Gast eew Geplaatst: 18 april 2009 Geplaatst: 18 april 2009 Naar aanleiding van dit topic ben ik erachter gekomen dat ik een heel specifiek mediacenter nodig heb. Ik weet alleen niet welke software ik het beste hiervoor kan gebruiken. En of mijn wensen (zonder zelf software te schijven) mogelijk zijn. Ik weet ook niet op welke basis ik het precies moet doen. Als dit ding er komt gaat hij waarschijnlijk (op de harde schijven na) uit nieuw aangekochte hardware bestaan. Hij moet ook gelijk het NAS device vervangen. Een lijstje met (basis) dingen die het ding moet kunnen. 1. 4 DVB-S(2?) kaarten met één CD kaart draaien. 2. Direct beeld aan de tv (oude CRT) leveren, die vervolgens als een normale tv bediend kan worden. 3. Tv over LAN streamen naar PC's waarbij de vanaf de PC's makkelijk van kanaal gewisseld kan worden. Dit derde punt brengt mij bij het eerste probleem. Is het mogelijk om HD verliesloos over lan (gigabit) te steamen en hoe betrouwbaar is dat dan (packet loss?)? Of zou het betrouwbaarder zijn als ik er een apart netwerk voor aanleg? (iedere computer een 2e netwerkkaart). 4. Meerdere kanalen tegelijk opnemen met de verschillende tuners. 5. Als NAS device functioneren 6. Mijn (op dit gebied niet zo hoog ontwikkelde) zusje moet tv kunnen kijken met het systeem (via streaming), zonder dat ik er iedere 5 minuten in paniek bij geroepen word. Ik ben bereid om veel zelf te doen een een hoop te knoeien, maar ik wil toch liever voor dat ik voor tegen de 600 aan hardware in huis haal duidelijk hebben dat het uiteindelijk kan werken.
despijker Geplaatst: 19 april 2009 Geplaatst: 19 april 2009 MediaPortal met softcam en 1 canaal digtaal kaart. Meerdere satelieten mogelijk (DISEQ) Meerder gebruikers mogelijk NAS schijf mogelijk Zoek hier maar op, genoeg te vinden
Gast eew Geplaatst: 19 april 2009 Geplaatst: 19 april 2009 Ik dacht zelf eigenlijk meer aan een linux systeem. Zijn die windows softcams dan al te vertouwen? Ik geef zo een taakje liever niet aan windows. Ook al geeft dat wat extra knoeiwerk.
Gast _silencer Geplaatst: 19 april 2009 Geplaatst: 19 april 2009 Waarom niet gewoon eerst een dvb kaart kopen en die dan in je huidige pc stoppen (misschien extra harddisk om zeker niet je huidige installatie te verpesten). Dan kan je rustig verschillende software eens uit testen zonder veel geld uit te geven. Als je niet tevreden bent kan je deze gewoon weer verkopen en ben je niet veel geld verloren. Denk je echt dat je 4 dvb tuners nodig zal hebben? Vergeet niet dat er meerdere kanalen op één transponder zitten (één tuner kan één transponder ontvangen). De belangrijkste zenders voor het gezin zitten toch meestal op dezelfde transponder. Een tuner kan je later nog altijd bijplaatsen (kosten spreiden over een periode). Een HD stream kan je zelf over een 100Mbit lijntje krijgen...
Gast eew Geplaatst: 19 april 2009 Geplaatst: 19 april 2009 De reden dat ik niet eest een dvb kaart koop is omdat er (misschien) pas een schotel komt als dit plan is uitgewerkt. En als ik een DVB-C kaart plus cam plus zooi koop er geen schotel voordat ziggo de CI plus zooi doorvoert. En als dat gebeurt zullen de DVB-C kaart en toebehoren praktisch onverkoopbaar zijn. Is het echt mogelijk om met een tuner naar verschillende zenders te kijken? Ik heb daar nog nooit iets over gehoord.
