Ga naar inhoud

[sat]Na bliksem inslag geen ontvangst meer, tuner blikken kapot?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mijn ouders in Frankrijk is de bliksem ingeslagen in een hoge boom.

In huis viel ook electra uit. Nu blijkt dat de 3 sat ontvangers nog wel aan en uitgaan, menu werkt maar geen ontvangst. Zou het kunnen dat alleen de tuner blikken defect zijn geraakt.

(de schotel met lnb geeft nl wel signaal af)

Het gaat om 2 topfield 5000 en een Dream 600.

Probleem ze wonen in Frankrijk. Heeft iemand heel toevallig een goed adres van een reparateur in Frankijk?

Of is er iemand goed in dit soort reparaties?

Mijn ouders zouden dan de ontvangers als pakket opsturen. En ze willen er natuurlijk best voor betalen.

gr

JP

Geplaatst:

Eigenlijk de balangrijkste vraag: als er stroom problemen zijn door bliksem is het dan mogelijk of waarschijnlijk dat alleen de tuner blikken het begeven maar de rest van de ontvanger goed blijft?

En kan in een Dream 600 gewoon een andere tunerblik worden ingeschven zonder solderen? (en is dat een speciale voor de 600 of is er een blik voor alle dreams?)

Geplaatst:

Hoi,

hoe weet je dat de lnb nog goed is?

heb je dit kunnen testen met een andere ontvanger?

Anders is de kans groot dat deze stuk is.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

De lnb's waren nog goed, is inderdaad getest met een andere ontvanger die niet aangesloten was.

Is dit vreemd dat de lnb nog wel goed is maar de ontvanger niet meer?

Geplaatst:

De bliksem kan ook een indirecte elektrische ontladig tot gevolg hebben ,als je mazzel hebt is alleen de tuner defect,máár deze gok zou ik liever niet willen nemen als ik jou was ,want evt gevolg schade kan ook later nog een rol gaan spelen,de recivers zijn dan als nog overleden,dus opgeven aan de verzekering indien voorhanden.Als je in een gebied woond waar veel onweer voorkomt is het aan te bevelen de antenne kabels goed te aarden,er zijn ook speciale bedrijven die gespecializeerd zijn in bliksem beveiliging, meschien dat je die ook nog om advies kunt vragen.

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer de overspanning via het lichtnet is binnengekomen kunnen inderdaad de ontvangers de geest geven, terwijl de LNB heel blijft. In frankrijk, op het platteland, met zijn vele overland leidingen is het bij de bevolking nog steeds goed gebruik, alle netstekkers uit het stopcontact te trekken bij een onweersbui.

Of de tuner blikjes defect zijn is de vraag, het kan ook goed zijn, dat de voeding voor het blik defect is.

Ga ervan uit, dat deze blikjes gesoldeerd zijn op het moederbord.

Frankrijk is erg groot, daarom is het een beetje moeilijk om je een adres te geven van een service technicus.

Zelf even op het internet kijken kan je misschien verder helpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties. Heeft me wel verder geholpen. Gaan inderdaad maar met de verzekering aan de slag. Wel eigen risico van 250 euro maar er zijn ondertussen wel 3 ontvangers niet werkend, en als ik het goed begrijp weet je helemaal niet zeker of het perse (alleen) de tuner is.

Geplaatst:

Klopt helemaal .Voor €250 heb je geen 3 nieuwe ontvangers.PS zorg er voor dat je de apperatuur beveiligt tegen over spanning,ik heb evt nog een schema liggen om zelf te bouwen je kunt daar de smoor spoel uit een oude Blauwpunkt TV 1e of 2e serie transitor tv's gebruiken .dus 2 spoellen op een ring kern.ook geschikt om HF er uit te filteren.

Geplaatst:

Werkt deze netfilter ook als overspanningsbeveiliging bij blikseminslag??

E.e.a. afhankelijk van hoe hoog de spanning is cq. hoe ver weg de inslag is...maar niet in alle gevallen, toch?

Maar ja, zonder filter heb je helemaal geen beveiliging.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Ja deze werkt ook als overspanning beveiliging,ik heb er ooit een gebouwt voor een Lasbedrijf,deze hadden een Miller Syncrowave 500 las maschine deze produceerde zo veel over spanning storing niet alleen in het lichtnet maar ook in de ETHER pieken van meer dan 1000volt alle Telefoon centales die op het net aangesloten waren binnen 1a2 weken naar de knoppen. met fiter geen last meer gehad,wel hebben we alle telefoonkabels moeten vervangen door afgschermde kabels.Het Filter moet echter wel op de aarde zijn aangesloten voor optimale werking. Alleen ALS de blikserm direct inslaat daar is bijna niets tegen bestand.dan knalt zels de meterkast uit elkaar.DUS 100% beveiliging bestaat niet.

Geplaatst:

Nog een vraag.

Mijn ouders hebben nu wel een werkende sat ontvanger die nl niet was aangeloten. Echter als ze die willen aansluiten op de kabel waar een defecte aanzat (defect door bliksem) is er geen signaal.

Kan een quattro lnb zo werken dat sommige uitgangen nog goed zijn en andere defect? Of zou ik het kunnen zoeken in de disqc schakelaars.

Ik vraag nogal veel omdat ik het allemaal niet zelf kan checken want ik zit hier in Nederkand en de bejaarde oudjes in Frankijk. Anders had ik allang kabels van de lnb's ed gewissel.

Die spanningsfilter is een goed idee. Kan je zoiets ook kant en klaar kopen? Ben geen held met de soldeerbout.

Geplaatst:

De Qadro is een LNB met 4verschllende uitgangen Hooge & lage band & horizontaal & vertikaal,als je 4 dezelfde uitgangen hebt heet het een Qad.Het kan natuurlijk in één van de LNB uitgangen en of de DISEC schakelaars defekt zijn,hier helpt een netfiler natuurlijk niet tegen.Er zijn wel kant en klare Netfilters in de handel maar of deze de zelfde eigenschappen hebben als die uit de elektuuur weet ik niet,dan zou je de gegevens moeten vergelijken met de lijst,zie bijlage.Mocht je niets kunnen vinden bij Google stuur dan een pm .

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen