Ga naar inhoud

welk groot schotel voor 7west

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Mr DVB,

Volgens mij is het nuttig om te vermelden waar je getest hebt.

Zo is bijvoorbeeld ontvangst in Groningen een stuk moeilijker dan in Maastricht.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

• Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Mr DVB
Vandaag de Nilesat (101+102) 'gevonden' met mijn draaibare Triax 88cm schotel met single Invacom lnb.

- Rond 11:00u 90 tv-zenders gevonden
- 12 uur later zijn dit er 136 geworden
- Sterkste transponder overdag: 11.862 V symbol rate 27.500

Te ontvangen (vertikale) transponders:
- Overdag: 11.747, 11.785, 11.823, 11.862, 11.977*, 12.130, 12.207
- Begin van de avond tevens: 12.284
- Na zonsondergang ook: 11.900, 11.938 en 12.015

* = transponder met 'blocking', ook 's avonds.

Tip! Om deze positie te vinden met een draaibare of multifocus schotel zoek je eerst de Atlantic Bird 2 op 8° west op en vervolgens transponder 11.862 V van de Nilesat 101.

Ontvangstlokatie: Rotterdam Rijnmond

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)

Gast Sathunt84
Geplaatst:

dat doe je goed, ik probeer de nilesat ook te ontvangen en ben laatst van een archsat 90cm naar een nokia 100cm(niet ovaal) over gestapt.

sinds dien wel beter ontvangst op de arabsat 26E maar op de nilesat nog geen steeds geen lock.

ik werk met een sg-2100 rotor, en verder een Mti Blueline twin lnb, enig goed advies voor ontvangen van nilesat?

wat is de handigste apparatuur om die 11862 V frequentie te kunnen vinden na het draaien op 7W? na 8W?

ik stel mijn rotor af op Sirius uiteraard en daarna draai ik naar 26E, eerder(met de archhsat 90)kreeg ik de MBC zenders(zwakste frequenties) niet te pakken,maar nu met de nokia 100cm pakt ik die ook gelijk na installatie en 1 keer erheen draaien al.

ik heb het idee dat mijn lnb ook zeker niet onderdoet aan de befaamde Invacom, ik haal minimaal gelijke prestatie hiermee op andere satellieten.

of word het tijd om met de rotor over te stappen naar een betere>? die beter in de baan blijft met minder speling?

ik zit in omgeving amersfoort..

thnx in advance

Geplaatst:

Update 31-05-2009, 11:00u, zonnige vrijwel onbewolkte dag;

Vertikale transponders Nilesat 101 en 102:

- Ontvangst van: 11.747*, 11.785, 11.823, 11.862

- Veel blocking op: 11.977, 12.130 en 12.207

- Géén ontvangst van: 11.900, 11.938, 12.015 en 12.284

* = Signaal lock pas na enige seconden.

@Sathunt84

Wat je zou kúnnen proberen is je schotel naar 8° west draaien en de uitrichting daarop optimaliseren*. Vervolgens stem je af op 11.785, 11.823 of 11.862 (vertikaal, 27.500) en kan je met de kleinste stapgrootte de schotel weer langzaam iets naar het oosten laten draaien.

Wanneer het dan ('s avonds) nog niet lukt lijkt het erop dat je op jouw lokatie een (nog) grotere schotel nodig hebt.

* = Dit kán, zoals je zult begrijpen, een negatief effect op de ontvangst van andere satellietposities hebben!

TER INFO: De ontvanger die ik gebruik is een MaxDigital 220S en de kabellengte tussen de schotel en ontvanger bedraagt minder dan 10 meter.

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Geplaatst:

Met een 120 cm schotel, een Clarke-Tech en ruim 20 meter kabel NU 60% signaal op alle genoemde transponders in regio Groningen-Friesland.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eduard07

Met een 120 cm schotel, een Clarke-Tech en ruim 20 meter kabel NU 60% signaal op alle genoemde transponders in regio Groningen-Friesland.

Dit betekent dus dat;
a) Ontvangst óók in het Noorden van Nederland mogelijk is
B) Een grotere schotel (logischerwijs) een hogere signaalversterking heeft

Daarnaast kan het ook zo zijn dat bij mij de hogere frequenties, door welke reden dan ook, slechter ontvangen worden. Vraag dus aan Eduard07; Wat zijn de signaalsterktes en kwaliteit bij jou van de frequenties die ik overdag wel kan ontvangen?

Gast Sathunt84
Geplaatst:

mijn kabel lengte is ong 10 meter, en een week geleden nog vervangen met nieuwe connectors voor de zekerheid..

tot nu toe geen lock op nilesat met sg-2100 rotor, nokia schotel 100cm met (wat mij verteld is) een goed brandpunt..

ander vraag..

de Lnb kan in zijn houder naar de schotel toe of er vanaf geschoven worden, hoe kan ik die het beste afstellen? ik neem aan dat de afstand tusen brandpunt schotel en de lnb van essentieel belang zijn.. toch?

Geplaatst:

Daarnaast kan het ook zo zijn dat bij mij de hogere frequenties, door welke reden dan ook, slechter ontvangen worden. Vraag dus aan Eduard07; Wat zijn de signaalsterktes en kwaliteit bij jou van de frequenties die ik overdag wel kan ontvangen?

Doorgaans de verticale transponders met krap 60% signaal.
12226 H en 12303 H, 11766 H, 12149 H en 11759 H zijn nu even weg, maar komen vanavond bij zonsondergang wel weer terug.
Momenteel heb ik 373 tv zenders ingelezen staan. daat zitten misschien wat dubbelingen tussen, maar het is toch wel wat ik doorgaans heb. Wel allemaal weers- en tijdstipsgevoelig. "s Morgens (vooral) en 's avonds meer dan overdag. Gaat trouwens redelijke gelijk op met BADR, maar Nilesat houdt bijv. MBC langer aan de praat dan BADR. Na 13 uur zijn ze doorgaans weg, 's avonds kan ik weer lekker in de keus gaan, ook bij BADR.

Momenteel heb ik bv. Fox Series op 12130 V op exact 60% signaal.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Gast Sathunt84
Geplaatst:

ik pak de Badr wel goed op hier(ongeacht het uur van de dag wink ),..

..op:

12015 H , 74% Signal, 52% Quality

11919 H , 62& Signal, 53% Quality

Vooral die 11919H is een zwakkere TP met de MBC zenders en daar had ik eerder nog moeite mee te ontvangen(andere schotel), en ik denk dat het nog beter zou kunnen als ik beter finetune.

Op de 7W geen lock te krijgen, ik gebruik dus een 100Cm met Mti Blueline Twin 0,2 die bij mij altijd het best heeft gepresteert op de Badr

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sathunt84
..op:

Dat verbaast me, want beide posities hebben redelijk dezelfde footprints. Ook BADR presteert 's ochtends en 's avonds/'s nachts beter. BADR heeft zelfs nog een scherpere footprint dan Nilesat.

Gast Sathunt84
Geplaatst:

ik heb met de Nilesat altijd meer moeite gehad dan met de Arabsat/Badr, de Badr ontving ik ook al met een archsat 90cm schoteltje, de nilesat niet ..

die heb ik alleen aan het werken gekregen met een Triax TDS 110, alleen dat zijn zulke slappe schotels beetje wind en je schotel wappert aan alle kanten, ondanks dat die wel goed presteert.. zolang het niet hard waait dan..

Mijn setup: :D

DSC01735.jpg

DSC01727.jpg

DSC01728.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eduard07
..op:

Dat verbaast me, want beide posities hebben redelijk dezelfde footprints. Ook BADR presteert 's ochtends en 's avonds/'s nachts beter. BADR heeft zelfs nog een scherpere footprint dan Nilesat.

Er is wel degelijk een verschil tussen de footprints van beide satellietposities, samengevat heeft 26° oost drie verschillende footprints waarvan er een redelijk makkelijk (Badr 4), een wat moeilijker (MBC) en een met kleinere schotels niet te ontvangen is in de Benelux (Badr 6).
7° West kent ook een drietal footprints waarvan er twee moeilijk (Nilesat 101+102) en een met kleinere schotels niet te ontvangen is in de Benelux (Atlantic Bird 4A).

