Ga naar inhoud


Voorrang op zebra alleen voor voetgangers of iedereen?


Gast gladys

Aanbevolen berichten


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Ronaldinho-
Origineel bericht van: gladys
Als racefiets liefhebber zit ik veel langs de weg. Om de hobbelige wegen te vermijden neem ik bij het AMC in Amsterdam z.o. de zebra. Meestal stoppen de automobilisten. Zo niet vanavond een lijnbus. De chauffeur keek mij aan, had mij duidelijk gezien en reed vrolijk door. Ik moest vol in de rem anders platsky. Mijn vraag is wat de positie is van een gebruiker van een zebra. Geldt het moeten verlenen van voorrang alleen als het een voetganger betreft of geldt dit voor iedere gebruiker dus ook een fietser. Ook als die fietser gebruikt maakt van een voetpad?


En in dit geval heb je fietsend géén voorang!! Enkel lopend met de fiets aan de hand!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik meen me toch echt te herinneren wanneer je een voertuig aan de hand meevoert ben je bestuurder, enige uitzondering hierbij is het paard.

 

Klopt, maar een fietser is geen bestuurder in NL. Vroeger (Vroegahhh) was een bromfietser ook geen bestuurder, maar hoe dat nu is weet ik eigenlijk ook niet. Met een motorfiets aan de hand ben je wel bestuurder.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Risicoaansprakelijkheid"!

 

De "zwakkere partij" in het verkeer heeft altijd gelijk. Of je moet kunnen bewijzen dat hij/zij ongelijk had. Dat is zeeeer

moeilijk. Rijdt daarom maar liever geen fietser/voetganger aan.

De kans is groot dat je aansprakelijk wordt gehouden en mag betalen! Ook al kwam die fietser van links. Geen getuigen?Betalen maar!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even weer wat overtypen uit mijn studieboeken:

 

Opsomming voetgangers:

-Personenen die zich te voet voortbewegen

-Personen die te voet een kinderwagen, kruiwagen of een dergelijk klein voertuig voortbewegen

-Kindereren met speelgoedvoertuigjes zoals trapauto's, driewielers e.d.

-Gehandicaptenvoertuigen wanneer ze:

van het voetpad gebruik maken

oversteken van het ene naar het andere voetpad

-personen die te voet een motorfiets aan de hand meevoeren

-personen die te voet een bromfiets aan de hand meevoeren

-personen die te voet een fiets aan de hand meevoeren

-personen die zich verplaatsen met voorwerpen die geen voertuigen zijn zoals skeelers, skateboards, rollerskates, autopeds, kinderfietsjes of ander speelgoed

 

Bestuurders zijn:

-Fietsers

-bromfietsers (ook snorfietsers)

-bestuurders van een gehandicaptenvoertuig

-bestuurders van een motorvoertuig

-bestuurders van een tram

-ruiters

-geleiders van rij- of trekdierdieren of vee

-bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen

 

de laatste twee zijn leuk want wanneer jij een koe of varken geleid ben je dus een bestuurder, wanneer je een paard geleid dus ook!

 

bespannen en onbespannen wagens: een kruiwagen valt hier niet onder maar bouw jij een kruiwagen om tot bv een ijscowagen (veel succes wink die een bepaalde afmeting heeft is het een onbespannen wagen en ben je dus bestuurder.

 

Ik moet nu weg naar het paasbuffet, maar denk dat ik nog wel wat meer dingen uit de studieboeken hier kan gaan delen :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Outta space


Ik moet nu weg naar het paasbuffet, maar denk dat ik nog wel wat meer dingen uit de studieboeken hier kan gaan delen :D



Vast wel smirk maar dan schiet je voorbij aan t onderwerp van deze topic.
Ik ben momenteel in opleiding als buschauffeur en jij hebt t precies aangehaald zoals t is.
Fietser op een zebrapad heeft geen voorrang, lopend naast de fiets(dus bij voeten aan 1 kant van de fiets) heeft wel voorrang.

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Ok, komt een fietser aanscheuren op het voetgangerspad.
Springt een halve meter voor het zeebrapad van de fiets en komt 'al wandelend' met de fiets aan de hand en een gang van 20--30 km/h het zebra pad op.
Wie is fout de voetganger met de fiets aan de hand of de bestuurder van de auto die niet meer op tijd kon remmen.?


Probeer dat eens: met een fiets aan de hand 30 km/h lopen. crazy

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen het is zo eenvoudig.

 

Een zebra is in de wet geen voetganger.

Dus als een zebra oversteekt hoef je

daarop geen voorrang te verlenen.

 

Maar omdat het een beschermd diersoort

is zal je hem wél voorrang moeten geven.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het als je met een rollator het zebrapad betreedt en hoe zit het met een klein kind op een trap skelter waar geen vlaggetje aan bevestigd is? En een seghway ( zo'n tweewieler die het zebradpad op rijdt )?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...