freeck Geplaatst: 20 april 2009 Geplaatst: 20 april 2009 Origineel bericht van: eew Naar aanleiding van dit topic ben ik erachter gekomen dat ik een heel specifiek mediacenter nodig heb. Ik weet alleen niet welke software ik het beste hiervoor kan gebruiken. En of mijn wensen (zonder zelf software te schijven) mogelijk zijn. Ik weet ook niet op welke basis ik het precies moet doen. Als dit ding er komt gaat hij waarschijnlijk (op de harde schijven na) uit nieuw aangekochte hardware bestaan. Hij moet ook gelijk het NAS device vervangen. Een lijstje met (basis) dingen die het ding moet kunnen. 1. 4 DVB-S(2?) kaarten met één CD kaart draaien. 2. Direct beeld aan de tv (oude CRT) leveren, die vervolgens als een normale tv bediend kan worden. 3. Tv over LAN streamen naar PC's waarbij de vanaf de PC's makkelijk van kanaal gewisseld kan worden. Dit derde punt brengt mij bij het eerste probleem. Is het mogelijk om HD verliesloos over lan (gigabit) te steamen en hoe betrouwbaar is dat dan (packet loss?)? Of zou het betrouwbaarder zijn als ik er een apart netwerk voor aanleg? (iedere computer een 2e netwerkkaart). 4. Meerdere kanalen tegelijk opnemen met de verschillende tuners. 5. Als NAS device functioneren 6. Mijn (op dit gebied niet zo hoog ontwikkelde) zusje moet tv kunnen kijken met het systeem (via streaming), zonder dat ik er iedere 5 minuten in paniek bij geroepen word. Ik ben bereid om veel zelf te doen een een hoop te knoeien, maar ik wil toch liever voor dat ik voor tegen de 600 aan hardware in huis haal duidelijk hebben dat het uiteindelijk kan werken. Ik zou zeggen, niet aan beginnen, bespaar jezelf een hoop tijd en ergernis. Alleen geschikt voor de hobbyist.... Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI
Gast eew Geplaatst: 20 april 2009 Geplaatst: 20 april 2009 Kijk, ik zie mezelf op dit gebied best als een hobbyist. Maar ik ga verandwoord met geld om. Ik plan eerst. Dan ga ik het uitvoeren, en dan zijn 2 opties. A. het wordt nooit afgemaakt B. het wordt afgemaakt en het werkt, maar totaal anders dan het plan. Optie A is in dit geval geen optie, want daar is het te duur voor, en als ik het doe is het hele huis afhankelijk. Dus het komt wel af. IK heb gisteren wat streamingtesten met bestanden gedaan. (VLC) en dat verliep best goed.
Gast eew Geplaatst: 20 april 2009 Geplaatst: 20 april 2009 Sorry voor de dubbelpost. Maar weet iemand een geschikt moederbord voor zoiets. Ik ben niet thuis in AM2/AM2+ moederborden, vooral omdat ik de chipsets niet ken (AMD vs nVidia). Bestaan er eigenlijk AM2 moederborden met 4 pci sloten. MSI is de enige met een handige zoekfucntie en die hebben alleen maar s775 moederborden met 4 pci sloten.
Psychosammie Geplaatst: 20 april 2009 Geplaatst: 20 april 2009 Maar wat voor eisen stel je dan aan het mobo? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast eew Geplaatst: 20 april 2009 Geplaatst: 20 april 2009 Tsja, eisen aan een moederbord. Voor mijn pc ging het gewoon om een brede ondersteuning en een niet te veel poespas chipset. Dus daar zit gewoon en Asus P5Q in met een Core2 Quad Q9550 erin. [gelduitgeefhardwarefreakmode]mmmm, mischen dat setje gebruiken en i7 spul kopen [/gelduitgeefhardwarefreakmode] Mmm, door allerlij rare gedachten en ideeen over hardware raid, kom ik op het volgende. 4*pci 2* pcie x16 of een keer x16 en een keer x4 (er moet een losse raid controller in die ondersteund wordt door linux). ongeveer 6 sata poorten (maar als er een losse raid controller in gaat maakt dat niet veel meer uit). AM2(+) (moet moet nog even verdiepen in AMD cpu's ben veel te veel naar Intel toe gegroeit) En in ieder geval 4 geheugen sloten (DDR2). En GEEEEN sli chipset. Het liefst ook geen onboard graphics, er gaat toch een eenvoudig nvidia kaartje in.
Rigolo Geplaatst: 21 april 2009 Geplaatst: 21 april 2009 Ik zelf ben geen fan van Hardware Raid. Als je raid controller dood gaat moet je precies de zelfde raid controller kopen om weer bij je data te kunnen komen. Met software raid is het gewoon een kwestie van je harddisk ompluggen naar een ander moederboard en met elke linux live CD kan je bij je gegevens komen. Daarnaast zou ik de storage en het capture gedeelte in 2 machines delen. Met Gigabit Ethernet heb je voldoende bandbreedte om een groot aantal dvb-stream in paralel op te nemen via NFS. Als er dan wat is met de capture PC dan is niet meteen alle opnamens ook uit de lucht. De PC die dan gebruikt wordt voor het omzetten van het DVB-S signaal naar MPEG kan dan een stuk minder kracht hebben. Het heeft nml alleen maar CPU power nodig voor het decoderen van de DVVB versleuteling en daarna is het al MPEG wat zo weg geschreven kan worden op je opslag server. Maar nu even terug naar de basis: Er is maar 1 TV in huis en die staat in de woonkamer. Daar wordt nu blijkbaar door andere mensen in huis naar gekeken en maak je gebruik van Ziggo voor het kabel aanbod. Zijn de andere mensen in huis daar tevreden over? Als dat zo is, waarom dan zo'n uitgebreid systeem voor het hele huis? Ik snap dat het leuk is, en ik zelf ben ook met een HTPC server bezig hier in huis, maar nog steeds heeft elke TV hier zijn eigen DVB-C ontvanger van Ziggo zodat ze kunnen kijken zoals ze gewend zijn. Daarnaast heb ik een oude AMD 2100+ PC voorzien van 4 DVB-C kaarten en MythTV icm open-sasc-ng om de digitale kanalen van Ziggo te kunnen opnemen. De investering is dan maar 4 * 65 euro voor de DVB-C kaarten. Er zit een 200Gb PATA schijf in en dat is meer dan voldoende op hele bergen TV op te kunnen nemen. Tenzij je alles wil bewaren wat je opneemt maar mijn ervaring is dat je er toch bijna nooit naar kijkt. En een extra schijf is niet duur. (In mijn PC zit geen SATA, vandaar de PATA schijf) Op die plaatsen waar het ik de mogelijkheid wil hebben om de opgenomen programma's te kunnen kijken op een normale TV heb ik een Popcorn Hour A-100 staan. De MythTV opnamens heb ik beschikbaar gesteld via Samba en zo kan ik met de popcorn hour afspelen. Voor de PC's gebruiken ze gewoon VLC om dezelfde programma's via Samba te benaderen. Met behulp van MythRename heb ik symbolic links gemaakt naar de opnamens maar dan met begrijpelijke namen en ook nog eens gesplits per programma en per datum. Wel zo handig om snel iets te vinden. En voor het programeren van de opnamens gebruiken ze hier in huis MythWeb. Simpel en doeltreffend. Dit is mijn benadering en ik hoop dat je er wat aan hebt. Hein
Psychosammie Geplaatst: 21 april 2009 Geplaatst: 21 april 2009 Nou, ik heb niet het idee dat je de goede kant op gaat. Mijn advies zou ook zijn, eerst experimenteren met een servertje en een client PC. Een servertje is kinderlijk eenvoudig en als client voldoet een mobo met geintegreerd 9300/9400 video en een beetje redelijke Intel uitstekend. Voor AMD neem je een mobo met 780 geintegreerde video en een X3 processor vanwege de post processing. Heb even gezocht op 4xPCI maar dat is ook al niet standaard. Dan kom je uit op: MSI P45 Neo3-FR Gigabyte GA-EP43-DS3 En over een onboard Graphics zou ik me helemaal niet druk maken. Dat is juist wel makkelijk bovendien zijn het prima mobo's. Een los kaartje kan altijd. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast eew Geplaatst: 21 april 2009 Geplaatst: 21 april 2009 Niemand is hier tevreden over de digitale(kabel). Analoog is het amper meer tv, en digitaal hapert hij soms gewoon, soms als ik overdag tv probeer te kijken dan stopt hij er mee als een uitgevallen stream. Ziggo zegt dat het aan onze kabels ligt (onwaarschijnlijk, daar is al tig jaar niets aan veranderd, en soms gaat het wel goed). Nou ken ik iemand die nog een berg coax heeft liggen, dus binnenkort eens proberen met amper kabel aan de tv proberen. En van de klantenservice heeft mijn vader nachtmerries. Dit en dat CI+ gedoe is voor mij genoeg reden om volledig van ziggo af te willen. Ik keek voordat ik het beste systeem van het huis door mij samengesteld werd en vrolijk als mijn huisdier ging functioneren analoog tv op zolder, de kwaliteit was bedroevend maar beter dat uitzendingemist en co. Nu ongeveer een half jaar later wil ik hier tv. En mijn zusje wil ook tv. Aangezien ik al een goede 24 inch TFT (1920*1200) heb. Heb ik absoluut geen behoefde aan iets wat tv heet. Neemt ruimte in beslag en ik kan toch niet naar 2 dingen kijken. Dit als gegeven, is het in verband met cardsharing alleen maar handiger om het centraal te doen, omdat allee pc's op een na hier windows draaien. En niemand hier is van plan om 50 euro per maand aan CD te schenken. P.S weet iemand hoe ik aan volledige informatie over stoftcams kom, nergens lijkt het duidelijk te staan. Alleen maar flarden.