Footprints;
- 26° oost | Footprint Badr 4
- 26° oost | Footprint MBC
- 26° oost | Footprint Badr 6

- 7° west | Footprint Nilesat 101
- 7° west | Footprint Nilesat 102
- 7° west | Footprint Atlantic Bird 4A

De MBC footprint van 26° oost lijkt enigzins op die van de Nilesat 101 en 102, de footprint van de Badr 4 heeft daarentegen in ons land echter een veel hogere signaalsterkte en is daardoor ook een stuk eenvoudiger te ontvangen dan de Nilesat op 7° west.

Gast Sathunt84
Geplaatst:

De frequenties V van de Nilesat101/102 zijn nog net een stap lastiger dan MBC van de Badr om te ontvangen, tijd voor goede apparatuur om die schotel tot maximaal af tunen denk ik, en of een betere kwaliteit rotor

Iemand suggesties voor de juiste apparatuur voor het fijn afstellen van je schotel opstelling in het geval van zulke satellieten?

ik gebruik zelf een digisat pro en heb het idee dat het een stuk preciezer moet kunnen, met alternatieven..

Bij mijn schotel kwam ik er snel achter dat de houder waar de Lnb in zit vrij kantelbaar op de onderste arm staat, ik kon deze kantelen waardoor de Lnb totaal met een andere (elevatie)hoek ten opzichte van de schotel kwam te staan.

Nu staat de Lnb lager in de schotel gericht en dat maakt aanmerkelijk verschil, van totaal geen zenders op de Badr naar alles plus de MBC zenders.

Geplaatst:

Er is wel degelijk een verschil tussen de footprints van beide satellietposities, samengevat heeft 26° oost drie verschillende footprints waarvan er een redelijk makkelijk (Badr 4), een wat moeilijker (MBC) en een met kleinere schotels niet te ontvangen is in de Benelux (Badr 6).

Dat klopt, maar per saldo is BADR een stuk moeilijker geworden, en dat is ook de algemene tendens: footprints worden scherper, ontvangst erbinnen beter, erbuiten slechter tot niet. BADR 6 is er een goed voorbeeld van. Ik wijk dan uit naar Nilesat.

7° West kent ook een drietal footprints waarvan er twee moeilijk (Nilesat 101+102) en een met kleinere schotels niet te ontvangen is in de Benelux (Atlantic Bird 4A).

De MBC footprint van 26° oost lijkt enigzins op die van de Nilesat 101 en 102, de footprint van de Badr 4 heeft daarentegen in ons land echter een veel hogere signaalsterkte en is daardoor ook een stuk eenvoudiger te ontvangen dan de Nilesat op 7° west.

Betreffende Nilesat kan ik het eerste dus niet beamen, in ieder geval niet m.b.t. de verticale transponders.

De opmerking m.b.t. MBC evenmin, want Nilesat houdt bij mij dit signaal het langste vast (60%) en is 's avonds weer als eerste terug. Daarna BADR. Die laatste heeft gezien mijn draaibare opsteling wel mijn voorkeur, want die ligt het dichtst bij de Astra's.

Geplaatst:
ik heb met de Nilesat altijd meer moeite gehad dan met de Arabsat/Badr, de Badr ontving ik ook al met een archsat 90cm schoteltje, de nilesat niet ..
die heb ik alleen aan het werken gekregen met een Triax TDS 110, alleen dat zijn zulke slappe schotels beetje wind en je schotel wappert aan alle kanten, ondanks dat die wel goed presteert.. zolang het niet hard waait dan..

Heel verhelderend even, die foto's. smile
Ik had ooit een aluminium Gibertini 80cm, en had daarmee ook al een redelijke ontvangst van Nilesat, vooral dus 's ochtends en 's avonds. De satboer wou mij trouwens nooit geloven. Hij zei steeds weer: "Dat is Nilesat niet, je ontvangst Arabsat (Badr)." Alsof ik niet zou weten hoe de schotel moet staan bij Nilesat. wink Toch Nilesat dus, ja.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen