Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Lambik61
Waarschijnlijk bedoeld men dus de langste diagonaal. Althans gaat de fabrikant, waarschijnlijk uit commercieel oogpunt, deze langste diagonaal als de maat van de schotel noteren.

Dit lijkt mij ook wel een leuke vraag om aan de importeur/fabrikant zelf te stellen!

Ik denk dat de "meester" meivakantie heeft anders hadden we het juiste antwoord allang kunnen lezen :D

M.i. loopt langste diagonaal van 11.59 h naar 5.29 h en dat is bijna net zo lang als de hoogte . cool

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Hieronder het antwoord van caddydriver uit een aanverwant topic

Origineel bericht van: caddydriver van 09-05-2009 te 17:24 uur
Nieuwe poging om even wat te verduidelijken :

Stelling 1,

Als je een ronde schotel hebt en je tekent er een vierkant(hoeken van 90 graden) omheen wat te doen is want hoogte en breedte zijn gelijk en je tekent er een diagonale lijn door dan krijg je twee driehoeken met ieder een hoek van 90 graden en twee van 45 graden immers de zijden van een rechthoek die je dan krijgt zijn gelijk.

Stelling 2,

Wil je weten wat de juiste diagonaal is van een schotel van 85 bij 95 teken je er in dit geval een rechthoek omheen(hoeken ook 90 Graden. en ga je ook diagonaal oversteken je krijgt dan ook de exacte punten te zien waar je de schotel dus in werkelijkheid moet meten voor een juiste maatbepaling.

Ik praat dus niet over veelhoeken zoals een drie/vijf /zes of weet ik hoeveel hoeken hou het simpel maar voor een exacte diagonaal is een vierkant of een rechthoek een vereiste.

Voor de discussie die hier loopt hoe ze bij de Triax op 88 cm komen leg je de triax op de grond je tekent er een rechthoek om heen en je je tekent de schotel af in die rechthoek en trekt dan diagonaal een lijn over van de ene hoek naar de ander je krijgt dan de exacte maat van je schotel met de juiste diagonaal .

Groeten van de Caddydriver.

Dit is ook wat Sjaak(K) bedoeld we hebben het alleen over een vierkant /rechthoek en niet over andere vormen van meer hoeken.

Geplaatst:

Als ik het even kort door de bocht samenvat zit het kennelijk dus als volgt.

Alle schotelfabrikanten behalve Triax nemen de breedte als maat van de schotel.

Triax neemt de "diagonaal" als maat van de schotel.

Wat "de juiste maat" is daar kun je wellicht nog over debatteren maar het lijkt me duidelijk

dat je in ieder geval breedte met breedte en "diagonaal" met "diagonaal" moet vergelijken

maar natuurlijk nooit breedte met "diagonaal" mag gaan vergelijken.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Geplaatst:

Ik ben overweldigd door alle respons op mijn simpele topic. Toch blijft bij mij nog een prangende vraag over:

Terug komend op dit lijstje:

Triax TDS 54: 50 x 55 =diagonaal 54cm

Triax TDS 64: 60 x 65=diagonaal 64cm

Triax TDS 78: 70 x 78=diagonaal 78cm

Triax TDS 88: 85 x 95=diagonaal 88cm

Triax TDS 110: 100 x 105=diagonaal 110cm

Hoe kan de diagonaal gelijk zijn of zelfs langer dan de hoogte?

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Geplaatst:

Misschien is de TDS 110 rechthoekig smirk

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Belsat

Triax TDS 110: 100 x 105=diagonaal 110cm

Hoe kan de diagonaal gelijk zijn of zelfs langer dan de hoogte?

@Belsat,

Breedte 100 cm. en hoogte 105 cm. zijn de officiële specificaties van Triax.
Lees maar na op hun website en hun PDF document.

Ik heb het nagemeten en de hoogte blijkt echter niet 105 cm. maar 110 cm. te zijn shocked

Tekst en uitleg van de Triax fabrikant, zoals al eerder in dit topic geopperd, zou wel handig zijn.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Geplaatst:

Als je de effectiviteit wil weten moet je bij een schotel kijken naar de effectieve diameter.

Een offsetschotel zal vaak zo gemaakt zijn dat hij er "vanuit de satelliet" uit ziet als een cirkel. De diameter daarvan is de breedte van de schotel. De hoogte van de schotel lijkt kleiner vanuit de satelliet omdat die er een beetje van bovenaf "op kijkt".

Het is echter niet nodig dat dit precies rond is. Zelf lijkt het me handig de schotel wat breder en lager te maken. Een bredere schotel heeft een kleinere openingshoek en dus een betere scheiding tussen de satellieten. De LNB kijkt toch een beetje "wazig over de rand heen" - een beetje meer schotel voegt nog wat toe, een beetje minder geeft minder opbrengst maar de LNB is toch al minder gevoelig bij de rand.

Een lagere schotel vangt op een dak ook nog eens minder wind. En een perfect ronde schotel ziet er misschien ook beter uit dan onze huidige 'eieren'.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen