Belsat Geplaatst: 3 mei 2009 Geplaatst: 3 mei 2009 Hallo! Ik heb zojuist een 3-LNB (A1,2 en HB) geinstalleerd op een 98 cm Triax schotel. Om de afstand tussen de LNB's te weten te komen heb ik naar informatie over deze schotel gezocht, tevergeefs. Wel 78, 88 en 110 cm maar geen 98. Uiteindelijk blijken deze afstanden vrijwel exact gelijk aan die voor de 88 cm schotel. Maar ik ben niet helemaal gelukkig met de resulterende signaalsterkte, vooral Hotbird. Daarom begin ik me af te vragen of mijn buitenmaatse schotel (98cm) eigenlijk wel geschikt is voor een multi-LNB opstelling. Iemand ervaring hiermee? Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
Gast sattaz Geplaatst: 3 mei 2009 Geplaatst: 3 mei 2009 @Belsat, Schotelmaten worden gemeten in de breedte en niet in de hoogte. Triax doet het echter een beetje anders, waarschijnlijk om de indruk te wekken dat je een grotere schotel koopt dan hij in feite is. Zo is de Triax 110 geen 110 cm. doch slechts 100 cm (bij 105 cm. hoogte). De echte afmetingen van enkele Triax schotels zijn als volgt. Triax 54: 50 x 55 Triax 64: 60 x 65 Triax 78: 70 x 78 Triax 88: 85 x 95 Triax 110: 100 x 105 Ik vermoed dat de 98 cm. schotel van Triax waar jij het over hebt in werkelijkheid de Triax 88 is (die officieel een 85 cm. schotel is). Buitenmaats lijkt mij jouw schotel niet te zijn. En zelfs als hij dat zou zijn zou het niet zo belangrijk zijn. Als je de lnb's in de juiste positie kunt plaatsen en de skew van de lnb's goed is dan is er niets aan de hand. De skew heeft kort door de bocht gezegd te maken met het om de as draaien van de lnb. Met vriendelijke groeten sattaz
Belsat Geplaatst: 3 mei 2009 Auteur Geplaatst: 3 mei 2009 Hallo Sattaz! Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog eens goed nagemeten en hij is inderdaad 85x95 cm, dus een nominale 88. Geen wonder dat de LNB afstanden ongeveer kloppen :-) Ik heb urenlang elke LNB afgesteld op maximaal signaal (d-Box). Naar links/rechts, op en neer plus de skew. De strip waar de LNB's op zitten staat maximaal scheef, met HB een stuk lager dan Astra 2. Opmerkelijk is dat ik hier in Oost Belgie Astra 2 vrijwel even sterk krijg als Astra 1. Maar Hotbird is een stuk zwakker. Die staat dan ook het verst van het centrum (105 mm)... Thanx, Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
Theo50 Geplaatst: 4 mei 2009 Geplaatst: 4 mei 2009 Je moet je schotel niet afstellen met een meetlat, maar met een metertje.Afstellen in mm kan alleen een indicatie zijn. De afstand tussen de Astra 1 en 2 is 7 graden en de afstand Astra 1, Hotbird is 6 graden, dus als je de Astra 1 als de primaire sat hebt genomen zou de afstand Astra 1/Hotbird niet de grootste afstand moeten zijn. Heb zelf een tijdje de Astra 1 /Hotbird op een 78cm schoteltje gehad en dat gaf geen enkel probleem.
Belsat Geplaatst: 4 mei 2009 Auteur Geplaatst: 4 mei 2009 Thanx Theo50. De afstand tussen Astra 1 en 2 is zelfs 9 graden. Maar bij de Triax 4-LNB houder zit Astra 1 niet in het midden; daar zit de bevestiging naar de schotel! Natuurlijk is de meetlat alleen een indicatie; ik heb afgesteld op max. signaal m.b.v. mijn d-Box, zoals ook in mijn post staat. Toch bedankt :-) Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
Theo50 Geplaatst: 4 mei 2009 Geplaatst: 4 mei 2009 Natuurlijk van 19.2 naar 28.2 is negen graden, maar het was nog vroeg toen ik dit bericht schreef . Het punt dat ik wou maken is dat de afstand op de beugel tussen Astra1 en Hotbird dus kleiner moet zijn dan de afstand Astra 1 en 2. Ik heb ook zo'n Triax beugel voor 4 satellieten en inderdaad zit de primaire lnb een graad of 2 uit het midden, ook als je de bolle kant van de lnb beugel naar het midden doet.Als je daar de 6 graden bij opteld kijkt de Hotbird dus ruim 8 graden scheel, maar al is dat natuurlijk niet perfect, het moet genoeg zijn om de Hotbird onder normale weersomstandigheden goed te kunnen ontvangen.
smoking Geplaatst: 4 mei 2009 Geplaatst: 4 mei 2009 Geen goede methode . Een satfinder op z'n minst is een must. Die meters op je box zijn alles behalve correct . De sterkste sat hier (astra2 )in originele firmware , is dan weer de zwakste met AAF blackpearl als image . zo staan ze hier met 8 cm sneeuw erop vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
Belsat Geplaatst: 4 mei 2009 Auteur Geplaatst: 4 mei 2009 Mooie plaatjes. Lijkt sprekend op mijn opstelling :-) In mijn ervaring is een satfinder handig om een satelliet te vinden, maar niet meer dan dat. De d-Box geeft behalve een signaalindicator ook een stream hexadecimale getallen waarmee je heel nauwkeurig op maximum kunt afstellen. Het zal wel niet ideaal zijn, maar het is het beste dat ik heb :-) AAF blackpearl zegt me niets... Ciao, Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
smoking Geplaatst: 4 mei 2009 Geplaatst: 4 mei 2009 En met zo'n ding kun je ook die transponder op maximum signaal uitrichten . En is ook veel nauwkeuriger dan de wisselvalligheid van een tuner ( en de software waar die box op draait ) . Of je kunt het professioneel laten doen . Nuja , als je bij echt rotweer nog goed beeld hebt , prima gedaan dan . vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
Belsat Geplaatst: 5 mei 2009 Auteur Geplaatst: 5 mei 2009 Bedoel je te zeggen dat de positie waar de d-Box maximaal signaal geeft kan verschillen van de positie waar de satellite-finder maximaal signaal aangeeft? En dat dan de laatste de "betere" positie is? En dat ik de schotel/LNB dan op deze laatste positie moet laten staan, ondanks dat de d-Box daar geen maximaal signaal geeft? Waarom? Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
smoking Geplaatst: 5 mei 2009 Geplaatst: 5 mei 2009 Omdat die meters in die boxen alles behalve accuraat zijn . gewoon opletten bij extreem slecht weer , geen uitval , met je handjes afblijven . Maar uitrichten , doe je beter niet met software matige meters in de sat receiver . vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird
Belsat Geplaatst: 5 mei 2009 Auteur Geplaatst: 5 mei 2009 Bij de 78 en de 110 lijkt me dit toch niet helemaal kloppen :-) Ciao, Henk Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.
Gast sattaz Geplaatst: 6 mei 2009 Geplaatst: 6 mei 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Origineel bericht van: sattaz @Belsat, Schotelmaten worden gemeten in de breedte en niet in de hoogte. Triax doet het echter een beetje anders, waarschijnlijk om de indruk te wekken dat je een grotere schotel koopt dan hij in feite is. sattaz Ik spreek je toch tegen sattaz, off-set meet je diagonaal! Voor de duidelijkheid diagonaal is van schuin linksboven naar "schuin" rechtsonder, of "schuin" rechtsboven naar "schuin" linksonder Ze wekken dus niet de indruk groter te lijken, de schotel is gewoon zoals ze opgeven bij Triax De maten die jij opgeeft komen ook precies overeen met hun leveringsprogramma Triax TDS 54: 50 x 55 =diagonaal 54cm Triax TDS 64: 60 x 65=diagonaal 64cm Triax TDS 78: 70 x 78=diagonaal 78cm Triax TDS 88: 85 x 95=diagonaal 88cm Triax TDS 110: 100 x 105=diagonaal 110cm @Sjaak(k), Kun je in woorden en/of via photoshopbewerking van de onderstaande foto van een Triax TDS88 aangeven waar "schuin" linksboven, "schuin" rechtsboven, "schuin" rechtsonder en "schuin" linksonder zich bevinden? Met vriendelijke groeten sattaz
Gast sattaz Geplaatst: 9 mei 2009 Geplaatst: 9 mei 2009 @Sjaak(k), Ik heb me even verder verdiept in het fenoneem "diagonaal". - Een veelhoek is een gesloten stelsel lijnsegmenten die samen een plat vlak omsluiten. - Een diagonaal is een verbindingslijn tussen twee verschillende, niet opeenvolgende, hoekpunten van de veelhoek. Een diagonaal hoeft niet door het middelpunt van de veelhoek te lopen Het aantal diagonalen van een veelhoek met n hoeken (n>2) bedraagt ½ x n(n-3). Met bovenstaande formule blijkt: * een driehoek heeft geen diagonalen; * een vierkant heeft twee diagonalen; * een vijfhoek heeft vijf diagonalen. Een cirkel, ovaal (ellips) en paraboolvorm van een offset schotel kun je beschouwen als veelhoeken met oneindig veel hoeken. De offset schotel heeft dan ook oneindig veel diagonalen. Dus om welke diagonaal van een offsetschotel gaat het dan? En waar bevindt zich op een offset schotel linksonder, linksboven, rechtsboven en rechtsonder? Op de reeds via Paint bewerkte foto van de Triax schotel heb ik een aantal lijnen erbij getekend, waaronder een groene, een paarse en een lichtblauwe. Dan stel ik hierbij meteen de vraag waarom de rode lijn de diagonaal is en niet bijvoorbeeld de groene, paarse of lichtblauwe lijn. Immers, alle deze lijnen ("diagonalen") lopen van "linksboven" naar "rechtsonder". Voor de foto van de Triax schotel waar ik een aantal lijnen heb toegevoegd zie hieronder. Met vriendelijke groeten sattaz Geraadpleegde bronnen: VanDale Veelhoek
Lambik61 Geplaatst: 9 mei 2009 Geplaatst: 9 mei 2009 Waarschijnlijk bedoeld men dus de langste diagonaal. Althans gaat de fabrikant, waarschijnlijk uit commercieel oogpunt, deze langste diagonaal als de maat van de schotel noteren. Dit lijkt mij ook wel een leuke vraag om aan de importeur/fabrikant zelf te stellen! CU Lambik VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen