Ga naar inhoud


nieuw breedbandnetwerk in dorp: hoe zouden jullie het doen/willen?


hemertje

Aanbevolen berichten

In mijn dorp is een klankbordgroep bezig met het initiatief om een breedbandglasvezelnetwerk te gaan realiseren.

 

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de gebruikers en technici hier op het forum zo'n netwerk opgebouwd zouden willen zien.

 

Normaliter krijgt iedere woning in een vergelijkbare netwerk 2 glasvezelparen, 1x tbv internet/ip-diensten en 1x t.b.v. CATV.

Dit netwerk wordt dan beheerd door een netwerkbeheerder waar aanbieders hun digitale diensten weer op aan kunnen bieden.

 

Ik denk zelf b.v. aan een opzet van:

 

- Inachtneming van open standaarden, Open Source, en normen (DVB-C = Digitale Video Broadcasting Cable) zonder er eigen exotische variaties van de uitvoerende partij op na te houden (zoals o.a. Brabantnet in mijn regio doet) zodat het publieke netwerk aan de Open Source standaarden voldoet waar ook de lokale gemeente alsmede het Landelijke Rijk achter staat.

- Vrije keuze van de radio/tv ontvanger voor radio/tv ontvangst (en niet zoals je bij UPC vast zit aan hun voorgestelde ontvanger en hun koppelverkoop)

- Hierdoor kan de burger ook een TV kopen met ingebouwde kabeltuner waarin hij zijn abbonnementkaart direct in kan steken en gelijk TV kan kijken.

 

- Verder zou ik gebruik maken van de ruime brandbreedte die glasvezel te bieden heeft zodat je b.v. minimaal 3 providers kan aanbieden t.b.v. analoge en digitale TV en/of video-on-demand zoals de NMA het graag ziet.

 

 

Hoe denken jullie erover?

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het zover is dan wil ik je dreams wel overnemen Hemertje.

Voor weinig natuurlijk want die heb je dan niet meer nodig toch?

 

:D :D :D :D

Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient

PLi Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ik vind het maar erg mager van opzet crazy
Bij ons in de wijk(nieuwland Amersfoort) leggen ze(XMS) een hypermodern glasvezelnet aan. laugh
Iedere bewoner krijgt 4 glasvezels binnen oa voor interactieve diensten. Zoals een rechtstreekse lijn naar het medisch dokters centrum. Je kunt zo on-line een consult krijgen met je arts indien je niet bij hem op bezoek kan gaan. Op dit moment werkt de tv analoog en digitaal(hd) prima. En internet bied 50mb. Ook de telefoon werkt goed hoor ik van mijn buren, ik heb dit zelf niet want ik blijf bij KPN met isdn wink
En dat alles voor de vrienden prijs van 50 euro all-in cool


verklaar mager?

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: xilorp
Als het zover is dan wil ik je dreams wel overnemen Hemertje.
Voor weinig natuurlijk want die heb je dan niet meer nodig toch?

:D :D :D :D


ook daar passen mooie cable tuners in wink

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast RayBen

Zeg Hemertje,

 

ik ben heel erg benieuwd naar je rekensom. Wanneer je breakeven punt is en onder welke omstandigheden dat bereikt wordt. Financiering en zo.

 

Dat lijkt me namelijk de echte uitdaging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: RayBen
Zeg Hemertje,

ik ben heel erg benieuwd naar je rekensom. Wanneer je breakeven punt is en onder welke omstandigheden dat bereikt wordt. Financiering en zo.

Dat lijkt me namelijk de echte uitdaging.


op de site van de OPTA kan je een businessmodel terug vinden:

Code:
- The business case for fibre-based access in the Netherlands (vervolgonderzoek door Analysys Mason), http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2815 - Model for the business case for fibre-based access in the Netherlands (vervolgonderzoek door Analysys Mason), http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2817

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...