Ga naar inhoud


Voorrang op zebra alleen voor voetgangers of iedereen?


Gast gladys

Aanbevolen berichten

En als ik met mijn auto over het fietspad rijdt moet een fietser van links mij dan voorrang geven?

En wat als ik met de auto over het zebrapad oversteek?

 

Een zebrapad is voor voetgangers U dient dus af te stappen.

Een automobilist verwacht geen snellere overstekers dan voetgangers en zou wel eens te laat kunnen reageren.

 

Fietsers zijn beschermd wild en krijgen in het geval van een ongeluk meestal gelijk tenzij bewezen kan worden dat de automobilist er echt niks aan kon doen.

Maar wil jij graag het risiko van invaliditeit lopen om er achter te komen?

Reken er maar op dat die buschauffeur niet de enige zal zijn, die je expres geen voorrang zal geven.

 

Ik denk dat je een bekeuring krijgt als een politieagent ziet dat jij jezelf in gevaar brengt om voor een auto door te fietsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De vraag is of die chauffeur wel had gestopt als je had gelopen.

Mijn ervaring hier is dat de heren chauffeurs alles doen om de dienstregeling enigszins te halen.

 

En daarbij negeren ze de regels waar het ze uitkomt.

 

Hier in Oosterbeek gebeurd het geregeld dat de bus voorrang neemt en je zowat van je fiets rijd terwijl het obstakel, de geparkeerde auto's op zijn weghelft staan.

 

Het is hier ook al meermalen gebeurd dat een chauffeur geparkeerde auto's ramt en vrolijk doorrijd, waarna de eigenaren zelf voor de schade op kunnen draaien.

 

Ongeacht of je voorrang hebt, ik zou NOOIT voor een bus stappen, simpelweg vanwege het soort volk wat die dingen rijd.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Outta space het juiste antwoord heeft gegeven. Een zebra geeft recht op voorrang aan een voetganger. Op het moment dat ik een zebra nader ga ik voortaan even lopend verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys
Ik denk dat Outta space het juiste antwoord heeft gegeven. Een zebra geeft recht op voorrang aan een voetganger. Op het moment dat ik een zebra nader ga ik voortaan even lopend verder.


Ik wist niet dat er in nederland zebra's rondliepen,ik dacht dat het alleen in africa het geval was. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Ok, komt een fietser aanscheuren op het voetgangerspad.
Springt een halve meter voor het zeebrapad van de fiets en komt 'al wandelend' met de fiets aan de hand en een gang van 20--30 km/h het zebra pad op.
Wie is fout de voetganger met de fiets aan de hand of de bestuurder van de auto die niet meer op tijd kon remmen.?


Op een gelijkwaardige kruising komen van alle kanten tegelijk auto's aan die allemaal rechtdoor gaan.
Wie heeft voorrang?

Maar om op je vraag terug te komen, ook al maakt de tegenpartij een overtreding, dat maakt voor de regels niet uit.
Enkel als je overmacht kunt bewijzen heb je een punt. Denk aan de A'damse praktijken van jaren terug waarbij autowrakken plotseling vanuit een onzichtbare positie de weg opreden om een botsing uit te lokken.
Denk dat je in jouw voorbeeld een punt zou hebben, als je 't kunt bewijzen.

En om op m'n eigen vraag terug te komen, dit hebben wij als lagere schoolleerlingen gevraagd aan politie Arnhem, wij wachten al 40 jaar op antwoord.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Nederlanders die het wagen in België te rijden!

 

Een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) is verboden terein voor fietsers (behalve wandelend met fiets aan de hand).

 

Oversteek plaats voor fietsers zijn in België iets complexer.

 

Men heeft witte de dunne streeplijnen (meestal gekleurd ondergrond (rood of soms groen) en de witte bloklijnen (ca 30x30 cm)

 

Bij de dunne streeplijnen heeft de fietser voorrang. Het betreft hier een fietspad. Kan soms haaks op de weg zijn, maar ook diagonaal, ook parralel maar die is allom bekend.

 

Bij de bloklijnen heeft de fietser geen voorrang. Het betreft hier een oversteekplaats en in de regel heeft een fietser in België nooit voorrang bij het overstekken. (tenzij op eigen bedding, maar dan is het een fietspad en aangeduid met de eerder vermelde streeplijn.

 

Aangerade is te stoppen voor voetgangers op een oversteekplaats voor voetgangers. Er hoeft sinds kort ook geen oogcontact meer te zijn. Dus voetganger altijd voorrang.

Voetganger is wel verplicht om een zebrapad te gebruiken als deze binnen de 30 meter is.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan nog even een andere gedachte spinsel.

 

Je loopt met de fiets aan de hand en stuurt de fiets met de hand aan het stuur.

Ben je dan wel of niet bestuurder omdat je de fiets met de hand stuurt.

En dan is het de vraag, kan je dan ook nog voetganger zijn.....

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Ok, dan nog even een andere gedachte spinsel.

Je loopt met de fiets aan de hand en stuurt de fiets met de hand aan het stuur.
Ben je dan wel of niet bestuurder omdat je de fiets met de hand stuurt.
En dan is het de vraag, kan je dan ook nog voetganger zijn.....


Je zegt het zelf "je loopt" dus ben je een voetganger. anders rijdt je.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys
Als racefiets liefhebber zit ik veel langs de weg. Om de hobbelige wegen te vermijden neem ik bij het AMC in Amsterdam z.o. de zebra. Meestal stoppen de automobilisten. Zo niet vanavond een lijnbus. De chauffeur keek mij aan, had mij duidelijk gezien en reed vrolijk door. Ik moest vol in de rem anders platsky. Mijn vraag is wat de positie is van een gebruiker van een zebra. Geldt het moeten verlenen van voorrang alleen als het een voetganger betreft of geldt dit voor iedere gebruiker dus ook een fietser. Ook als die fietser gebruikt maakt van een voetpad?


Ik vind sowieso die "wielrenners" over het algemaan maar tamelijk associaal volk. Rijden op de rijbaan waar er duidelijk een fietspad is, mogelijk dan graag wel in het midden van de weg. Geef je ze niet genoeg ruimte, kan je nog een berg commentaar krijgen ook.
Ook een "wielrenner" hoort met zijn smalle bandjes gewoon de verkeersregels te kennen en in acht te nemen.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Origineel bericht van: gladys
Als racefiets liefhebber zit ik veel langs de weg. Om de hobbelige wegen te vermijden neem ik bij het AMC in Amsterdam z.o. de zebra. Meestal stoppen de automobilisten. Zo niet vanavond een lijnbus. De chauffeur keek mij aan, had mij duidelijk gezien en reed vrolijk door. Ik moest vol in de rem anders platsky. Mijn vraag is wat de positie is van een gebruiker van een zebra. Geldt het moeten verlenen van voorrang alleen als het een voetganger betreft of geldt dit voor iedere gebruiker dus ook een fietser. Ook als die fietser gebruikt maakt van een voetpad?


Ik vind sowieso die "wielrenners" over het algemaan maar tamelijk associaal volk. Rijden op de rijbaan waar er duidelijk een fietspad is, mogelijk dan graag wel in het midden van de weg. Geef je ze niet genoeg ruimte, kan je nog een berg commentaar krijgen ook.
Ook een "wielrenner" hoort met zijn smalle bandjes gewoon de verkeersregels te kennen en in acht te nemen.

Ron


Ik sluit mij hier bij aan. Heb er van de week ook bijna twee plat gereden. Ze vonden dat de vrachtwagen die het ronde punt op reden te traag was en gingen die dan maar inhalen, terwijl Ik het ronde punt afreed met richting aanwijzer aan. Nee hoor vrolijk niet kijken want ze zijn hun o zo belangrijke sport aan het uitoefenen. Ik ga morgen ook powerliften op de autoweg!

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het programma "Blik op de weg" was van een motorrijder het rijbewijs ingenomen.

Dit was vanwege zijn hoge snelheid.

Hij moest zijn motor laten ophalen door een familielid die wel een motorrijbewijs had.

De verklaring hiervan was dat ondanks de andersoortige aandrijving van de motor

hij toch de bestuurder van de motor zou zijn.

 

Dus met een fiets aan de hand ben je toch een bestuurder en geen voetganger

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Bij het programma "Blik op de weg" was van een motorrijder het rijbewijs ingenomen.
Dit was vanwege zijn hoge snelheid.
Hij moest zijn motor laten ophalen door een familielid die wel een motorrijbewijs had.
De verklaring hiervan was dat ondanks de andersoortige aandrijving van de motor
hij toch de bestuurder van de motor zou zijn.

Dus met een fiets aan de hand ben je toch een bestuurder en geen voetganger


yup - enige uitzondering hierbij zijn paarden. Voor de rest ben je bestuurder.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

Dus met een fiets aan de hand ben je toch een bestuurder en geen voetganger


yup - enige uitzondering hierbij zijn paarden. Voor de rest ben je bestuurder.

Paard aan de hand, aangespannen of onder het zadel, maakt toch echt verschil. wink

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Dus met een fiets aan de hand ben je toch een bestuurder en geen voetganger
Terug naar de schoolbanken cry :

Met de fiets aan de hand ben je een voetganger
A1FADH.jpg
Met de fiets aan de hand ben je een voetganger.
Op een step, skateboard, skates of rolschaatsen
ben je ook een voetganger.
Zie ook: rijexamen.com

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...