Ga naar inhoud


welke beste materiaal om de zolder te isoleren !!


edbe

Aanbevolen berichten

ik ben van plan om komende tijd de zolder eens te gaan geisoleren en afgetimmeren.

maar ik zit met een vraag hoe moet ik de zolder isoleren ,

ik hoor her en der tegenstrijdige antwoorden..

wil gewoon isoleren zodat in de zomer koel is en in de winter warm is.....

 

2 x Gigablue UHD met Bigsat met (28E,23E,19E)

Ziggo kaart en TvVlaanderen met smargo reader

Link naar reactie
Delen op andere sites


yep zo heb ik mijn zolder ook gedaan scheelt behoorlijk met stoken ook in de winter.

Er zijn ook isolatieplaten met de folie er al op dat werkt wat makkelijker.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

 

 

idd.

 

isolatieplaten die direct afgewerkt zijn.

je hoeft enkel op maat te zagen en voorzien van lijsten.

 

wel duur,

dacht iets van 45 euro per m2.

 

ik heb het destijds zelf gedaan met

regelwerk

daarachter/tussen glaswol 8cm (3 euro per m2) (bouwmarkt)

gipsplaat

glasvezel behang.

 

iets meer werk, maar komt ongeveer op 10 - 15 euro de m2.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over bouwmarkten gesproken. Die hebben vaak bij de ingang een informatiemolen staan met boekjes voor eenvoudige klussen zoals isoleren van vloeren en daken.

 

Kan ik je aanbevelen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

afhankelijk of het een sporenkap of een gording kap is wordt een en ander makkelijker dan je denkt...

 

als je uitgaat van glaswol (hetgeen gelijke isolatiewaarde heeft als steenwol) zijn er heel veel soorten met alu en of folie gecasheerde dekens op de rol

 

120mm en of 140mm is tegenwoordig al snel met alle andere materialen samen een Rc van 3,5

 

die zijn echt supersimpel met een tacker (niet) pistool tegen de sporen te schieten

plak de naden (en zijkanten) ook nog eens af met tape, opdat het dampdicht en in veelgevallen luchtdicht wordt.

 

en mag geen water in dampvorm door deze constructie, want die zou kunnen condenseren tegen de koudere dakbeschieting

 

als je een gordingkap hebt zul je anders te werk moeten gaan

 

dan is aan te bevelen een metal stud frame tussen de gordingen te plaatsen waarin/of/achter de isolatie wordt aangebracht (zonder enige cachering) en die volledig damp- en luchtdicht middels een PE folie die wordt aangebracht,

alvorens de gipsplaten kunnen worden gemonteerd.

 

(zie link met opbouw echter let wel daar is een foute opbouw in een van de plaatjes, er mag nooit na de isolatie een luchtspouw in je dak zitten dus de holte volledig vullen maw de gording tot aan het dakbeschot dient volledig gevuld te zijn)

 

zo nu steenwol of glaswol

beiden presteren identiek in isolatievermogen tbv warmteverlies

 

steenwol is echter aggressiever voor de luchtwegen / huid en slijmvliezen wegens alle minscule vezels die prikken

en

steenwol is beter/meer brandwerend dan glaswol

en steenwol heeft een betere geluidisolatie index wegens het feit dat deze platen zwaarder zijn.

 

o ja omdat je wellicht denkt in de link gaat het om geluidisolatie dus dat kan niet kloppen, wel nu!

de steenwol of glaswol is net zo een goede isolatie tegen energieverliezen dus de opbouw is identiek

mensen die niet weten wat het verschil is tussen een sporenkap of een gordingkap googlen maar effe

chiao

 

 

 

Angela

Bob James

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht zelf altijd dat het aan te bevelen is om een lucht ruimte na de isolatie zodat eventueel gecondenseerd vocht kan weg ventileren.

 

Dus binnen (warm) een dampwerende folie en buiten (koud) een dampdoorlatende folie.

 

Zit zelf niet in de bouw maar lijk me wel logischer dan helemaal vullen.

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
. . . .
teken het maar uit (temperatuurverloop en dampspanningslijnen)
. . . .


Dit is niet voor iedereen weggelegd. Maar iedereen; ga er maar
vanuit dat je in een schets inzichtelijk kunt maken op welk
punt de damp (lees het vocht) gaat condenseren met de daarbij
behorende berekeningen.

(voordat velen zeggen: waar hebben ze het over. . . .)

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...