Rigolo Geplaatst: 21 april 2009 Geplaatst: 21 april 2009 Goede COAX kabels helpen idd voor een goed ontvangst. En als kabels er al heel lang inliggen en "altijd al goed gewerkt hebben" wil ook niet altijd wat zeggen. Misschien is een aansluiting na al die jaren geoxideerd (gaan roesten) en wordt er niet meer zo goed signaal doorgegeven. of heeft er ergens een muis aan zitten knagen (heb ik gehad in mijn oude studenten huis) of andere oorzaken. Ook zijn nieuwe kabels een stuk beter afgeschermd als vroeger. Wie weet heb je er nog oude splitters tussen hangen ... zo is er dus een boel te doen om naar te kijken en op te lossen met een kleine investering voordat je verder gaat. Ja, de helpdesk van Ziggo is niet de beste van het land en Ja ze zullen je niet altijd behulpzaam zijn, maar denk je nu echt dat het bij CD beter is? Feit blijft dat je via de kabels van Ziggo nog altijd het beste digitale signaal krijgt wat je op dit moment kan ontvangen. Daarnaast hoef je je over CI+ helemaal geen zorgen te maken als je met een "Echte" Ziggo ontvanger kijkt. Die gaat echt niet over een paar maanden niet meer werken. Ook moet je niet vergeten dat het "zappen" van kanalen via een centrale server significant meer tijd gaat kosten dan dat je nu gewend bent op de analoge kabel. Hoe dichter je het signaal daarom bij de TV houdt, hoe sneller je kan zappen. Een centrale server in de kelder/zolder gaat ook eerst bufferen voordat het wat doorstuurd, en dan gaat je locale PC die het omzet naar een signaal voor de oude CRT of naar je LCD ook nog eens een keer bufferen. En bij een wijziging moet het ook over een aantal schakels. Daarom zeg ik dat je voor LIVE televisie dus beter gewoon de bestaande technieken kan blijven gebruiken. Dus ik raad je nog steeds aan om te zorgen dan zowel analoog als digitaal goed werkt voor de kabel en de TV beneden. En voor jou PC met het 24" scherm betreft. Zitten daar nog lege aansluitingen op zoals component, hdmi of zo iets? (ik neem aan dat je DVI-D gebruikt voor je PC aansluiting). Zo ja dan kan je een losse (HD) tuner toch zo aansluiten? heb je iig het live kijken opgelost. Voor uitzending gemist moet je ff kijken wat je daar het meeste op kijkt. Als dat voornamenlijk nederlandse programma's zijn dan wordt het lastig en moet je idd zelf gaan opnemen. Is het de series die je kijkt dan kan je op internet vast wel de juiste afleveringen vinden (en soms zelfs in HD) zodat je die met je PC moeiteloos kan kijken. Is dat niet voldoende dan moet je dus je eigen uitzending gemist server gaan opbouwen. Deze doet dus eigenlijk niks anders dan digitaal openen en deze bestanden beschikbaar stellen op het netwerk. Nadat er dus is opgenomen is het dus niks anders dan als of je het van internet gedownload hebt. Wat betreft Cardsharing en Softcams. Het principe is "simpel". Je hebt een officele kaart die gebruikt kan worden om programma's te ontsleutelen. Deze stop je in een smartcard reader (zijn er zeer veel verschillende van, ik gebruik een smargo). Met een programma als CCcam kan je de smartcard vragen om specifiek ontsleutel codes voor de versleutelde content die het binnen krijgt. Daarnaast kan het de kaart beschikbaar stellen op het interne netwerk voor andere CCCam installatie. Helaas niet voor andere programma's en daarom dat sommige mensen (zoals ik) eerst de kaart beschikbaar stel via NewCS of een andere card server, en daar naartoe verbindt vanuit CCCam of een ander ontsleutel programma (zoals vdr-sc blijvoorbeeld) Blijft er over de verschillende problemen, versleutel methodes, cam-keys en box keys maar daar kan je op andere fora veel meer over vinden. Ik denk dat je door zaken uit elkaar te trekken een beter en stabielere omgeving creert dan als je het bij elkaar probeert onder te brengen. Kijk je naar hoe andere comerciele bedrijven het gedaan hebben dan zie je ook dat bijvoorbeeld de IPTV oplossingen van Tele2 en Kadaka/Reggefiber/XMS het ook gesplits hebben. Mulitcast streams voor het LIVE verkeer, en losse unicast voor uitzending gemist, films etc. Success en sterkte met het verder uitzoeken en bepalen van wat voor jou de meest ideale oplossing is.
Gast eew Geplaatst: 21 april 2009 Geplaatst: 21 april 2009 Origineel bericht van: Rigolo Goede COAX kabels helpen idd voor een goed ontvangst. En als kabels er al heel lang inliggen en "altijd al goed gewerkt hebben" wil ook niet altijd wat zeggen. Misschien is een aansluiting na al die jaren geoxideerd (gaan roesten) en wordt er niet meer zo goed signaal doorgegeven. of heeft er ergens een muis aan zitten knagen (heb ik gehad in mijn oude studenten huis) of andere oorzaken. Ook zijn nieuwe kabels een stuk beter afgeschermd als vroeger. Wie weet heb je er nog oude splitters tussen hangen ... Dan nog verklaart het niet dat de kwaliteit zo ongeveer beschreven wordt door de formule y=sin x+1/3*sin 10x. Dat is erg vreemde roest Origineel bericht van: Rigolo Ja, de helpdesk van Ziggo is niet de beste van het land en Ja ze zullen je niet altijd behulpzaam zijn, maar denk je nu echt dat het bij CD beter is? Eerst dacht ik van wel maar daar heb ik na een weekje hier idd sterk mijn twijfels over. Origineel bericht van: Rigolo Feit blijft dat je via de kabels van Ziggo nog altijd het beste digitale signaal krijgt wat je op dit moment kan ontvangen. Daarnaast hoef je je over CI+ helemaal geen zorgen te maken als je met een "Echte" Ziggo ontvanger kijkt. Die gaat echt niet over een paar maanden niet meer werken. Ja, maar ik kan op geen enkele manier (de echte stream, dus niet analoog naar pc zenden en pc weer laten digitaliseren) via een pc opnemen met een "Echte" ziggo ontvanger. Origineel bericht van: Rigolo Ook moet je niet vergeten dat het "zappen" van kanalen via een centrale server significant meer tijd gaat kosten dan dat je nu gewend bent op de analoge kabel. Hoe dichter je het signaal daarom bij de TV houdt, hoe sneller je kan zappen. Een centrale server in de kelder/zolder gaat ook eerst bufferen voordat het wat doorstuurd, en dan gaat je locale PC die het omzet naar een signaal voor de oude CRT of naar je LCD ook nog eens een keer bufferen. En bij een wijziging moet het ook over een aantal schakels. Daarom zeg ik dat je voor LIVE televisie dus beter gewoon de bestaande technieken kan blijven gebruiken. De zaptijd is idd een probleem, daar heb ik zo snel niets op te zeggen. Het feit is wel dat er op de helft van de plaatsen tot de ergernis van de mensen daar geen bestaande technieken zijn. En er ligt al UTP. Origineel bericht van: Rigolo En voor jou PC met het 24" scherm betreft. Zitten daar nog lege aansluitingen op zoals component, hdmi of zo iets? (ik neem aan dat je DVI-D gebruikt voor je PC aansluiting). Zo ja dan kan je een losse (HD) tuner toch zo aansluiten? heb je iig het live kijken opgelost. Mijn monitor heeft een DVI-D en een D-sub, en hij ondersteunt HDCP. Ik zou dus een HDMI->DVI ding moeten regelen en een schakelaartje maken ofzo. Of gewoon kabel lostrekken. Maar met deze oplossing verander ik mijn monitor gewoon in een tv, maar ik wil ook in venster tv willen kunnen kijken. Dus het is geen oplossing. Origineel bericht van: Rigolo Voor uitzending gemist moet je ff kijken wat je daar het meeste op kijkt. Als dat voornamenlijk nederlandse programma's zijn dan wordt het lastig en moet je idd zelf gaan opnemen. Is het de series die je kijkt dan kan je op internet vast wel de juiste afleveringen vinden (en soms zelfs in HD) zodat je die met je PC moeiteloos kan kijken. Dit weet ik en doe ik al. De Nederlandse programma's zijn het probleem. Als ik het voor mezelf wil houden zet ik nu een eenvoudige DVB-C tuner in mijn pc + alphacript + 2e ziggokaart. Ben ik ongeveer 300 euro kwijt. En kan ik handmatig in windows opnemen. Maar niemand heeft er iets aan. Ja, ik zou mijn opgenomen programma's aan mijn zusje kunnen streamen of ze gewoon door haar vanaf mijn schijf af te laten spelen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen