Ga naar inhoud


Voorrang op zebra alleen voor voetgangers of iedereen?


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Als racefiets liefhebber zit ik veel langs de weg. Om de hobbelige wegen te vermijden neem ik bij het AMC in Amsterdam z.o. de zebra. Meestal stoppen de automobilisten. Zo niet vanavond een lijnbus. De chauffeur keek mij aan, had mij duidelijk gezien en reed vrolijk door. Ik moest vol in de rem anders platsky. Mijn vraag is wat de positie is van een gebruiker van een zebra. Geldt het moeten verlenen van voorrang alleen als het een voetganger betreft of geldt dit voor iedere gebruiker dus ook een fietser. Ook als die fietser gebruikt maakt van een voetpad?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Johan45
Alleen voetgangers hebben recht op voorrang op een zeebrapad.
Zelfs als je met de fiets aan de hand over steekt heb je geen voorrang op een zeebra pad.


Zo heb ik het ook geleerd Johan, maar ik heb dit laatst eens aan een rijinstructeur van de ANWB gevraagd die stond te wachten en die zei dat fietsers met fiets aan de hand wel voorrang hebben.

Pat

Inventors are crazy until they invent something.

Then they are geniuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de clou ligt in het feit dat een fietser niet op het voetpad thuis hoort.

Rolschaatsers, skeelers, autoped gebruikers enz. vallen wel onder de voetgangers en ondanks de flinke snelheden die ze kunnen halen moeten ze op het voetpad/stoep.

 

Feit blijft wel dat een automobilist bij voorbaat schuld heeft als hij een fietser aanrijdt.

Dus ik zou wel remmen voor zo'n (in mijn ogen) aso die denkt "ze stoppen toch wel voor mij".

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Even een stukje uit de wet:

Artikel 49 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990)

lid 2

2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

 

Lijkt mij dus, lopend -> voorrang, fietsend -> fiets voor je leven (dus geen voorrang)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gladys,

 

U beiden was fout. De buschauffeur had moeten stoppen om de gebruiker van de zebra in de gelegenheid te stellen om over te steken. Echter u had niet al fietsend gebruik mogen maken van een voetpad. Daarbij doet de staat van het wegdek (wel of niet geschikt voor racefiets) niets aan af. Daarbij moet mij van het hart dat uw gedrag om met een (race)fiets gebruik te maken van een voetpad (ook al is het alleen maar een zebra) ik ten zeerste afkeur. Dit vanwege het feit dat u zwakkere verkeersdeelnemers (voetgangers) hiermee in gevaar brengt.

 

Vriendelijke groeten,

Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wanderer

als voetganger dient men je voorrang te verlenen op een zebra.

met een fiets aan de hand of met een kinderwagen/boodschappenkar ben je voetganger...dus...ja men moet je voorrang verlenen.

kom je aanfietsen op je fiets ben je dus geen voetganger en hoeft men je dus geen voorrang te verlenen.

kom je van rechts dan moet men je voorrang verlenen op gelijkwaardige kruisingen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zebrapad is een VOP oftewel VoetgangersOversteekPlaats.

 

letterlijk overgenomen uit het theorieboek:

Citaat:
Voetgangersoversteekplaats (VOP of zebrapad)

 

Een gedeelte van de weg gemarkeerd met zebra-strepen. Alle bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen* die oversteken of op het punt staan dit te gaan doen, voor laten gaan.

 

oftewel zolang jij op je fiets zit ben je fout, mag je geen gebruik maken van het voetpad en/of zebrapas en aangezien je geen voetganger bent heb je ook geen voorrang.

Maar stap jij van je fiets af voor de zebra en maakt aanstalten over te steken, dan heb je wel voorrang want dan ben je een voetganger.

 

Aan de andere kant zit er een groot verschil in voorrang hebben of krijgen en je mag nooit voorrang nemen!

 

Tja zit midden in een studie tot rijinstructeur, dus heb even de boeken erbij gepakt :-D

 

*de definitie van een gehandicaptenvoertuig:

 

voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder dan 1,10m en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/u bedraagt, en geen bromfiets is.

 

Wanneer ze gebruik maken van het voetpad mogen ze niet harder dan 6 km/u.

Enkele voorbeelden: rolstoelen, scootmobielen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
er is een misverstand:
men heeft NOOIT voorrang...
er moet altijd voorrang verleend worden....

Klopt, het is mij destijds erin gehamerd: voorrang is géén recht van nemen, maar een plicht van geven. wink

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, komt een fietser aanscheuren op het voetgangerspad.

Springt een halve meter voor het zeebrapad van de fiets en komt 'al wandelend' met de fiets aan de hand en een gang van 20--30 km/h het zebra pad op.

Wie is fout de voetganger met de fiets aan de hand of de bestuurder van de auto die niet meer op tijd kon remmen.?

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens hierop inhakend een vergelijkbare situatie:

We hebben hier in het dorp enkele rotondes waar je als automobilist bij het oprijden en verlaten van de rotonde een fietspad tegenkomt met haaietanden op het wegdek. Je moet de fietsers dus voor laten gaan.

Er zijn echter zeer regelmatig voetgangers die graag russisch roulette spelen en vlak voordat je aan komt rijden rustig doorwandelen, al dan niet met hondje aan de lijn. Ze schijnen te denken dat ze ofwel op een zebrapad lopen of ze denken dat je de automobilist vanwege haaietanden hun voor moet laten gaan, wat niet zo is want voetgangers zijn geen bestuurders.

Wie maakt dat ook vaak mee? Het verbaast me namelijk dat er nog geen gewonden zijn gevallen.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...