Ga naar inhoud


Problemen met Net Gemist


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

Een dienst dewelke niet bij TVVlaanderen beschikbaar is en waarvoor een aantal mensen beroep doen op kabel en Belgacom schijnt toch niet steeds naar behoren te werken.

 

Uit Het Nieuwsblad

 

" 'Net gemist' blijft missen

TELEVISIE KIJKERS MISNOEGD OVER TRAGE HERHALINGSDIENSTEN VRT EN VTM

De herhalingsdiensten van VRT ('Net gemist' en 'Ooit gemist') en VTM ('iWatch') blijven maar mankementen vertonen. Zowel Telenet als Belgacom beloven beterschap voor hun herbekijksysteem, maar zeggen tegelijk dat de problemen soms bij de zenders zélf liggen.

 

'Ik had onlangs Mijn Restaurant gemist op dinsdag en wou dus op woensdag kijken, maar dat was niet mogelijk. Ik heb nochtans speciaal digitale televisie genomen om gemiste programma's te kunnen bekijken', laat een lezer de redactie weten. Hij is de laatste in een lange rij.

 

'Ik had gisteren het avondnieuws gemist, en keek op 'Net gemist', maar kon daar enkel het middagjournaal bekijken.' Het is een klacht die we wel vaker horen. Kijkers zijn ook misnoegd omdat Phara of De laatste show pas een halve dag later te bekijken zijn. Maar de hoofdklacht blijft: waarom heet de dienst 'Net gemist' als het meer dan een half uur duurt eer het nieuws opnieuw te bekijken valt?

 

Dat laatste is eenvoudig te verklaren. Nieuwsprogramma's worden door Telenet en Belgacom TV ingeladen. Dat inladen duurt even lang als het programma zelf. Als het nieuws van 19 uur een half uur duurt, zou het dus vanaf 20 uur te herbekijken moeten zijn. 'Vroeger duurde dat langer, maar we hebben een technologische verbetering doorgevoerd, waardoor we een half uur gewonnen hebben', zegt woordvoerder Stefan Coenjaerts van Telenet. 'Soms zijn er problemen, maar dat is al fel verminderd', zegt Jan Margot van Belgacom. Nieuwsprogramma's zijn overigens gratis opnieuw te bekijken, zowel die van VTM als van VRT, zowel bij Telenet als Belgacom.

 

Alle andere programma's laden de zenders zelf in in het herbekijksysteem. De snelheid waarmee dat gebeurt, hangt dus van hen af. Al geven de distributiemaatschappijen toe dat er ook bij hen fouten gebeuren. Maar als Mijn Restaurant niet tijdig via VTM's 'iWatch' te bekijken valt, is dat doorgaans de schuld van VTM zelf.

 

'Dat Mijn Restaurant niet tijdig te herbekijken zou vallen, verbaast me', repliceert Martijn Bal, bij VTM verantwoordelijk voor 'iWatch'. 'Wij kunnen het programma onmogelijk onmiddellijk na uitzending al laten herbekijken. Er wordt aan gewerkt tot kort voor de uitzending, en daarna moet het nog klaargemaakt worden voor 'iWatch'. Zo moeten de reclameblokken eruit gehaald worden.'

 

Bij programma's die op voorhand al klaar zijn, heeft VTM geen problemen, zegt Bal. Meer en meer biedt VTM die trouwens te koop aan in preview, dus voor de uitzending. 'Het succes daarvan groeit, zeker bij spannende reeksen als Louislouise : mensen willen onmiddellijk na afloop weten wat er in de volgende aflevering gebeurt. We merken echt het verschil tussen de afleveringen met een meer spannend einde en andere.'

 

VRT heeft geen previews. Ooit wilde de overheidszender er met Flikken mee beginnen, maar toenmalig minister van Media Geert Bourgeois stak daar een stokje voor. Volgens woordvoerder Bjorn Verdoodt worden veel andere programma's, zoals televisiereeksen, wel klaargezet, om zo snel mogelijk na uitzending te kunnen worden herbekeken. Maar hij geeft toe dat er onder meer met Phara en De laatste show wél problemen zijn. Die programma's worden pas vlak voor uitzending gemonteerd. De technici van de nieuwsdienst moeten die programma's inladen op 'Net gemist', maar geven voorrang aan het nieuws. Daardoor kan het tot 's anderendaags duren eer ze het nodige doen. "

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat veel mensen warm worden gemaakt voor Belgacom-tv en Telenet door middel van de dienst Net Gemist, dewelke bij TVVlaanderen niet beschikbaar is.

 

Blijkbaar verloopt die dienst ook wel niet zo feilloos als hij wordt voorgesteld in de publiciteit die eromtrent wordt gevoerd.

 

Ik vond het niet echt nuttig om dat onder nieuws te plaatsen, want de Nederlandse lezers hebben er niet veel aan. Off-topic leek het mij ook niet echt. Dus heb ik het hier geplaatst omwille van de afwezigheid van die dienst bij TVVlaanderen.

 

Als je een nuttige suggestie hebt voor een andere plaats op het forum, mag je dat natuurlijk laten weten, dan kan een moderator het verplaatsen.

 

Greets

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TylerDurden

VTM biedt tenminste nog een alternatief voor de kijkers zonder "interactieve" TV via de iwatch.be site. Ik kijk zelf via een HTPC naar TV en voor mij is die oplossing dus evenwaardig aan een oplossing via interactieve TV.

 

Alleen is het een schande dat de Vlaamse openbare omroep er nog steeds niet in slaagt om Net (of zelfs Ooit) Gemist via een website vrij en gratis beschikbaar te stellen. Op dat gebied kunnen ze alvast heel wat leren van de Nederlanders, kijk maar eens op uitzendinggemist.nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat doen ze niet,want hun netgemist is betalend,

ze gaan niks gratis geven online als ze er geld voor vragen hé.

en de politiek kraait er niet naar dat ze dit doen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf ook gaan kijken voor een beugel om hem op te hangen.

 

jezus hoe duur is dat allemaal niet. 100 tot 200 euro voor een beugel. ze zijn niet normaal.

 

ik ga denkelijk ook zelf 1 maken. ben lasser dus dat lukt wel.

 

ps: mooi frame echt ziet er goed uit.

 

er zijn mensen die vergeten hoeveel een technis tekenaar kost wat plannen maakt. je ben al snel met 4 aant werken

 

tekenaar - magazijnier - ene die de anderdelen op maat zaagt - lasser

 

als je het zelf doet is het altijd goedkoper. maar wat kost je een lastpost en flexer lasdraad kost ook allemaal geld.

 

ziet er goed uit

wel even verver of spuiten

 

 

greetz

 

wavefrontier T55 - 13.0 - 19.2 - 23.5 - 28.2

db 500s - philips 6071 out of use - philips7121 HD (stuk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

simpel toch : als ge aan het lassen zijt dan kunt ge geen tv kijken, dus moet ge achteraf via 'net gemist' kijken .....

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast TylerDurden
Origineel bericht van: digitaal kijker
dat doen ze niet,want hun netgemist is betalend,
ze gaan niks gratis geven online als ze er geld voor vragen hé.
en de politiek kraait er niet naar dat ze dit doen.


Wel ja, en dat vind ik niet normaal. Per slot van rekening wordt de VRT gefinancierd met mijn belastinggeld.

Daarnet uit nieuwsgierigheid eens even rondgesurfd en wat blijkt? In AL onze buurlanden bieden de openbare omroepen gratis eerder uitgezonden programma's aan op het web. De VRT niet, terwijl dat toch echt geen rocketscience is. Als ze namelijk al de flow hebben opgezet voor BGC TV en Telenet is het qua mankracht bijna geen extra kost om de content ook voor het web te encoden en klaar te zetten. Het enige wat ze moeten voorzien is streaming capaciteit, niet dat dat niks kost maar het hoeft ook niet dadelijk HD kwaliteit te zijn uiteraard.

De enige conclusie is volgens mij dan ook dat de VRT voor het openbaar belang alleen het absolute minimum doet wat in de beheersovereenkomst staat en voor de rest gedreven wordt door ordinair winstbejag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom er constant geschopt moet worden naar andere providers, zowel belgacom als telenet of tvvlaanderen.

Het is aan iedere consument om zelf te kiezen.

Alles heeft zijn voor en nadelen maar 10 zinloze topics hierover openen gaat echt niets veranderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...