Ga naar inhoud

[DM7025+] Dreambox 7025+ icm QNAP NAS 209 PRO II

Aanbevolen berichten

Gast Roland76
Geplaatst:

Ik ben van plan om binnenkort een Dreambox aan te schaffen, en mijn oog is gevallen op een 7025+ (vanwege de dubbele tuner).

Op internet lees ik dat deze Dreambox gekoppeld kan worden aan mijn netwerk en ook benaderbaar is via NAS.

Ik ben in het bezit van een QNAP 209 PRO II Nas met 2x 1 TB schijf.

Is het mogelijk om rechtstreeks vanaf de Dreambox op deze NAS op te nemen en af te spelen ? Of moet er altijd een harde schijf ingebouwd worden in de Dreambox om de mogelijkheid van de PVR te gebruiken ?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gr.

Roland

Geplaatst:
Origineel bericht van: Roland76

Is het mogelijk om rechtstreeks vanaf de Dreambox op deze NAS op te nemen en af te spelen ?

Gaat perfect, ik heb dezelfde NAS.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Gast Roland76
Geplaatst:

dus het is niet nodig om ook een harde schijf te laten inbouwen in de Dreambox zelf?

Geplaatst:

als je toch al een NAS neemt is dat overbodig

maar kan wel

de zin of onzin van een NAS is ook in andere berichten al eens aan de orde geweest

enkele hebben de dreambox als NAS voor hun netwerk (samba op de dreambox en/of NFS-server loopt)

maar dubbel hoeft niet.

het NAS komt principieel als aardige oplossing naar voren als bruikbare oplossing als je een stroomsparende data opslag in je netwerk wilt/moet

ik heb de NAS 24:7 lopen (eh actief, want lopen doe ik zelf)

en dat is puur afhankelijk van mijn noden en omstandigheden.

maar je moet het zelf gewoon ook voor je overige netwerk acties en afhankelijkheden afwegen.

chiao

Les Djinns (Trentemoeller Remix)

Djuma Soundsystems

Gast Roland76
Geplaatst:

Onze NAS QNAP draait ook 24 uur per dag, dus die hoef ik niet nog aan te schaffen. Aan deze NAS heb ik ook nog 2x 750 GB Seagate schijven hangen, die ik dmv USB heb aangesloten.

Dit zijn de oude schijven uit de NAS, die niet helemaal 'top' waren.

Ik weet alleen niet of de verbinding met deze laatste schijven snel genoeg is voor de Dreambox.

De dreambox zal aangesloten worden op een gigabit switch, samen met mijn PS3. Beide apparaten worden in de meterkast met elkaar (en met de NAS) verbonden met een andere gigabit switch.

Deze laatste Gigabit switch is op haar beurt weer verbonden met de modem van Versatel/Tele2.

Ik weet alleen niet op de modem van Tele2 gigabit ondersteunt. Is ten slotte al zo'n 4 jaar oud. In september wordt deze toch vervangen door een exemplaar van online.nl of Alice.

Tot die tijd nog maar even afwachten.

Geplaatst:

zet in ieder geval tussen QNAP en PC een 1GB switch

de dreambox en de router is niet dwingend noodzakelijk daar die laatste wellicht ook maar 100Mbit/sec aankan net als de dreambox

voorts is elke extern gemounte usb disk aan de QNAP goed bruikbaar, doch de ingebouwde disks zijn wel sneller en in raid 1 dus ook veiliger

zo heb ik hem tenminste hier

altijd afvragen welke data meer belangrijk is en dus prioriteit heeft <> de oudere uit een nas gehaalde hdd's zijn wellicht nog te gebruiken maar ik zou er geen kritieke data op zetten

zoals unieke foto's of correspondentie.

chiao

Djuma Soundsystems

Gast Roland76
Geplaatst:

Ik heb net 2 Linksys switches besteld. 1x een 5 poorts voor de Dreambox en de PS3, en 1x een 8 poorts voor in de meterkast, waarmee ik oa de NAS en de PC's op aansluit.

Zijn allebei gigabit switches, dus ik neem aan dat straks het overzetten van bestanden en het afspelen van films een stuk vlotter gaat.

Uiteraard heb ik alle belangrijke foto's films en documenten op de goede NAS schijven staan, die elkaar mirroren. De gedownloade series en films staan op de 'mindere' schijven.

Ben benieuwd.. Bedankt voor de info.

Ik hoop dat alles meteen vlekkeloos werkt ook zodra de dreambox is aangesloten.

Gast Roland76
Geplaatst:

Zojuist de Dreambo 7025+ aangesloten.

Hoe kan ik nu het beste de NAS schijven beschikbaar maken voor de Dreambox ? Of is dit heel complex om hier te beschrijven?

Geplaatst:

Hoi Roland76,

-je gaat naar webinterface QNAP / meldt aan als admin

maak onder microsoft networking de NAS een lid van de workgroup "DREAM"

-maak onder secrurity een lijstje aan met de ip-nummers die enkel aan je NAS mogen (toevoegen dreambox / pc / laptop etc)

-maak onder de share de Public hoofdmap toegankelijk voor NFS de desbetreffende gebruikers en ip-nummers

-maak onder de map Public een nieuwe map aan via de verkenner "movie"

-maak eventueel ook een gebruiker aan DM7025 en geef die admin rechten door hem in de groep administrators te zetten

klaar

mounten gaat makkelijk via de regel toevoegen in de dreambox:

etc/fstab

IP_NAS:/Public /hdd nfs rw,nolock, 1 0

(met dcc / ftp /bewerken/ save)

dreambox herstarten...

en je hebt onder root/hdd/movie gemount

chiao

voor de volledige howtodo zie hier de pdf

Djuma Soundsystems

Geplaatst:

overigens zie ik net hdd ingebouwd dat

dus dan is de mountregel ietsiepietsie anders

kunt namelijk niet tweemaal dezelfde symlink hdd gebruiken voor twee verschillende paden

IP_NAS:/Public /media/NFS nfs rw,nolock, 1 0

chiao

Djuma Soundsystems

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen