Gast Django Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Bij voorbaat mijn excuses voor deze vraag, maar: Mijn oude buurman kwam voor een half uur terug in paniek aan de deur want hij had geen stroom meer in huis. Ik mee en constateerde, dat de aardlekschakelaar was uitgeslagen. Nadat ik deze omhoog had gedaan functioneerde alles weer, maar bleek, dat een van de pitten van zijn gasplaat de ontsteking bleef vonken. Had hij nooit gehad en de pit zelf gebruikte hij hoogst sporadisch. Hij had wel bij het maken van soep het soeppannetje omgestoten, maar was de soep niet bij deze pit gekomen. Ik heb getracht - uitgaande van het feit, dat daar waarschijnlijk de kortsluiting zat - met een haardroger de ontsteking bewerkt, maar dat helpt voor geen meter. Iemand een idee wat de clou zou kunnen zijn? Ik heb groep uitgezet omdat hij niet tegen dat geklik kan, dus heeft hij beneden geen licht etc. Ik heb een verlengsnoer boven aangesloten, waardoor hij nog wel tv kan kijken, dat is het enige wat hij heeft. Bij voorbaat mijn dank.
Big fellow Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Een gas toestel heeft over het algemeen geen 220V aansluiting, dus die kan niet de oorzaak wezen van het afschakelen van de aardlekschakelaar. Je onderwerp "verteld" trouwens een ander "verhaal"! Waarschijnlijk zit er ergens wat anders fout. Begin eens met het afkoppelen van alle apparatuur waar water en elektra naar toe gaat. Dus wasmachine, koffiezetapparaat, afwasmachine etc. Daar zit hoogstwaarschijnlijk ergens de fout in. (Of zoals iemand anders in een ander draadje eens suggereerde, de grond kabel naar de schuur ) “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Satdorus Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Ik begrijp niet helemaal wat de topic titel te maken heeft met het gastoestel. Waarom trek je niet de stekker uit het stopcontact van de ontsteking van het gastoestel dan kun je de aardlek toch weer gewoon inschakelen. En niet onbelangrijk , je hebt weer licht en tv zonder verlengsnoer.
Alventali Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Citaat: Een gas toestel heeft over het algemeen geen 220V aansluiting, dus die kan niet de oorzaak wezen van het afschakelen van de aardlekschakelaar. Niet helemaal waar. Ik heb hier zeker 2 pelgrim gas toestellen staan met elektronische onsteking. Gebruikmakend van 220V Ook de gas toestellen met een grill/oven functie. hebben een 220 aansluiting voor verlichting in de oven en voor het draaien van het spit. Dus ze zijn er wel degelijk. Ik zou dus aan de topic starter ten eerste willen zeggen. trek de stekker van het toestel er uit en zet de aardlek weer aan. Geen getik maar wel weer verlichting. Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
Gast Pedro Newbie Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Is hoogstwaarschijnlijk toch vocht. Heb het hier ook diverse keren gehad nadat mijn vrouw iets te enthousiast het gasfornuis aan het reinigen was geslagen met een sopje met als gevolg dat bij de 5 pitten die piëzo onsteking stond te knetteren. Oplossing: Inderdaad de föhn erop (nadat je natuurlijk eerst even de stekker van het gasfornuis uit de contactdoos hebt getrokken om het irritante knetteren de nek om te draaien) Het vocht zit waarschijnlijk niet bij de pitten bij de ontsteking maar bij de gasknop die je indrukt en draait om het gas aan te doen. Welke knop het is moet je even uitzoeken. Dus effe de föhn er een tijdje op en dan moet het verholpen zijn. Niet te vroeg stoppen met föhnen!
Gast Django Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Ja, mijn inleiding was achteraf niet juist. Toen hij zijn tv aanzette, bleek deze geen beeld te geven. Toen heeft hij mij benaderd. Het gekke is, nadat ik de aardlekschakelaar weer terugzette en alles functioneerden die stomme pit vonkte, had hij nooit gehad. Dus wat de oorzaak is, voor mij als leek, geen idee. De goede man is als de dood voor alles wat met elektra heeft te maken. Het stomme is, dat alles functioneert en daar snap ik geen moer van. Ik denk, dat alles is te ontkoppelen, alleen de aansluiting van dat gasstel zit vlak boven de vloer achter de plint op de muur, die aan de voorkant door de keukenboer met een extra plintje op de plavuizen is vastgelijmd, hoe krijgen ze het voor elkaar. Door mijn artrose handen kan ik daar niets mee. Ik sta open voor alle suggesties.
theparasol Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Kabel doorknippen... tijdelijk een aansteker naast fornuis leggen. Zonodig tegen de herfst een kroonsteentje tussen de doorgeknipte aders monteren, tegen die tijd is het vocht er wel uit
Moderator ceesv Geplaatst: 22 april 2009 Moderator Geplaatst: 22 april 2009 Misschien de electrode van de ontsteking even isoleren? Stukje isolatiekous erom heen schuiven, dan knettert het niet meer. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast Django Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Kan wel een slotje op. Wij hebben een andere "gezonde" buurman benaderd en deze heeft na het demonteren van het plintje voor de plint en het verwijderen hiervan de stekker er uit getrokken. Mijn buurman gaat morgen Bauwknecht benaderen voor een monteur. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Gast Pedro Newbie Geplaatst: 22 april 2009 Geplaatst: 22 april 2009 Ik zou morgen eerst eens de gezonde buurman weer charteren om de stekker er even weer in te doen, grote kans dat alles weer goed is. Kan een hoop kosten schelen aan monteurskosten.
Psychosammie Geplaatst: 23 april 2009 Geplaatst: 23 april 2009 @theparasol Ik hoop dat dit niet serieus bedoeld is. Je zal ze de kost moeten geven die dit wel doen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
alx Geplaatst: 23 april 2009 Geplaatst: 23 april 2009 Suggestie: Lijkt me echt een topic voor het "rokende soldeerbout"-forum. Een kroonsteentje onder een overkokende pan lijkt me ook niet alles. Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden. Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.
Gast 1664 Geplaatst: 23 april 2009 Geplaatst: 23 april 2009 Origineel bericht van: alx Een kroonsteentje onder een overkokende pan lijkt me ook niet alles. Daar is nou die (hopelijk 30mA) aardlekschakelaar voor.
columbo Geplaatst: 24 april 2009 Geplaatst: 24 april 2009 je moet de druk schakelaar van de ontsteking kontroleren deze blijven wel eens hangen.evt schoonmaken of vevangen.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 24 april 2009 Geplaatst: 24 april 2009 Ik zou daar niet veel tijd in steken: kniptang halen, aarde doorknippen en wedden dat het probleem weg is? Of je moet het "defekte" fornuis op een groep aansluiten buiten de aardlekschakelaar om. Aardlekschakelaars zijn leuke dingen, maar vaak geven ze meer problemen dan gemak. Vooral als toestellen ouder worden en de lekstroom wat hoger wordt. Ik maak daar dan korte metten mee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen