programmeerbaar is en ik verwacht daarom ook veel van het apparaat naar mate de drivers beter worden. Het is echt nog een begin stadium product, vooral wat software betreft.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Obi Wan
Jij hebt inderdaad een pracht TV met hele dure electronica maar ik heb een simpele Tatung TV waarbij ik merk dat de de-interlacer van de DM800 het beter doet dan die van mijn TV.

Dan zou ik hem in jouw geval aan laten staan.
En mensen waarbij de de-interlacer van de tv beter is, zetten hem op de box uit.

Citaat:

En in principe kan een decoder het ook prima af. Het voordeel van de dreambox is dat deze volledig programmeerbaar is en ik verwacht daarom ook veel van het apparaat naar mate de drivers beter worden. Het is echt nog een begin stadium product, vooral wat software betreft.

de de-interlacer is hardware, dus aan of uit, meer keuze krijg je niet.
Geplaatst:
Origineel bericht van: pieterg

de de-interlacer is hardware, dus aan of uit, meer keuze krijg je niet.

Misschien kun je wel firmware uploaden naar de chip. Ik heb een zeer ernstig vermoeden dat de "bootloader" precies dat doet.

En wellicht zijn er nog wat parameters te tunen die op dit moment niet via de driver naar userspace bereikbaar zijn gemaakt danwel nog niet optimaal worden ingesteld.

Ik begrijp overigens nog niet helemaal hoe je het voor elkaar gaat krijgen om de TV te laten deinterlacen? Als ik deinterlacing op de dreambox uitzet, dan gaat niet opeens mijn TV de-interlacen, met als gevolg de beruchte kam-effecten.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter

Ik begrijp overigens nog niet helemaal hoe je het voor elkaar gaat krijgen om de TV te laten deinterlacen? Als ik deinterlacing op de dreambox uitzet, dan gaat niet opeens mijn TV de-interlacen, met als gevolg de beruchte kam-effecten.

Een flatscreen de-interlaced automatisch ieder inkomend interlaced signaal, simpelweg omdat een digitaal panel van nature progressive is. Interlaced weergeven kunnen ze niet. Uitgezonderd bepaalde Hitachi en Philips plasma's (die een Hitachi Alis panel gebruiken), deze geven het signaal daadwerkelijk interlaced weer zoals de good old CRT beeldbuis.

Als jij meer jaggies danwel een minder goed beeld ziet op je flatscreen in het geval je de Dreambox interlaced uitstuurt dan wil dat gewoon zeggen dat de de-interlacer van je tv minder is dan die van de Dreambox. (je hebt trouwens jaggies en jaggies, niet iedere jaggie is een interlace fout maar kan ook veroorzaakt worden door de scaler of te veel mpeg compressie)
Geplaatst:

Je hebt natuurlijk deinterlacen en deinterlacen. Als ik interlaced materiaal op m'n computermonitor afspeel, kun je ook zeggen dat het daardoor "deinterlaced" wordt. Met deinterlacing bedoel ik in ieder geval het proces waarbij telkens twee fields zodanig gecombineerd worden dat het zoveel mogelijk eruitziet als progressief. En dat betekent ook liever geen kam-artefacten....

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen