Ga naar inhoud


Beginner zoekt hulp bij keuze systeem


Menneke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ga binnenkort ook mijn eerste stappen zetten in de wereld van satelliet ontvangst. Na wat opzoekwerk heb ik besloten dat ik de volgende satellieten wil ontvangen:

 

- hotbird (13°)

- astra 1 (19,2°)

- astra 3 (23,5°)

- astra 2 (28,2°)

- eurobird (28,5°)

 

1. Ik dacht aan ofwel de WaveFrontier TD90, ofwel de Visiosat Bisat G4. Goede keuzes? Ik verkies de eerste (voor latere uitbreiding), maar is deze niet te moeilijk afregelbaar voor een beginner? Als ik het goed voor heb, zijn de LNB houders bij de G4 al vast ingesteld op de goede (relatieve) posities.

 

2. Is één LNB voldoende voor astra 2 + eurobird? (aangezien deze zo kort bij elkaar zitten)

 

3. Ik dacht aan 4 (of 5?) Quad LNB's met hierachter 4 diseqc switchen (omdat ik uiteindelijk 4 DVB-S tuners in huis wil hebben). Om het aantal kabels te beperken moeten deze diseqc switchen dus buiten naast de schotel staan. Zijn deze een beetje waterdicht en diefstal-bestand? Mijn schotel zou immers op de grond langs de tuin komen te staan. Ik hoop dat deze ook geen voeding nodig hebben? (halen die voeding uit de coax kabel?)

 

4. In huis heb ik al RG59 coax liggen van de kabel TV vanaf één centraal punt, tot aan alle TV's. Kan deze kabel hiervoor gebruikt worden? Of verzwakt deze te veel op deze iets hogere frequenties tov kabel-tv?

 

5. Het liefst zou ik de schotel op mijn zijgevel plaatsen (ipv in de tuin op de grond), maar hoe weet ik of ik daar voldoende zicht heb? Het zuiden staat loodrecht op deze gevel. Het huis ernaast begint op 8 meter afstand, en is ongeveer even hoog. Ik begrijp dat dit moeilijk in te schatten is zonder ter plekke te gaan kijken, maar had toch graag wat tips hierover gehad.

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn antwoorden op je vragen:

 

1) Qua schotel is een wave frontier een heel leuke schotel, maar deze is voor een beginner moeilijk of niet uit te richten. Ik zou kiezen voor een visio bi bigsat. Deze is wel goed uit te richten, maar je hebt daarvoor wel een profisioneel uitrichtings apparaat bij nodig. De software van visiosat helpt je bij het uitrichten: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1570881/Big_Bisat_ALIGNMENT_SOFTWARE#Post1570881

Hierop staat precies vermeld welke hoeken je moet instellen.

Let wel: uitrichten is een precies werkje, waarbij de basis ophangpunt ( buis ) precies waterpas moet zijn.

 

2) Eén LNB voor eurobird / astra 2 is voldoende.

 

3) 4 Quad LNB met daarbij ook 4 diseqc switches is voldoende. Deze switches hebben geen externe voeding nodig en is vaak spatwaterdicht ( de behuizing ). Denk er wel aan, dat je de f-konnektors wel beschermd tegen vocht ( denk aan vulcaniserende tape of krimpkous. )

 

4) RG 59 coax ( 75 ohm ) is in principe voldoende. Maar vanaf 1 centraal punt zal niet gaan werken. Elke satelietontvanger heeft een rechtstreekse verbinding nodig naar je diseqc switch. Dus in jouw geval moet je vanaf de diseqc switchen vier coax kabels leggen naar je huis en dan zonder tussen komst van iets naar je ontvangers gaan.

 

5) Voor de plaats bepaling van je schotel kun je het beste het programma gorbtrack gebruiken.

http://www.astron.nu/sat/GorbtrackHandleiding01.pdf

 

http://members.chello.nl/~berry.walda/GorbTrack.zip

 

http://earth-info.nima.mil/gns/html/cntry_files.html

 

 

Het satelietsignaal komt ca tussen een hoek van 27 graden tot ca 30 graden binnen. Dus dan zul je de schotel maximaal maal 2 meter lager kun plaatsen dan het hoogste punt van het gebouw naast je. Maar.... Dat is voor mij nu een globale inschatting. In gorbtrack kun je dat exact bepalen. Het één en ander is afhankelijk van de geographische plaats ( je woonplaats ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Mijn antwoorden op je vragen:

1) Qua schotel is een wave frontier een heel leuke schotel, maar deze is voor een beginner moeilijk of niet uit te richten. Ik zou kiezen voor een visio bi bigsat. Deze is wel goed uit te richten, [...]

De BIG bisat is net zo moeilijk of makkelijk als de T90. Zelfde principe.
De originele poster had het over een Bisat. En het klopt dat die inderdaad makkelijker is uit te richten, omdat daar de LNB's op vaste afstand van elkaar zitten en er ook geen tilt van de schotel nodig is.
De Bisat is dus de eenvoudigste van deze opties.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beetje late reaktie, maar hier ben ik weer... Ik denk dat ik ga beginnen met een Technisat Multytenne, aangezien deze (volgens hetgeen ik hier lees) eenvoudig te richten is, en de prestaties blijkbaar nog wel meevallen.

 

Bedankt voor alle tips!

 

Echter, het probleem is nog de ontvanger. Om te starten zou ik een eenvoudige (goedkope:) ontvanger willen kopen. Ik had echter graag een netwerkaansluiting (DiVX spelen vanaf de PC), en eventueel de optie om later een harde schijf toe te voegen (desnoods via USB). HDTV is nog niet nodig, goede beeldkwaliteit echter wel. Iemand tips?

 

De dreambox DM100 heeft geen CI slot zag ik. Is het dan mogelijk om (legaal) TV Vlaanderen te ontvangen? Of moet je dan via CCcam software?

VU+Solo2 (OpenATV), VU+ Duo (OpenPLI), DM600PVR (OpenPLI), Triax 78cm met Powertech DG-380 rotor én 4 Inverto Multi Dielectric LNB's, Maximum E85 met 6 LNB's, Triax 78cm met 4 ALPS LNB's, Technisat Multytenne Twin, Sony 46EX500, Intel NUC (OpenELEC), Raspberry Pi2 (OpenELEC), Synology DS415play NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Dbox 100 is uiteraart geschikt om legaal alles te kunnen kijken .wat die multitenne(vlaai)betreft ,veel te duur ,voor dat geld kun onderhand 3 triax 78cn kopen,deze zijn ook makkelijk uit te richten en veeel betere prestaties en uit te breiden voor 4 sat posities.beter ,die multivaai valt bij een flinke regenbui uit, je krijgt dan blokkerig beeld,dus geen waar voor je geld.een betere intalateur verkoopt die rommel niet,ze willen nl geen gezeur,vandaar dus.Alleen bij zware onweers buien valt de ontvangst even 1a2min weg ook bij een schotel van 1meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Menneke

De dreambox DM100 heeft geen CI slot zag ik. Is het dan mogelijk om (legaal) TV Vlaanderen te ontvangen? Of moet je dan via CCcam software?

Als je nou gewoon betaalt voor je abbo en een officiele kaart van CD gebruikt, dan is er niets illegaals aan.

Ik vind het vervelend dat Dreambox onmiddellijk in verband wordt gebracht met illegaliteit. Dat is helemaal niet zo.
Het zijn de gebruikers die illegale dingen doen, maar dat kan ook met andere ontvangers.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...